اخبار گوناگونخبر

استان رکورددار ابتلای جنسی به ایدز

نرخ مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ایدز از زمان نقطه‌اوج آن در سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون، ۳۰درصد کمتر شده است…

مقامات سازمان‌ملل در گزارش جدیدی اعلام کردند که در مقایسه با آمار سال ۲۰۰۱ میلادی، موارد جدید ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در بین کودکان و بزرگسالان جهان ۳۳درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که در ایران همزمان آمار ابتلا به ایدز در میان موارد جدید این بیماری و سایر موارد شناخته‌شده آن طی هفت‌سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است. همزمان آنچه نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند آن است که مسوولان وزارت بهداشت برای اولین‌بار اعتراف کردند که «۷۰هزار ایرانی از ابتلای خود به ویروس HIV مطلع نیستند.»

هم‌اکنون بر اساس آخرین آمار ارایه‌شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان به ایدز طی سه‌ماه هزارو۴۰۰نفر بیشتر شده است و در مجموع ۲۶هزارو۱۲۵نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند. با این حال مقامات سازمان‌ملل در جدید‌ترین آمار خود اعلام کرده‌اند، در سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد مبتلایان جدید به این عفونت ویروسی در میان کودکان و افراد بزرگسال در سرتاسر جهان ۲/۳ میلیون‌نفر بوده که نسبت به سال ۲۰۰۱ میلادی، ۳۳درصد کاهش داشته است. به‌گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، یشل‌سیدیب، دبیر اجرایی دفتر مقابله با ایدز سازمان‌ملل در رابطه با موارد جدید ابتلای کودکان به ویروس ایدز گفت: در سال ۲۰۱۲ میلادی موارد جدید ابتلا به ایدز در بین کودکان تا ۲۶۰هزار مورد کاهش یافت که از سال ۲۰۰۱ میلادی، ۵۲درصد کاهش داشته است.

همچنین نرخ مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ایدز از زمان نقطه‌اوج آن در سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون، ۳۰درصد کمتر شده است. در گزارش سازمان‌ملل همچنین آمده است که در سال ۲۰۱۲ میلادی ۳/۳۵میلیون‌نفر از مردم جهان به ویروس ایدز آلوده بوده‌اند و حدود ۲/۳ میلیون‌نفر دیگر نیز به‌تازگی به این ویروس آلوده شده‌اند و همچنین ۱/۶میلیون‌نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی مساله‌ای است که در بسیاری از کشور‌های دنیا در حال کنترل و در ایران به شکل نگران‌کننده‌ای در حال پیش‌روی است.

به‌طوری‌که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به‌ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۶۸/۶درصد)، رابطه‌جنسی (۱۲درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های‌خونی (یک‌درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱/۱درصد) بوده است. راه انتقال در ۱۷/۳ درصد از این گروه نامشخص مانده است. بر اساس آخرین آمار جمع‌آوری‌شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هم تا اول فروردین‌ماه سال ۹۲، مجموعا ۲۶هزارو۱۲۵نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که ۸۹/۸درصد آنان را مردان و ۱۰/۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در آخرین آماری که وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان به ایدز در ایران اعلام کرده بود، عدد ۲۴هزارو۷۳۵نفر ذکر شده بود.

هر سه‌ماه یک‌بار ۵۰۰ تا یک‌هزارنفر به‌طور متوسط مبتلا به ایدز می‌شوند

دامنه گستردگی این بیماری در حالی هرروز رو‌به‌رشد است که آمار‌های دولتی نشان می‌دهد به‌طور میانگین از سال ۱۳۸۸ تا به امروز هر سه‌ماه یک‌بار ۵۰۰نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شوند. آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از ۲۰هزارو۹۷۵نفر در سال ۱۳۸۸به ۲۶هزارو۱۲۵نفر تا ابتدای فروردین۱۳۹۲ رسیده است. این در شرایطی است که کارشناسان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی معتقد هستند آمار‌های دولتی، میزان واقعی تعداد مبتلایان به ایدز در کشور را نشان نمی‌دهند.

تهران دارای بیشترین میزان ابتلا از طریق روابط‌جنسی

افزایش موج سوم ابتلا به ایدز در شرایطی است که دکتر مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید: ۹۹درصد بیماران جدیدی که در تهران به ما مراجعه می‌کنند از طریق روابط‌جنسی به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند اما میزان کشوری ابتلای جنسی ایدز حدود ۴۰درصد است. در عین‌حال تعداد زنان باردار مبتلا به این ویروس نیز در حال افزایش است. او با تاکید بر اینکه آمارهای جدید شیوع ایدز در کشور نشان می‌دهد موج سوم ایدز یعنی شیوع جنسی آن در کشور شروع شده است، می‌افزاید: آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود ۳۰درصد از مبتلایان جدید از طریق روابط‌جنسی به این ویروس آلوده شده‌اند، زیرا ۲۱درصد از مبتلایان جدید به‌طور رسمی این مساله را اعلام کرده‌اند و ۱۰درصد دیگر نیز که علت ابتلا را نگفته‌اند احتمالا روابط‌جنسی عامل انتقال ویروس در بین آنها بوده است ضمن اینکه شواهد نشان می‌دهد تعداد زنان بارداری که از همسرانشان این ویروس را گرفته‌اند به‌طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

 

منبع : برترین ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا