خبرخبر سیاسی

افشاگری تدریجی مردان احمدی‌نژاد

در هشت سال گذشته اگرچه برخی از وزرای کنار گذاشته توسط محمود احمدی‌نژاد به این افشاگری دامن زدند و البته از سوی نزدیکان احمدی نژاد به خاطر «برکناری» ارزیابی شده بود، اما به نظر می‌رسد مردانی که در مواردی حمایت‌های بی دریغ احمدی نژاد را نیز با خود داشته اند، این روزها در جریان روز افزون افشاگری حضور دارند…

گویی رابطه محمود احمدی نژاد و مدیران و وزرای او در دولت‌های نهم و دهم تنها به همان مدت همکاری محدود بوده است و پس از پایان آن هرکس تلاش کرده که خود را در اقدامات دیگری شریک نداند.

ahmadi nejad 3r45r

به گزارش نامه، روزنامه ابتکار نوشت:

موضوعی که در هشت سال گذشته پس از قطع همکاری یاران محمود احمدی نژاد رخ داده است«افشاگری» دو طرف علیه همدیگر بوده است. امری که آن زمان علیرغم حضور محمود احمدی نژاد در مسند ریاست جمهوری و تلاش اصولگرایان برای رعایت حال وی به عنوان یک رئیس جمهور اصولگرا، غیر قابل اجتناب بود، این روزها که محمود احمدی نژاد نه رئیس جمهور است و نه طرف محبت بزرگان و فعالان اصولگرا، به نظر می‌رسد این موضوع به صورت تدریجی شدت خواهد گرفت.

در هشت سال گذشته اگرچه برخی از وزرای کنار گذاشته توسط محمود احمدی‌نژاد به این افشاگری دامن زدند و البته از سوی نزدیکان احمدی نژاد به خاطر «برکناری» ارزیابی شده بود، اما به نظر می‌رسد مردانی که در مواردی حمایت‌های بی دریغ احمدی نژاد را نیز با خود داشته اند، این روزها در جریان روز افزون افشاگری حضور دارند.
مصطفی پورمحمدی، داود دانش جعفری، داود احمدی نژاد، محمدحسین صفارهرندی،منوچهر متکی از جمله وزرایی بودند که پس از برکناری‌های عجیب و غریب از سوی رئیس دولت‌های نهم و دهم، به بیان مطالبی از پشت پرده برکناری خود پرداختند. جالب این که گاه این افشاگری ازسوی محمود احمدی نژاد نیز به صورت متقابلی شکل می‌گرفت. به طور مثال شیوه برکناری عجیب منوچهر متکی وزیر خارجه در سفرکاری خود به سنگال پیش از آن که از سوی متکی رسانه ای شود، به طور مفصل ازطرف محمود احمدی نژاد مشمول این افشاگری شده است.

اگرچه عنوان این نوشته «افشاگری تدریجی مردان احمدی نژاد» انتخاب شده، اما حداقل در یک مورد یکی از زنان عضو کابینه رئیس جمهور سابق که گاه به شدت از سوی وی مورد حمایت نیز قرار می‌گرفت، پس از برکناری ناگهانی خود نیز در این جریان افشاگری وارد شد.(بنگرید به سخنان مرضیه وحید دستجردی پس از برکناری که دلیل آن را حضور یکی از برادران لاریجانی در معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اصرار احمدی نژاد برای برکناری وی اعلام کرده بود)

اما روزهای پس از احمدی نژاد گویی فضا برای این افشاگری‌ها آماده تر از پیش است. به همین خاطر است که برخی از مردان رئیس جمهور سابق سخنان و مواضع در دل نهان مانده خود را به تدریج بیرون می‌ریزند.کمتر از ۱۰ روز پیش بود که وزیر اقتصاد دولت یازدهم در اظهار نظری به نقل محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی دولت دهم بخشی از واقعیت مناسبات میان این نهاد پولی و دولت و رئیس جمهور را افشا کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به روایتی از محمود بهمنی گفته بود: رئیس کل سابق بانک مرکزی به من گفت که فقط یک هفته رئیس کل بانک مرکزی بوده است که آن نیز در زمان روحانی بود.

اما یکی از بی حاشیه ترین وزرای دولت احمدی نژاد نیز این روزها از پشت پرده روابط خود با برخی دیگر از موارجع دولتی پرده برمی دارد. علی اکبر صالحی که پس از عزل جنجالی منوچهر متکی در صندلی وزارت خارجه در دولت دهم تکیه زد نیز روز گذشته فاش کرد که بارها درباره تحریم‌ها به مسئولان هشدار داده بود، اما به تحلیل‌های او «ایراد» می‌گرفتند. محمود احمدی نژاد در همه سال‌های گذشته تحلیل‌هایی که درباره تحریم‌ها در فضای داخلی و خارجی ارائه می‌شد، به تمسخر می‌گرفت و تحریم‌ها را «کاغذپاره» می‌خواند.

علی‌اکبر صالحی که با ایرنا گفت وگو می‌کرد گفت: «قریب دو سال و اندی پیش نامه‌ای درباره تحریم‌ها نوشتم… در این نامه پیش‌بینی شده بود که روند تحریم‌های جدید به چه سمت و سویی خواهد رفت و چه مواردی را در بر خواهد گرفت. متأسفانه برخی دوستان در آن زمان به اینگونه تحلیل‌ها ایراد می‌گرفتند.»

وی افزود: «در چنان مظلومیتی بودیم که در داخل کشور نیز نمی‌توانستیم حرف خود را بزنیم. به ما می‌گفتند این چه حرفی است و چه نامه‌ای است که نوشته‌اید… می‌گفتند نمی‌توانند بانک مرکزی را بر اساس قوانین بین‌المللی تحریم کنند، ولی ما می‌گفتیم اینها متأسفانه خودشان واضع قوانین هستند و خودشان هم مرجع، هم قاضی و هم دادستان هستند.»

علی‌اکبر صالحی در بخش دیگری اظهار کرد که تحریم‌ها نتوانستند «فلج‌کننده» باشند، ولی «تأثیرگذار» بودند.وی توضیح داد: «اگر مدیریت نظام ناکارآمد بود، تحریم‌ها فلج‌کننده می‌شد. ایران راه دور زدن تحریم‌ها را می‌داند. تحریم‌ها که خود به خود دور نخوردند، بلکه سفرا و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت نفت بارها جلسه گذاشتند تا چگونه رفتار کنیم تا تحریم‌ها را دور بزنیم.»

وزیر خارجه پیشین افزود: «درباره این‌که چه کردیم تا آتش تحریم‌ آنگونه که می‌خواستند دامن ما را نگیرد، تاریخ قضاوت خواهد کرد و اگر می‌خواستیم رویه تندخویی و سیاست چکشی را در پیش بگیریم، الان مشخص نبود در چه شرایطی بودیم.» علی‌اکبر صالحی در ادامه این گفت‌و‌گو به قضیه حمله به سفارت انگلیس در تهران اشاره کرد و با اظهار این‌که آن زمان برای شرکت در جلسه‌ای در جده بود، گفت: «در آن جلسه یکدفعه به صورت تلفنی به من اطلاع دادند که چرا نشسته‌ای؟ سفارت انگلیس در تهران را گرفته‌اند. همانجا به صورت تلفنی با ویلیام هیگ صحبت کردم و تلاش کردم قضیه را جمع کنم.»

صالحی گفت: «وقتی می‌آیید سفارت انگلیس را می‌گیرید، نباید انتظار داشته باشید که کشورهای اروپایی برای شما نقل و نبات پخش کنند.»وی اقدام وزارت خارجه برای کنترل موضوع سفارت انگلیس را «شاهکار» خواند و گفت اگرچه آن زمان برخی رسانه‌های داخلی علیه وزارت خارجه مقاله‌های نوشتند، این وزارتخانه مقابل «هجمه‌‌های عظیم» ایستاد.وزیر خارجه پیشین همچنین اظهار کرد که در برابر این حملات رسانه‌ای وزارت خارجه «هیچ کس به میدان نیامد تا از وزارت خارجه دفاع کند» و وزارت خارجه تنها ایستاد و چیزی نگفت تا این که به گفته آقای صالحی مقام معظم رهبری «به کمک» این وزارتخانه آمدند.

 

منبع : نامه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا