خبرخبر سیاسی

بازتاب سخنان حسن روحانی در مراسم معارفه وزیر خارجه جدید

سخنان روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جریان مراسم تودیع و معارفه وزیر امور خارجه، از جمله موضوعاتی است که در شماری از مطبوعات جهانی بازتاب یافته است…

بازتاب سخنان رئیس‌جمهور در جریان مراسم تودیع و معارفه وزیر امور خارجه، اظهارات رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور درباره شمار سانتریفیوژ‌ها و وضعیت برنامه هسته‌ای ایران، ادامه کش‌و‌قوس‌ها پیرامون کشتی نفتکش هندی توقیف شده در ایران و سخنان فرمانده نیروی دریای سپاه پاسداران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

roohani  767

به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جریان مراسم تودیع و معارفه وزیر امور خارجه، از جمله موضوعاتی است که در شماری از مطبوعات جهانی بازتاب یافته است.

روزنامه «واشنگتن پست» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد به باور روحانی، مردم وی را انتخاب کرده‌اند تا در سیاست خارجی کشور تغییر ایجاد کرده و آن را از مسیر پیشین به سمت و سویی جدید هدایت کند. این روزنامه همچنین به نقل از روحانی می‌نویسد: «سیاست خارجی جایی نیست که کسی بتواند بدون توجه، اقدام به صحبت یا موضع‌گیری کند… مردم در انتخابات ۲۴ خرداد اعلام کردند که سیاست خارجی جدیدی می‌خواهند».

به باور واشنگتن پست، روحانی انتظار دارد دانش و تجربه ظریف‌ به فراهم شدن زمینه‌های مفاهمه با غرب کمک کند.

سخنان فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی که به تازگی جای خود را به علی اکبر صالحی داده، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه مطبوعات جهانی قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» در این زمینه به نقل از عباسی می‌نویسد ایران در مجموع هجده هزار سانتریفیوژ ‌دارد.

این سایت اشاره می‌کند که این تعداد سانتریفیوژ سه برابر بیش از آن چیزی است که تاکنون برآورد می‌شد و مدعی شده که این می‌تواند راهی برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد. عباسی گفته، هم‌اکنون ده هزار سانتریفیوژ از نسل قدیمی IR-۱ در حال فعالیت هستند؛ در حالی که هفت هزار عدد دیگر از این مدل نصب شده و آماده بهره‌برداری است و هزار سانتریفیوژ از نسل جدید‌تر نیز به موازات آن‌ها نصب شده است.

اما در ادامه مطالب مربوط به توقیف یک کشتی نفتکش هندی در ایران، روزنامه «تایمز هند» با انتشار مطلبی از مذاکرات ایران و هند در این زمینه خبر داده است. این روزنامه می‌نویسد با وجود در جریان بودن مذاکرات جدی میان دو طرف، ایران برای ششمین روز پیاپی به توقیف کشتی نفتکش هندی که به واسطه نگرانی‌های زیست محیطی صورت گرفته، ادامه می‌دهد.

مقامات هندی گفته‌اند که از طریق هیأت نمایندگی خود در تهران، موضوع توقیف این کشتی را پیگیری می‌کنند. تایمز هند به گمانه‌زنی‌هایی اشاره می‌کند که درباره وجود انگیزه سیاسی از سوی ایران در توقیف این کشتی مطرح است، ولی می‌نویسد سفارت ایران در دهلی نو اعلام کرده که دلیل این امر، صرفاً فنی و تکنیکی بوده است.

در پایان، خبرگزاری «ترند» سخنان فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره قدرت بازدارندگی دریایی ایران را بازتاب داده است. این خبرگزاری به نقل از سردار علی فدوی می‌نویسد، بازدارندگی دریایی استراتژیک سپاه پاسداران، دشمنان ایران را از هر گونه تقابل نظامی در خلیج فارس منصرف می‌کند.

وی همچنین گفته دشمنان می‌دانند که هر نوع اقدام خصمانه، با پاسخی پشیمان کننده و کوبنده روبه‌رو خواهد شد. سردار فدوی افزوده: «با اتخاذ مجموعه‌ای از ساز و کار‌ها در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ما دشمن را وادار به باور این موضوع کرده‌ایم که تهدید منافع ملی و امنیت جمهوری اسلامی ایران، با تهدید منافع ملی و امنیت متجاوزان روبه‌رو خواهد شد».

منبع : تابناک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا