اخبار گوناگونخبر

میهمان آمریکایی پر سر و صدا که وارد ایران می‌شود

برای نخستین بار، این یکی از هفته‌نامه‌های اقتصادی کشور بود که از موضوع واردات خودروی آمریکایی به کشور سخن گفت و شورولت کامارو را، بابی برای واردات خودروهای آمریکایی پس از چند دهه به کشور معرفی کرد و این کار‌ همزمان بود با تبلیغات دیگری در برخی نشریات‌ که به خودروی بیوک آنکور مربوط می‌شد …

در حالی که تبلیغات خودروهای آمریکایی ـ که به تازگی در کشور سر و صدای زیادی بر پا کرده ـ ممنوع اعلام می‌شود، نگاهی به مشخصات و بهای این خودرو، نشان می‌دهد که این خودروی نه خوب و ‌نه بد، در کنار بسیاری از خودروهایی قرار می‌گیرد که اکنون در کشور «مونتاژ» می‌شوند.

mihman emerican 2346 mihman emerican 2347 mihman emerican 2348

به گزارش «تابناک»، چند گاهی است که ورود برخی‌ خودروهای آمریکایی از سوی یک شرکت ایرانی و تبلیغات آن در سطح شهر و برخی نشریات اقتصادی، منجر به واکنش‌هایی از سوی برخی نهادها شده است؛ این امر از جنبه‌های گوناگون مطرح شده ‌که دعوا بر سر خودروی آمریکایی را قدری جالب کرده!

این میهمان آمریکایی پر سر و صدا!
بنا بر این گزارش، این شرکت وارد‌کننده خودروهای جنرال موتورز آمریکاست که در سایت اینترنتی خود نیز توضیحاتی مختصر پیرامون شرکت جنرال موتورز و محصولات و استراتژی‌های این شرکت آورده است.

اما برای نخستین بار، این یکی از هفته‌نامه‌های اقتصادی کشور بود که از موضوع واردات خودروی آمریکایی به کشور سخن گفت و شورولت کامارو را، بابی برای واردات خودروهای آمریکایی پس از چند دهه به کشور معرفی کرد و این کار‌ همزمان بود با تبلیغات دیگری در برخی نشریات‌ که به خودروی بیوک آنکور مربوط می‌شد و قیمت آن که برای بسیاری جالب بود: ۱۲۸ میلیون تومان!

در این باره باید گفت که واکنش‌ها‌ به این تبلیغات و این خودرو‌ها، ‌اندک نبوده و از نزدیک سه ماه گذشته ـ که از طرح این موضوع گذشته است ـ تقریبا هر روز شاهد یک خروجی ‌روی رسانه‌ها در این رابطه هستیم. مهم‌ترین این اخبار، واکنش‌های وزارت صنعت و معدن و تجارت است که تبلیغات این شرکت را غیر قانونی خوانده است.در زمان شروع تبلیغات قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آغاز واردات خودروهای آمریکایی به ایران ابراز بی‌اطلاعی کرد. مسعود موحدی با اشاره به این‌که گزارشی درباره واردات خودروهای آمریکایی به ایران نشنیده‌ است، گفت: واردات همه خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی. سی چه آمریکایی و چه غیر آمریکایی ممنوع است.

اما به تدریج گویا اخبار به گوش مقامات وزارت صنعت هم رسید و پس از آن بود که این موضوع مطرح شد که اساسا شرکت ایرانی فروشنده خودرو، مجوزی برای واردات و تبلیغات این گونه خودرو‌ها ندارد. حسن رادمرد، معاون غضنفری اعلام کرد که شرکت مربوطه مجوزی برای واردات خودروهای آمریکایی به ایران نداشته و تبلیغاتش غیرقانونی است.

وی گفت: در نامه‌ای به سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان اعلام کرده‌ایم که از این تبلیغات جلوگیری شود. این شرکت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر نهادهای قانونی مجوزی برای واردات این خودرو‌ها به ایران نگرفته است.

موضوع تقریبا در یک نکته خلاصه می‌شود و آن این که پیش از صدور گواهی مجوز واردات خودرو و ثبت برند جنرال موتورز در سامانه تجار و بازرگانان، هر گونه پیش فروش و ادعای فروش این خودروهای آمریکایی در ایران، فاقد مجوز و غیر قانونی است و گویا استعلام صورت گرفته از اداره نمایندگی شرکت‌های خارجی در بخش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که برند شرکت آمریکایی جنرال ‌موتورز و هیچ یک از خودروهای زیرمجموعه آن مانند بیوک در این اداره ثبت نشده و هیچ گواهی مبنی بر مجوز ورود این خودرو‌ها به کشور، صادر نشده است.

اما تا حل این مشکل، می‌توان نگاهی به خودروی پر سر وصدای آمریکایی انداخت. مشخصات ویژگی‌ها و بهای آن و خودروهای هم رنج قیمتی آن در ایران.

این میهمان آمریکایی پر سر و صدا!

خودروی بیوک آنکور، خودرویی است از خانواده اس یو وی؛ این خودرو از هشت بررسی تخصصی و تست آزمایشی در مؤسسه‌های تخصصی خودرو رتبه هفت را از آن خود کرده‌ که البته در میان خودروهای کلاس خانواده خود، رتبه نه «بد» و نه «خوب» است.

هر چند این خودرو به اندازه برخی از هم خانواده‌های اس یو وی خود پرقدرت و جادار نیست، ‌در بیشتر آزمون‌ها، به کنترل و ثبات رانندگی ‌و طراحی زیبای داخلی آن اشاره شده است.
این میهمان آمریکایی پر سر و صدا!

مشخصات فنی این خودرو نیز چندان نکته بااهمیتی ندارد. این خودرو از یک موتور توربو شارژ ۱۴۰۰ سی سی ۴ سیلندر با قدرت ۱۳۸ اسب بخار، سیستم گیربکس خودکار و مصرف سوخت متعادلی برخوردار است: ۹.‌۴ لیتر در شهر و ۷.‌۱ لیتر در اتوبان در هر ۱۰۰ کیلومتر.

نکته مهم در خصوص این خودرو، سیستم حفاظت و امنیت آن است. خودرو مجهز به مجموعا ده ایربگ روبه‌رو و کنار سرنشین‌هاست و تکنولوژی هشدار خودکار حین رانندگی آن راننده را از هر گونه احتمال تصادم و برخورد پیش از وقوع آگاه می‌سازد.

این میهمان آمریکایی پر سر و صدا!بهای پایه

این خودرو در بازار آمریکا، برابر با ۲۴ هزار و ۲۰۰ دلار تعیین شده‌ که با توجه به آپشن‌های دیگر تا ۳۰ هزار دلار نیز می‌تواند رشد داشته باشد. در تبلیغات شرکت ایرانی این خودرو با بهای پایه ۱۲۸ میلیون تومان معرفی شده است؛ اما قیمت خودرو را اگر چنانچه با بهای ارز آزاد معادل ۳۲۵۰ تومان در هنگام ورود به کشور با لحاظ کردن تعرفه گمرکی ۴۵ درصد محاسبه کنیم، برابر با ۱۱۴ میلیون تومان خواهد بود.

خودروهای موجود در بازار کشور در همین رنج قیمتی:

سوزوکی ویتارا = ۱۲۷ میلیون،
سیتروئن C۵ ۲۰۱۱ = ۱۲۵ میلیون،
نیسان تینا MID = ۱۳۰ میلیون،
ماکسیما مولتی مدیا ۱۱۹ میلیون
و مزدا ۳ تیپ ۳ و ۴ = ۱۱۴ و ۱۲۳ میلیون تومان است که تقریبا همه آن‌ها خودروهای مونتاژی هستند.

هم‌اکنون اگر قرار باشد این خودروهای آمریکایی همچنان به کشور وارد شده و به فروش برسند، در رنج خودروهایی اینچنین قرار خواهند گرفت؛ خودروهایی که شاید تا دو سال گذشته، آنچنان لوکس نبودند، ولی اکنون تبدیل به خودروی لوکس شده‌اند، زیرا خرید آن‌ها دیگر از توان بسیاری بیرون است.

این خودروی آمریکایی اساسا شاید تفاوت بسیاری با دیگر خودروهای هم‌رنج خود نداشته باشد و حتی در برخی موارد، از آن‌ها عقب‌تر نیز باشد؛ اما نکته آن است که اکنون این میهمان سر و صدای زیادی در کشور برپا کرده است!
منبع : تابناک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا