اخبار گوناگونخبر

افزایش جنون جنسی در میان جوانان

این بار زنگ خطر«جنون جنسی» به صدا درآمده است. زنگ خطری که به‌گفته کارشناسان آسیب های اجتماعی از مدت ها قبل بی آن‌که به گوش مردم و مسئولان برسد به صدا درآمده بود و اکنون با هشداری  که  از سوی وزارت بهداشت و درمان در خصوص افزایش آن به خصوص به عنوان یکی از راه های انتقال بیماری هایی نظیر ایدز روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت، نشان می‌دهد که موج افزایش آسیب های اجتماعی در کشور با افزایشی بیش از آنچه پنداشته می‌شد، همراه است.
jonon jensi2345
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار  وزارت بهداشت روز گذشته از جنون جنسی به عنوان اولین و مهم ترین جنونی که در اثر مصرف مواد مخدر صنعتی و قرص های روانگردان در افراد ایجاد می‌شود، نام برده و گفته که  تجربه نشان داده مصرف کنندگان این مواد دچار جنون جنسی می‌شوند و پیامد این جنون جنسی بیماری ایدز است و در آن تردیدی وجود ندارد.

  جنون جنسی، رفتار توام با خشونت و گستاخی
روانگردان های صنعتی مدت هاست که  با  تولید خانگی در زیرزمین ها،  کاهش هزینه مصرف، در دسترس قرار داشتن و هم چنین سهولت در طریقه مصرف، در اختیار افراد بسیاری از اقشار و طبقات مختلف جامعه قرار گرفته اند تا آسیب‌های اجتماعی نوظهور و رفتارهای پرخطر جنسی نسبتا جدیدی نظیر جنون جنسی را از بطن خود بیافرینند و این آسیب ها نیز به نوبه خود  راه را برای افزایش بیماری‌هایی نظیر ایدز در جامعه باز کنند. مواد مخدری که به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گاه حتی با عناوین مختلف از قرص های کاهش وزن گرفته تا داروی پوست، به افرادی که شناختی از آن ندارند عرضه می‌شوند.

مجید ابهری، آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی درگفت و گو با «قانون» به ارائه مفهومی‌از جنون جنسی در جامعه پرداخته و می‌گوید: «جنون جنسی به رفتار های جنسی اطلاق می‌شود که خارج از چارچوب های منطقی و قانونی و شرعی بدون کنترل، که همراه با خشونت و زورگویی و گستاخی است انجام می‌شود.» به‌گفته این آسیب شناس، فرد در این حالت به خاطر انباشت غریزه جنسی و عدم مهار آن تحت تاثیر عواملی نظیر مصرف روان گردان ها یا مناظر و عوامل محیطی تحریک کننده قرار گرفته  و از آن جا که مهارت کنترل هیجان های رفتاری اش را ندارد، تلاش می‌کند تا با روش های حیوانی غریزه خود را تخلیه کند، بنابراین دست به خشونت جنسی می‌زند.

ابهری از این جنون تحت عنوان توحش جنسی نیز نام برده و می‌افزاید که در این حالت عدم تمایل طرف مقابل، مجرد یا متاهل بودن، وحشت زدگی و اصولا هیچ یکی از این دست عوامل دلیلی برای خودداری فرد مهاجم نیست و افراد گرفتار جنون جنسی در بیشتر موارد ممکن است حتی به افراد خانواده و نزدیکان خود نیز تعرض کرده و آن ها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار دهند. به گفته وی افزایش این جنون و خشونت در کنار انحرافات و تجاوزها و رفتارهای پرخطر جنسی دیگر نشان از ضعف مدیریت غریزه جنسی در جامعه دارد.

  چرا جنون جنسی، اولین جنون حاصل از مخدر صنعتی است؟
ابهری در پاسخ به «قانون» مبنی بر اینکه چرا جنون جنسی اولین جنون حاصل از مواد مخدر صنعتی است و اصولا این جنون در کشور ما اولین است یا در هر مصرف کننده مواد مخدر صنعتی، می‌گوید که غریزه جنسی به خودی خود و بدون محرک، عامل بروز بسیاری از ناهنجاری هاست و اگر این غریزه با مصرف روان گردان های صنعتی نیز همراه شود، افزایش گستاخی و بی شرمی‌مصرف کننده در رفتار های جنسی را بیش از این افزایش داده و فرد را وادار به رفتار های غیرمنطقی و پرخطر می‌کند. با این حال مواد روان گردان خصیصه ای دارد و آن هم پررنگ کردن و تشدید کمبود‌های روانی و فیزیکی مصرف کننده است.

این مواد، همان طور که فرد افسرده را به گریه وامی‌دارد، فرد گرفتار مشکلات جنسی را نیز به رفتار‌های پرخطر و جنون جنسی متمایل می‌کند و این نشان می‌دهد که درصد گرفتاری به مشکلات جنسی در کشور ما با افزایش همراه است. وی نقش کم رنگ شدن باورها و اعتقادات مذهبی را در افزایش مشکلات جنسی افراد جامعه پر رنگ دانسته و می‌گوید که از نگاه رفتار شناسی، اصلی ترین عامل پیشگیری از اینگونه رفتارها، باورهای دینی افراد است که این روزها دیگر به چشم نمی‌آید.

  فقدان بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی در کشور
ابهری در خصوص اینکه چرا آمار دقیقی از مصرف مواد مخدر صنعتی و همچنین تبعات آن مانند جنون جنسی در جامعه در دست نیست، پاسخ می‌دهد که  مشکل ما فقدان بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی در کشور است، بانکی که اگر وجود داشت می‌توانست تعداد معتادان را با توجه به مواد مصرفی آن ها و آسیب هایی که به آن دچار می‌شوند، طبقه بندی کند. وی از تعدد مراکز تصمیم گیری ، تنوع سیاست گذاری ها یا به اصطلاح سیاست گذاری های سلیقه ای به عنوان عامل فقدان بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی در کشور نام می‌برد. این آسیب شناس معتقد است که شیشه و کراک، پر مصرف ترین مواد مخدر صنعتی این ایام در کشور هستند که مواد پایه آن ها آمفتامین است که با اسیدهای خطرناک دیگر ترکیب و تولید شده.

وی هم چنین به افزایش اشکال و انواع مختلف قرص های اکستازی در کشور اشاره کرده  که هر روز نام جدید روی آن می‌گذارند و روز به روز آسان‌تر و ارزان تر در دسترس افراد قرار می‌دهند. اما به گفته این آسیب شناس، مواد مخدر صنعتی «شیشه» به عنوان پرمصرف ترین مخدر صنعتی بین مردم هم‌چنان در کشور می‌تازد تا جایی که از عرضه کیلویی ۹۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۹ به عرضه کیلویی ۳و نیم میلیون تومان در سال جاری رسیده است. هشدار مسئولان نسبت به افزایش آسیب های اجتماعی در کشور را شاید بتوان به منزله روزنه امید برای برداشتن گامی‌مثبت در زمینه کاهش این آسیب ها، امید به اختصاص یافتن یک نهاد یا متولی دلسوز برای کنترل آن ها و پرهیز از خط قرمز انگاشتن و ترس از عنوان کردن عمق آن‌ها  در جامعه پنداشت.

به گفته کارشناسان، این روزها افراد و به‌خصوص جوانان به دلیل شرایط اقتصادی، فاصله غیر منطقی بین زمان بلوغ و ازدواج، دشوار بودن ازدواج، مناظر و فیلم های تحریک کننده، بی سامانی ازدواج موقت و زشت شمردن آن توسط برخی افراد جامعه و بسیاری عوامل دیگر، در معرض مشکلات جنسی قرار دارند. مشکلاتی که ممکن است با مصرف مواد مخدر صنعتی، سر باز کرده و عواقب جبران نشدنی با خود به همراه داشته باشد.
منبع : سلامت نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا