اخبار گوناگونخبر

حقوق ۱۵ میلیونی با پاداش ۴۰۰ میلیون تومانی یک مدیرعامل

مناظره موافقان و مخالفان مصوبه اخیر مجلس درباره تامین اجتماعی آغاز شد…

sazman tamin ejtemai 34565

مناظره نقد عملکرد سازمان تامین اجتماعی با حضور محمدرضا پورابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رحمت اله حافظی، مدیر عامل اسبق سازمان تامین اجتماعی، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور، محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و حسن کامران دستجردی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

برپایه این گزارش،‌ در این برنامه، مصوبه‌ای که اخیرا در مجلس به تصویب رسیده است و بر اساس آن بیمه‌شدگان در صورت داشتن شرایط سنی و تنها یک ماه سابقه پرداخت حق بیمه، امکان پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه ده ساله خود و بازنشستگی را پیدا می‌کنند نیز به بوته نقد گذاشته می‌شود.

*پورابراهیمی: میزان دارائی ها و تعهدات تامین‌اجتماعی همخوانی ندارند

محمدرضا پور ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت امام رضا (ع) آغازگر این مناظره بود. وی با ارائه اسلایدهایی گفت: امروز نگاه مردم و مسئولان اجرایی به سازمان تامین اجتماعی و رسالت این سازمان در خصوص نقش دستگاه‌های تصمیم‌گیراهمیت ویژه‌ای دارند. در ساختارهای اقتصادی دنیا مجموعه‌های نهادهای قدرتمند مالی مانند بانک‌ها و صندوق‌های بیمه و بازنشستگی وجود دارند که ما جایگاه این صندوق‌ها و این سازمان‌های بیمه را به شکلی در چارچوب نهادهای مالی می بینیم که متاسفانه حلقه مفقوده امروز ساختارهای اجرایی است.

وی افزود: نهادهای مالی به این شکل عمل می‌کنند که حق بیمه را از بیمه شده می‌گیرند و آن ها را در فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذایی می‌کنند لذا بیمه قبل از این که موضوع ذاتا اجتماعی باشد رویکرد اقتصادی دارد، و در حال حاضر مهمترین نهادهای مالی در وزارت کار مانند صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه خدمات درمانی همین کارکرد را دارند.

پورابراهیمی تصریح کرد: ترازنامه سازمان تامین اجتماعی به گونه‌ای است که مجموع مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت ۵۵ هزار میلیارد تومان است،‌میزان دارائی‌های این سازمان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اما میزان تعهدات آن ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است لذا این دو عدد با هم همخوانی ندارند.

پورابراهیمی اظهار داشت: هیچ کس از مسئولان مخالف نبوده و این موضوع که کارگری با سنوات با ۱۰ سال سابقه بازنشسته شود وبا  میزان پرداختی حق بیمه بگیرد کسی مخالف نیست باید دید که آیا می‌توانیم تعهداتی که به سازمان مربوط نیست به آن تحمیل کنیم. در خود مصوبه نیز آمده است که فردی که می‌خواهد بعد از ۱۰ سال خود را بازنشسته کند پول می‌دهد و تفاوت آن حساب شده و این اقدام صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید دید که سازمان تامین اجتماعی مال چه کسی است و منابع آن از کجا تامین می‌شود، ادامه داد: ۷ درصد مربوط به کارگر ،۲۳ درصد مربوط به کارفرما و بخش دیگر به اسم دولت است ولی ما چیزی ندیده‌ایم. باید دید که مدیریت دست چه کسی است.

* عبور از شعار عدالت

پورابراهیمی در بخش دوم از سخنان خود گفت: بیمه تامین اجتماعی مانند بیمه بازرگانی است که خود همانند یک بنگاه بوده که خدمات داده و این خدمات را به زیر مجموعه خود ارائه می‌دهد بحث ما بحث حوزه حمایتی نیست در واقع سوال شما مبنی بر اینکه اخیراً‌ مجلس حق بیمه‌ای ارائه کرده که افرادی که کمتر از ۱۰ سال بیمه سازمان هستند خود را بازنشسته کنند، اشکال دارد باید دید آیا نیازمند حوزه حمایتی هستیم که باید بگویم کسی مخالف نیست .

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: باید عدد تعریف شود و لایحه بودجه این عدد را بیاوریم و بگوییم که سازمان تامین اجتماعی عددش چیست در حال حاضر این مصوبه بار مالی دارد یا خیر باید بررسی شود که اگر بار مالی ندارد که هیچ اگر دارد باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد:  در سال ۱۳۹۱ تنها بحث مستمری مطرح نبود بلکه دفترچه بیمه خدمات درمان شهروندان با ۴ خانوار بررسی شد که در سال ۹۱، ۸۰ میلیارد تومان بوده است. و ۳۶۳ هزار منابع مالی بار مالی به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده است که در سال ۹۲ ، ۵۵ میلیارد تومان بوده است. باید عدد در بودجه دیده شود و اینکه در اختیار سازمان تامین اجتماعی یا سازمان دیگر قرار بگیرد علامت سوال است.

پورابراهیمی گفت: در کرمان کارگری در معدن زغال سنگ در عمق زمین کار می‌کند که بعد از ۲۵ سال کار خود را بازنشسته کرده نمی‌توان با کارگری که یک ماه و یا ۱۱ ماه کار کرده مقایسه کرد چرا که آنها با هم متفاوت هستند در واقع نمی‌توان آن را مانند کارگری که ۲۵ سال خود را بیمه تامین اجتماعی کرده شریک دانست. چرا که این عدالت اجتماعی نیست.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید بودجه و تعهدات بلند مدت دیده شود و به دولت تکلیف کنیم که در شورای نگهبان اصل ۱۷۵ و قانون ۵ توسعه گفته شده که بار مالی که به سازمان تامین اجتماعی تحمیل می‌شود باید بررسی شده و بدون توافق دولت نباشد. اینجا است که باید بگوییم چه کسی مخالف است.

* مجلس باید پاسخ‌گوی عملکرد گذشته خود باشد

پورابراهیمی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: چه دلیلی باعث شده که ساختار سازمان تامین اجتماعی امروز به این شکل باشد و سازمان تامین اجتماعی که سازمانی قدرتمند است به این شکل بوده است . باید دلایل تغییر این ساختار مشخص شود و این همان قانونی است که خود دوستان و آقای کامران تصویب کردند و آنها باید پاسخگو باشند

وی با بیان اینکه سه گروه کارگر، کارفرما و دولت باید در این قانون دیده شوند، ادامه داد: در قانونی که سال ۸۸ تصویب شده است یعنی همان قانون رفاه و تامین اجتماعی سه گروه مطرح شده و عملا آنها نقشی ندارند و باید دید اثرشان چیست که در این شورای عالی ۶ نفر نماینده دولت و ۲ نماینده  کارگر و ۲ نماینده کارفرما دیده شده که باید گفت سهم تامین اجتماعی در اینجا چیست.در قانون قبلی این سه گروه مطرح شده بودند ولی الان همه چیز دست دولت است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه چیز جابجا شده است و این همان قانونی است که آقای کامران نوشته و مصوب شده است و باید ایشان توبه کنند که در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی به دلیل این قانون به این شکل مدیریت می‌شود ما در کدام کشور به این شکل مدیریت را دیده ایم.

پورابراهیمی با بیان اینکه جایگاهی برای کارگر و کارفرما در نظر گرفته نشده است، و همان ۳ درصدی که دولت قرار است بدهد را نمی‌دهد، اظهار داشت: ۵۵ میلیارد مطالبات است ولی نمی‌دانیم چه می‌شود که در اینجا باید گفت حل ریشه ای این مشکل اصلاح قانون رفاه و تامین اجتماعی است که باید بدانیم که بودجه را چه کسانی تعیین کنند و تحویل دولت دهند.

وی ادامه داد: هربار که دولتی روی کار می آید یک مدیر برای شستا تعیین می‌کند که این خود جای تاسف است که چرا تعیین این مدیر دست دولت است در واقع شما با این قانون روزگار سازمان تامین اجتماعی را سیاه کرده اید و خود حالا منتقد حقوق کارگران هستید .

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید چارچوب و سیاست گذار باشد نه اینکه مدیر سازمان تامین اجتماعی و شستا را تعیین کند در واقع باید این چارچوب را تعیین کند که در راستای آن گام بردارد؛ در شورایی که طبق قانون تعیین شده باید دید که چند کارگر وجود دارد در واقع یک کارگر و کارفرما در شورا نیست و دولت مستقیم دخالت می‌کند و دولت به طور مستقیم هدف گذاری کرده و مدیر برای شستا تعیین می‌کند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه دولت مدیر شستا را تعیین می‌کند و رئیس سازمان تامین اجتماعی در این راستا هیچ دخالتی ندارد و در واقع قانونی که شما آقای کامران تصویب کرده‌اید این اجازه راداده است،‌اظهار داشت: باید ساختار اصلاح شود و اگر اصلاح نشود دولت طمع کرده و مدیریت می کند و به طبع آن مجلس شورای اسلامی دخالت خواهد کرد.

وی افزود: ۱۲ میلیون بیمه شده داریم که افرادی در گرمای ۵۰ درجه آبادان کار کرده و افرادی دیگر طی ۲۵ تا ۳۰ سال بیمه شده اند نمی توان با فردی که یکماه بیمه شده مقایسه کرد در واقع این قانون این موضوع را عادی کرده که باید بگوییم ساختار اشکال دارد و ما به زودی اصلاح قانون رفاه و تامین اجتماعی را به صحن علنی مجلس خواهیم برد تا این قانون اصلاح شود تا هر دولت و مجلس که روی کار می آید اقدام نکند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نیاز به اصلاح این قضیه داریم تا مشکلات رفع شود که این امر تاسف بار است، اظهار داشت :برخی از نمایندگان مجلس پیش رئیس سازمان تامین اجتماعی می‌روند و برای روستای خود بیمارستان درخواست می کنند و می گویند اگر این اتفاق نیافتد وزیر رفاه را استیضاح می‌کنیم رئیس سازمان تامین اجتماعی نمی‌داند چه اقدامی انجام دهد.

پورابراهیمی گفت: باید ساختار به شکلی اصلاح شود که مدیریت در دست کارگر و کار فرما قرار گیرد.

پورابراهیمی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باید بالاخره مشخص شود اداره سازمان تامین اجتماعی بر عهده حاکمیت است یا بر عهده کارگران با توجه به اینکه براساس قوانین اداره بین المللی کار اداره حوزه کارگری باید براساس اصل سه جانبه باشد تصریح کرد: این نگاه همه نمایندگان مجلس است که به مسائل کارگری توجه ویژه دارند اما چون زیرساخت در حوزه قانونی متاسفانه به اشتباه تصویب شد این مشکلات را شاهد هستیم لذا اگر این قانون اصلاح شود و اصل سه جانبه رعایت شود خیلی چیزها اصلاح می‌شود.

کامران نیز در این زمینه گفت: در فراکسیون کارگری مجلس همیشه به موضوع کارگری اهمیت زیادی داده شده و مشخص است که حاکمیت باید با کسی باشد که رای بیشتری دارد اخیراً وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرده که می‌خواهد اصل سه جانبه‌گرایی را رعایت کند که ما هم او را کمک می‌کنیم.

* کامران: نوعی سیاسی کاری و باندبازی را شاهد بوده‌ایم

کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان و موافق طرح مذکور با طرح این نکته که در قانون اساسی در ماده ۲۱ آمده است که به موضوع بیمه کارگران و کارمندان توجه شود و در ۵۰ سالگی بازنشسته شوند.

وی با بیان این که عمر سازمان تامین اجتماعی ۶۴ سال است ، ادامه داد: در این زمان ۷ مدیر تغییرکرده که نوعی سیاسی کاری و باند بازی بوده است که افرادی زور بیشتری داشتند املاکی را گرفته‌اند، حتی نماینده‌ای ملکی را که متعلق به سازمان تامین اجتماعی بود برای خود گرفته که بعد سازمان متوجه شد که آن ملک برای این سازمان است.

کامران یادآور شد: ۲ میلیارد دلار یعنی ۳۰ درصد سازمان تامین اجتماعی سهام خرید که نوعی کلاه‌گذاری به وجود آمد.

وی افزود: ۱۲ هزار میلیارد با سود ۲ تا سه درصد برای سازمان تامین اجتماعی را شاهد بوده‌ایم که رجا و هما که زیان‌ده بوده‌اند از آن‌ها استفاده کرده‌‌ایم.ویلاهایی که در شمال در عکسی که ارائه شد شاهد آن بودیم ۴۰۰ میلیون تومان تنها خرج مبلمان آن بوده‌است که متعلق به از ما بهتران است.

وی گفت: انواع هتل‌ها با امکانات زیاد برای از ما بهتران بوده و در بحث مطالبات کارگران مثل بیمه و درمان آن‌ها دچار مشکل هستیم.

دستجردی یادآور شد: ۶ هزار میلیارد تومان به شستا دادیم که کارچاق کند که این بودجه به صورت چرب و نرم در اختیار برخی افراد قرار گرفت و ظلمی به کارگران شد.

وی افزود: از ما بهتران از امکانات استفاده کردند و ما شاهد زیرمیزی بوده و کارگران دچار مشکلاتی از جمله تهیه قرص و دارو شده‌اند.

* نقد عملکرد هیئت مدیره‌های شستا

وی در وقت دوم خود خطاب به پورابراهیمی عنوان کرد: بنده معدنی که شما از آن یاد می ‌کنید دیده‌ام و بازدید کرده‌ام این معدن در عمق زمین قرار داشته و کارگران با قلم ذغال از آن استخراج می‌کنند اما جالب اینجاست که همین معدن از ذوب آهن اصفهان طلب دارد اما ذوب آهن زمانی همانند شستا هزینه‌ها را صرف می‌کرد تا مقامات را به خارج برده و پول کارگران را نمی‌داد.

کامران بیان کرد: صحبت ما این است که می‌گوییم اگر یک زن جوان شوهرش فوت کرد و ۸ سال حق بیمه داده است چرا سازمان تامین اجتماعی بر سر او کلاه می‌گذارد و می‌گوید به تو غرامت پرداخت می‌کنیم. ما می‌گوییم به این فرد مستمری پرداخت کنند.

نماینده مردم اصفهان و موافق مصوبه اخیر مجلس درباره تامین اجتماعی بیان کرد: چرا عنوان می‌شود سازمان تامین اجتماعی همانند دریاچه ارومیه خشک شده است بنده می‌گویم که شستا که عنوان می‌شود ضررده است صورت‌حساب‌هایی را درست می‌کنند با عنوان سوددهی تا پاداش دریافت کنند.همچنین برای همسان سازی حقوق کارگران در اصفهان ۱ هزار میلیارد توما ن به تامین اجتماعی پرداخت کردیم اما آن را هدر دادند.

وی بیان کرد که در برنامه پنجم عنوان کرده‌ایم که ۵۰ درصد از حق سازمان بهزیستی و کمیته امداد کم شود، تا زن جوانی که شوهرش فوت می‌کند سنواتش را پرداخت کنیم که در این صورت بیشتر از سهم سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی به او خواهد رسید.

*مدیرعاملی که ماهانه ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد

کامران در بخش سوم صحبت‌هایش عنوان کرد: زمانی برای افرادی که ۱۰ سال بیمه بوده‌اند، ۳۰ روز حق بیمه را دریافت می‌کردند که ما آن را در مجلس کردیم ۱۰ روز، مسائل حمایتی از زنانی که شوهرانشان فوت کرده مطرح کردیم که این موضوع در بودجه نیز لحاظ شد و شورای نگهبان گفت که آن را قانونی کنید.

وی افزود: بارها به تامین اجتماعی گفته‌ایم آمار افرادی را که یک ماه حق بیمه دارند را عنوان کند اگر این کارگران ۱۴ میلیونی را که می‌خواهند به تامین اجتماعی بدهند به بانک پرداخت کنند ۲۲۰ هزار تومان به آنها سود می‌دهد  در حالی که تامین اجتماعی ۶۲ هزار تومان می‌پردازد .

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و از طراحان مصوبه اخیر مجلس درباره تامین اجتماعی گفت: دولت باید به تعهداتش عمل کند چرا صندوق سازمان تامین اجتماعی حیات خلوت دولت شده است؛ بسیاری از بیمارستان ها تخت‌هایشان خالی است و دفترچه تامین اجتماعی فایده ای برای بیمه شدگان ندارد چرا که دکتر به فرد می‌گوید بیا تا تو را خارج از بیمارستان و در مطب درمان کنم در حقیقت این دفترچه به درد کارگر نمی‌خورد چرا آن را یک خدمت حساب می‌کنیم.

کامران بیان کرد: فرد کارگر هنگامی که بیمار می‌شود برای استفاده از دفترچه تامین اجتماعی باید از اذان صبح برای گرفتن وقت به بیمارستان مراجعه کند دست آخر هم به او می گویند که وقت تمام شد بنابراین وقتی داریم وارد میدان می‌شویم باید صدای اعتراض کارگران و بازنشستگان را به نسبت به مسائل درمانی و همسان سازی حقوق ها بشنویم .

وی ادامه داد: شرکتی که عنوان کرده ام مدیرعامل آن ماهانه ۱۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند این بجز پاداش‌های سوری است که درست می‌کند و کمترین مبلغ آ ن۴۰۰ میلیون تومان است ان وقت ما برای یک رقم کوچک جنجال به پا کرده و می‌گوییم که تامین اجتماعی ورشکسته شد در حالی که از سوی دیگر حیف و میل های بسیاری در این سازمان در حال اتفاق است.

* با هیچ فردی لابی ندارم

کامران در بخش چهارم سخنان خود در این مناظره با اشاره به اینکه بنده ۵ دور در مجلس حضور داشته و تاکنون حتی یکبار امضای استیضاح را پس نگرفته‌ام گفت: دفاع از محرومان و فقرا سر لوحه کار من در مجلس بود و با دولت لابی نداشته‌ام من نه از رئیس مجلس و نه رئیس دولت خط می‌گیرم.

وی ادامه داد: در مذاکرات مجلس در مواقعی که صحبت از حق و حقوق مردم است به دفاع می‌پردازم، خانمی به بنده مراجعه کرده که ۵ بچه یتیم دارد اما تنها به خاطر ۵۰ روز مستمرگیری شوهرش برقرار نشده است.

*رحمت الله حافظی: مطالبه‌ای از دولت‌ها/ چرا رفاه اجتماعی تامین نشده است

رحمت‌الله حافظی مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی و مخالف مصوبه اخیر مجلس درباره این سازمان اظهار داشت که اصل ۲۹ قانون اساسی اشاره کرده که رفاه اجتماعی حق همگانی است و این مطالبه ما از دولت‌های گذشته بوده که چرا تاکنون رفاه تامین نشده است.

وی افزود: تامین اجتماعی دو بعد دارد حمایت و بیمه‌های اجتماعی، تکلیف را مشخص کنید آیا این سازمان حمایتی است یا بیمه‌ای؟ طبق قانون سازمان تامین اجتماعی سازمانی بیمه‌ای است و سازمان‌های دیگری همچون بهزیستی ، کمیته امداد و بنیاد شهید جزو سازمان‌های حمایتی تلقی می‌شوند که از طریق منابع عمومی دولت خدمات ارائه می‌کنند.

مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی افزود: این سازمان بیمه‌ای است که شامل ۷ درصد سهم کارگر ۲۰ درصد سهم کارفرما و ۳ درصد سهم دولت است. که باید از این طریق به بیمه‌شدگان خدماتی را ارائه کند. تامین اجتماعی تا سال ۵۴ با عنوان سازمان بیمه‌اجتماعی کارگران مشغول فعالیت بود که در این سال به واسطه تزریق مناسب از منابع نفتی مکلف شد تا مشاغل و حرف آزاد را نیز تحت پوشش قرار دهد و نام آن به تامین اجتماعی تغییر یافت.

حافظی بیان کرد که هم‌اکنون اگر بخواهیم افراد را تحت پوشش بیمه‌های مکمل قرار دهیم این موضوع امکان پذیر نیست بنابراین باید همبستگی ایجاد شود، یارانه متقاطع یعنی انباشت و تجمیع منابع. وقتی این منابع در کنار هم قرار می‌گیرد از آن یارانه‌ای حاصل می شود به گونه‌ای که دارا و ندار با هم لحاظ می‌شوند و از منابع جوان برای فرد سالمند و از منابع فرد سالم برای بیمار استفاده می‌کنیم و این گونه است که سازمان تامین اجتماعی به حیات خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: ماده ۲۹ قانون برنامه ۵ توسعه عنوان کرده است که کلیه تصویب نامه‌ها و مصوبات هیئت امنا و مقامات اجرایی که متضمن بار مالی برای صندوق‌های اجرایی باشد در صورتی قابل اجراست که بار مالی آن در بودجه تامین اعتبار شده باشد.

مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی بیان کرد که این سازمان خلیج فارس یا دریای عمان نیست که به آ‌ب‌های آزاد راه داشته باشد این سازمان مانند دریاچه ارومیه است که در حال خشک شدن است و ورودی و خروجی آن باید مشخص باشد.

* سازمان تامین اجتماعی ورشکسته شده است

رحمت‌الله حافظی رئیس اسبق تامین اجتماعی در ادامه این مناظره با اشاره به اینکه این طرح همسان سازی مصوبه تشخیص مصلحت نظام است و از رقم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که برای همسان سازی تعیین کرده بودند فقط ۹۳۵ میلیارد آن را پرداخت کرده‌اند و چرا کسی نمی‌پرسد مابقی این بودجه چه شد. در حالیکه دولت با این کار مطالبه‌ای ایجاد کرد و بازنشستگان احساس کردند که حقی دارند ولی در میانه راه دولت همراهی نکرد و نباید اینگونه دوستان این مسئله را مطرح کنند که اعتبار همسان‌سازی به کجا رفته است.

وی افزود: بیاییم همین جا محاسبه کنیم یک نفر اگر ۱۰ سال بخواهد همین اکنون تمام حق پول بیمه‌ای خود را پرداخت کند چقدر می‌شود. بر اساس حق حقوق امسال که در حدود ۴۹۰ هزار تومان است اگر آن را بر اساس حقوق ده سی‌ام و برای ۱۰ سال حساب کنیم چیزی در حدود بیش از ۱۷ میلیون تومان می‌شود و بر این اساس چنین فردی بر اساس همین حقوق ده سی‌ام سالانه می‌تواند حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حقوق بگیرد.

حافظی ادامه داد: این در حالیست که شستا اکنون سود سرمایه‌گذاری‌ها ۱۶ درصد است و اگر ما این پول‌ها را بگیریم و سرمایه‌گذاری کنیم با این مبنا بعد از ۹ سال تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق به این فرد دچار استهلاک می‌شود و صندوق از کجا باید این پول را برای افراد تامین کند در حالیکه این وظیفه قانونگذار است که این محاسبات را انجام دهد ولی این در شرایطی است که قانونگذار خودش نمی‌تواند و اشراف به این قضایا ندارد.

رئیس اسبق تامین اجتماعی تصریح کرد: ما با یک سازمان تامین اجتماعی ورشکسته مواجه هستیم و با عرض پوزش اگر به همین صورت سازمان تامین اجتماعی پیش رود با توجه به اینکه ۵۰ درصد جمعیت کشور را نیز پوشش بیمه‌ای می‌دهد ما در ۱۵ سال دیگر شاهد آن خواهیم بود که تامین اجتماعی به یک تهدید امنیت ملی تبدیل شود.

حافظی با اشاره به نتایج مسابقه پیامکی این مناظره عنوان کرد: بر اساس این آمار پیامک‌ها ما شاهد مطالبات مردم و کارگران هستیم و باید مجلس و دولت در این زمینه جواب بدهند و این وظیفه مجلس است که این مشکل را حل کند.

*سازمان ورشکسته را تحت فشار نگذارید

رحمت‌الله حافظی در ادامه پاسخ به صحبت‌های کامران ادامه داد: اگر فردی برود بانک و سرمایه‌گذاری کند ۲۰ درصد سود به وی داده می‌شود ولی ۱۰ سال بعد چقدر به فرد داده می‌شود یعنی همان ۲۰ درصد را به وی سود می‌دهند باتوجه به اینکه تورم بالا رفته است و آن پول دیگر ارزشی ندارد. ولی در سازمان تامین اجتماعی که شما انتظار دارید این کار صورت پذیرد محاسبه‌ها نشان می‌دهد که اگر سال اول دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باشد در سال نهم به ۹ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

وی افزود:من خواهش می‌کنم باید این ارقام رامحاسبه کنید، بانک سود ثابت می‌دهد ولی سازمان تامین اجتماعی باید هر سال افزایش سنوات داشته باشد و نکته دیگر نیز به دلیل اینکه بحث منابع شد باید عرض کنم که یک سازمان بیمه‌ای به روش‌های مختلفی تامین منابع می‌کند.یکی از این راه‌ها اندوخته‌گذاری جزئی است که سازمان تامین اجتماعی براساس اندوخته‌گذاری جزئی اداره می‌شود.

حافظی تصریح کرد: بنده این مسئله را اشاره می‌کنم تا عزیزان قانونگذار بدانند اندوخته‌گذاری جزئی یعنی چه. یعنی اینکه بخشی از هزینه‌ها از محل حق بیمه پرداخت شود و بخش دیگر از سود سرمایه‌گذاری و طبق استانداردهای بین‌المللی، سازمان‌ها باید پس از ۵۰ سال بایستی میزان سرمایه‌هایش به حدی برسد که بتوانند حداقل ۳ سال از هزینه‌های سالانه‌اش را پوشش دهد.

وی خاطرنشان کرد: دوستان اشاره کردند اگر تمام شستا را نیز بفروشیم ۱۰ تا ۱۲ ماه نمی‌تواند پوشش مالی دهد و این سازمان ورشکسته را بیش از این تحت فشار قرار ندهید.

* براساس محاسبات صحیح قانون‌گذاری کنیم

رحمت‌الله حافظی در ادامه این مناظره در پاسخ پرسش مجری مبنی بر اینکه اگر الان به وبگاه تامین اجتماعی مراجعه کنید مطالب بسیاری در آن قید شده است ازجمله اینکه به ازای حق بیمه‌ای که افراد پرداخت می‌کنند خدمات متنوعی به آنها ارائه می‌شود. حال سازمانی که آقای دکتر پورابراهیمی عنوان می‌کنند ۱۲۰ هزار میلیارد تومان ارزشش است و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تعهد دارد حال امروز کسانی که بیمه شده‌اند و حق بیمه می‌پردازند با چه جرائتی سازمان از آنها حق بیمه می‌گیرد و عنوان می‌کند که ۳۰ سال دیگر چنین کارهایی را برای بیمه‌شدگان انجام می‌دهد در حالی که همین سازمان همین الان چند برابر سرمایه‌اش ورشکسته است. با توجه به اینکه آقای نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی قرار بود به این مناظره بیایند ولی در یزد هستند نتوانستند تشریف بیاورند ولی اگر خود شما مدیرعامل تامین اجتماعی بودید می‌توانستید از دست مردم حق بیمه بگیرید. در حالی که این سازمان ۵ برابر دارایی‌هایش بدهی دارد و واقعا این مسئله امکان‌پذیر است اظهار داشت: بنده اشاره کردم سرمایه شستا تقریبا معادل یک سال هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی را پوشش می‌دهد که این مسئله تهدید است.

حافظی افزود: بارها صحبت کرده‌ایم که سازمان به نقطه سر به سر رسیده است و خواهشمان این است که هر تصمیمی این نقطه سر به سری را می‌تواند نزدیک یا دورتر کند و خواهش می‌کنیم اگر قانونگذار و دولت تصمیمی را می‌خواهد بگیرد براساس محاسبات صحیح انجام دهد و اثربخشی تصمیمات خودرا بر این نقطه سر به سری در نظر بگیرد.

حافظی در پاسخ به خبرنگار روزنامه جوان مبنی بر اینکه بحران مالی در خصوص سازمان تامین اجتماعی به چشم می خورد چرا هیچ گاه بازرسی از این سازمان به نتیجه نرسیده است در این راستا توضیح دهیدو بگویید چرا این سازمان دچار مالی است، اظهار داشت: اردیبهشت سال ۸۹ مصوبه‌ای در مجلس تحقیق و تفحص مطرح شد که بعد از گذشت ۲ الی ۳ ماه از انتصاب بنده این موضوع آغاز شد که بنده تلاش‌های زیادی کردم ولی تیمی که برای تحقیق و تفحص فرستاده بودم هدفشان تحقیق و تفحص نبود بلکه خواسته های دیگری داشتند که در اینجا باید پرسید حاصل این تیم چه شد؟

وی با بیان اینکه طبق قانون کارشناسانی که هیئت رئیسه مصوب می‌کنند باید لیستی ارائه دهند به طور مثال از فلان شرکت اطلاعات گرفته ایم و حقوقشان این میزان بوده و پرداخت می‌کنند،  ادامه داد : من مسئول اشکال در این تحقیق و تحفص نبوده و مجلس شورای اسلامی باید پاسخگو باشد.

در ادامه این مناظره حافظی رئیس اسبق تامین اجتماعی در توضیحاتی عنوان کرد: وقتی یک فرد وارد سازمان تامین اجتماعی می‌شود باید فکر آن ۲۰ سی‌ام حقوقش باشیم و هزینه‌های درمانش را در نظر بگیریم. مثلا کسی عنوان کند که ۸ سال حق بیمه پرداخت کرده ولی دو سال محاسبه کنند و جزو تامین اجتماعی به حساب آید این به معنای آن است که یک فرد با پرداخت ۱۰ سال حق بیمه مشابه کسی می‌شود که ۳۰ سال است حق بیمه پرداخت کرده و به اندازه همین فرد از خدمات حمایتی درمان استفاده می‌کند و حال این سوال پیش می‌‌آید که این بی‌عدالتی را چگونه باید جبران کنیم.

قربانی در ادامه توضیحات حافظی تصریح کرد: شما بحث مشاء را به تناسب باید محاسبه کنید.

حافظی: مسلما تناسب ندارد زیرا وقتی من بیماری را به بیمارستان می‌برم صددرصد خدمت دریافت می‌کنم و نمی‌پرسند که شما چون ۱۰ روز حق بیمه پرداخت کرده‌اید پس به جای ۳ آمپول یک آمپول دریافت کنید.

پورابراهیمی: در ادامه توضیحات قربانی و حافظی عنوان کرد: آقای قربانی شما در بند قانونی شما در بند قانونی درست می‌فرمایید واژه‌ای به نام مستمری آمده است و همه نگاه‌ها معطوف به این است که این قانون اگر تصویب شود و  اجرا شود با توجه به اینکه شورای نگهبان نظرش کاملا مخالف بوده منجر به این می‌شود که افرادی که کمتر از ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کردند مستمری دریافت کنند و واقعیت قضیه این است که بار مالی فقط در مسئله مستمری نیست و به جز مستمری یک بار مالی اضافه دیگری دارد که حتی بنده آن را نیز تفکیک کرده‌ام. ۸۰ میلیارد تومان فقط در سال ۹۱ بار مالی ناشی از درمان به واسطه مستمری‌ها صورت پذیرفته است.

کامران دستجردی نیز در ادامه توضیحات در ا ین موضع بیان داشت: من می‌خواستم بگویم که اصلا هیچ سرویسی به کارگرها نمی‌دهد آنها خدمات دندانپزشکی، سونوگرافی، دیالیز، ندارند و تا وقتی زیرمیزی اتفاق می‌افتد این مشکلات وجود دارد.

*سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس: بار مالی طرح بر دوش کارگران است

محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه این مناظره اظهار داشت: کارگران به حق با پرداخت حق بیمه صاحبان اصلی صندوق تامین اجتماعی هستند.

وی با اشاره به ارائه طرح دو فوریتی درباره این مقوله به مجلس و بررسی آن در کمیسیون بهداشت و درمان افزود: این طرح با امضای ۵۰ نفر به کمیسیون بهداشت و درمان ارجاع شد و پس از کار کارشناسی با حداکثر آرا به تصویب رسید و در صحن اصلی مجلس نیز با ۸۰ موا فق و ۸ مخالف این طرح با رای قاطع مجلس به تصویب رسید که این رای قاطع خود نشان از یک پیام روشن است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد : پول کارگران باید به خود کارگران پرداخت شود و به نظر ما بیش از ۷۰ درصد مشکلات تامین اجتماعی از سوی مدیریت است و فقط حدود ۱۰ درصد آن به خاطر مشکلات مالی است همانطور که آقای حافظی گفتند اگر تامین اجتماعی به مصائبه دریاچه ارومیه درنظر بگیریم باید این دریاچه به خوبی مدیریت در آن صورت بپذیرد تا پول کارگر به خودش بازگردانده شود.

قربانی تصریح کرد: کسانی که با این طرح مخالف هستند عنوان می‌کنند که کسی که کمتر از ۱۰ سال هزینه بیمه بپردازد ۳۰ روز حقوق نمی‌گیرد در حالی که افراد براساس تعداد سالی که پول بیمه ریخته‌اند حقوق دریافت خواهند کرد. مثلاً کسی که ۸ سال پول بیمه پرداخته است به همان میزان نیز دریافتی خواهد گرفت.

وی به رقم ۱۳ هزار میلیارد تومانی منابع تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: کمتر از ۵ هزار میلیارد از این منابع برای درمان هزینه می‌شود و ۶ تا ۷ هزار میلیارد برای مستمربگیران هزینه می‌شود که از همین جا مدیریت معلوم می‌شود و تامین اجتماعی در گذشته اگر این منابع را از دولت مطالبه نکرده است یک بحث دیگری است که باید مطالبه می‌کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به حمایت کارگران براساس این طرح عنوان کرد: در بند ۶۳ قانون سال ۹۱ نیز این طرح آمده بود و هیئت امنای تامین اجتماعی نیز آن را تصویب و وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز آن را ابلاغ کرده بود و در قانون سال ۹۱ نیز برای پرداخت حقوق زنان بی‌همسر این مباحث قید شده بود و ایراد شورای نگهبان نیز فقط در یک مورد بود و آن هم این بود که باید این مسئله قانون‌مند شود.

قربانی تصریح کرد: بار مالی این طرح نیز بر عهده خود کارگران خواهد بود و اگر ایرادی شورای نگهبان گرفته است می‌توان آن را برطرف کرد زیرا براساس ماده وارده دو فوریتی این طرح ۳ تبصره آمده است از جمله پرداخت حق بیمه افراد زیر ۱۰ سال شاغل ، بالای ۱۰ سال شاغل و کسانی که به اندازه سنوات‌شان حق و حقوق به آنها پرداخت می‌شود.

* این قانون بسیار جامع است

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دوم سخنان خود اظهار داشت:چرا حقوق کارگران را نمی‌پردازند این سوال پیش می‌اید که آیا باید حتما سن کارگران بالای ۶۰ سال بوده و از کار بیافتد و یا کارگری بعد از ۱۲ سال کار فوت شود که حق و حقوقی به آن تعلق بگیرد.آیا باید زن و بچه این کارگران وسط خیابان باشند که در اینجا قانون به صراحت مطالب را بیان کرده است.

وی ادامه داد: اگر یکی از این کارگران بعد از مدت سال فراوانی برج ساز شده آیا مبنی بر این است که کارگران را از این حقوق محروم کنیم به طور مثال کارگر معدنی بعد از ۸ سال خدمت از کار می‌افتد آیا سازمان تامین اجتماعی مسئولیتی در قبال آن دارد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: افرادی که کمتر از ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کردند و بازنشسته شوند آیا مگر در سال ۹۰ و ۹۱ این موضوع مطرح نشده است که امکان پذیر است. در واقع اگر حق بیمه‌ای که این افراد به بانک می‌دادند سودش برای کارگر بدبخت بیشتر از این سازمان بود.

قربانی با بیان اینکه این قانون بسیار بسیار جامع است ، افزود: کارگران مازاد بالای ۱۰ سال حق بیمه را با تورم و به نرخ روز به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند و کارگرانی که زیر ۱۰ سال می‌خواهند بازنشسته شوند و افرادی که ۱۲ سال بیمه بودند و خدمت کردند در این میان مطرح می‌شوند و اگر فاصله ای ایجاد شو داین کارگران مادر مرده باید به سازمان تامین اجتماعی باز گردند و قراردادی امضا کنند که پس از ۹۰ روز می‌توانند از حقوق آن استفاده کنند در واقع اگر ۹۰ روز نگذرند آنها آواره خیابان می‌شوند.

وی در ادامه گفت: در تبصره یک این قانون آمده است که نیاز به گذشت ۹۰ روز از قرارداد نیست و می‌تواند از حق و حقوق برخوردار باشد. در حقیقت مشکل و چالش‌ها مدیریت منابع صندوق است که باید رفع شود .

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اظهار داشت: کارگران در حال حاضر بیمه خود را ۱۵۰ هزار تومان تا ۷۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند و این امر در طول ۳۰ سال بوده و افزایش نیز پیدا می کند آیا آنها کسب درآمد می‌کنند.

قربانی افزود: هواپیما ، مس سرچشمه  و قسمتی از مترو و مسکن های خارج از کشور و داروسازی همه از صندوق سازمان تامین اجتماعی سرمایه خود را دریافت می‌کنند و ۴ درصد سود حاصله بین اعضای شستا تقسیم می‌شود که اینجا باید گفت که ایا تعداد این اعضا مگر چند نفر هستند ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر بیشتر نیستند قرار است چند درصد حقوق به حساب آنها وارد شود آیا اینها حق و حقوق کارگران نیست.

قربانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه منابع این طرح دقیقا باید از کجا تامین شود تصریح کرد: این طرح یک ماده واحده دارد و ۳ تبصره که در تبصره یک آمده است سازمان تامین اجتماعی باید به همسران و فرزندن متوفی نسبت به سنوات مستمری بدهد حال شما آمار بگیرید چند نفر در قالب این طرح هتسند که یک ماه سابقه بیمه داشتند و می‌خواهند از این طرح استفاده کنند لذا قالب آنها از قشر کارگران هستند.

وی اضافه کرد در حال حاضر کارگری که ۹ سال پرداخت بیمه داشته و الان سنش به ۶۰ سال رسیده است یا به هر دلیلی کارافتاده شده هیچ حق و حقوقی ندارد در حالی که این طرح می‌گوید فردی که می‌خواهد از آن استفاده کند باید مابه‌التفاوت حق بیمه را به قیمت روز و با توجه به نرخ تورم به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کند.

* رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری: منابع بیمه اجتماعی حق الناس محسوب می  شود

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تاریخچه تامین اجتماعی نشان می‌دهد که این سازمان در ابتدا سازمان بیمه اجتماعی کارگری بوده که سال ۴۵ قانون آن تغییر کرد که دولت تعهد کرد ۳ درصد بپردازد و ۲۷ درصد باقی را کارگران بپردازند اما در همان زمان کارگران اعتراض کردند و اجازه این کار به دولت وقت داده نشد و این سازمان بعد از ان زیر نظر وزارت بهداشت شکل گرفت امروز شاهدیم که از مجموع ۱۰۰ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی میزان آنها به ۷۲ درصد سهام کارگران رسیده است و مابقی آن مواردی بوده که نمایندگان مجلس به این مجموعه تحمیل کرده اند.

وی افزود: چه کسی متعهد است این قانون را به طور صددرصدی اجرا کند، حمایت‌های اجتماعی برعهده دولت است اما بیمه اجتماعی برای کسانی است که قادر به کار بوده و با پرداخت حق بیمه در تامین اینده خود و خانواده‌اش مشارکت می‌کند لذا باید در نظر داشت که منابع بیمه اجتماعی حق الناس محسوب می  شود و آیات متعهد قرآن اجازه دخل و تصرف در حق الناس را نمی‌دهد و حتی دولت هم مجاز به دخل و تصرف در آن نیست.

صادقی گفت که صندوق سازمان تامین اجتماعی، بانک رفاه و شعب تامین اجتماعی اموال کارگران است و کارگران باید نسبت به ان حساس باشند و کارگران نباید اجازه دهند قوانینی تصویب شود که موجب دخل و تصرف در آن شود. ما مخالف توسعه سیستم حمایتی دولت نیستیم می‌توانند صندوق حمایتی ایجاد کنند و افراد در راه مانده را حمایت کنند اما با این وجود اجازه داده می‌شود کارگری که یک ماه کار کرده و الان برج ساز است بیاید ۱۱ سال و ۹ ماه را حق بیمه بپردازد و بعد از آن مستمری بگیر شود.

* میزان بیمه شدگان با درآمد بالا یک درصد هستند

حسن صادقی در بخش دوم سخنان خود گفت: ما مخالف آن نیستیم که دولت و مجلس مجموعه صندوق حمایتی ایجاد کند تا همه کشور را پوشش دهند اما مشکل اینجاست که صندوق تامین اجتماعی یک سازمان حمایتی نیست چرا که باید از کارگران حمایت کند. کارگری که از یک روز تا ۳۰ سال استمرار کار دارد.

وی افزود: در بند ۶۶ بودجه ۹۱ آمده است که ما در این سال ۲۶ هزار و ۱۲۲ نفر ورودی داشتیم که میانگین برای هر نفر در سال ۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان از بابت ۳۳ درصد برای این سازمان ریخته شد در حالی که میانگین دریافتی ۲۳۷ هزار تومان بود مجبور شدیم در پایان سال ۱۳۰ میلیون تومان روی این پول بگذاریم و آن را به کارگران بدهیم. اشتباه نشود ما فقط به دنبال تفکیک این موضوع هستیم که بیمه اجتماعی با سازمان تامین اجتماعی بیمه‌شدگان که کار حمایت آنها را بر عهده دارد فرق دارد.

صادقی تصریح کرد که در حال حاضر میزان بیمه شدگان با درآمد بالا در سازمان تامین اجتماعی یک درصد هستند که این یک درصد وزن اقتصادی ۳ درصد را دارند از طرفی بیمه شدگان با درآمد متوسط و وزن مالی ۵ درصد را دارند لذا مجموع آنها روی هم ۸ درصد می‌شود حال اگر روزی این ۸ درصد بخواهند منابع خود را از سازمان بیرون بکشند این سازمان نمی‌تواند پول آن‌ها را بپردازد متاسفانه سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر سر به سر شده است.

وی ادامه داد: درآمدی که سال ۵۴ ، ۱/۱۸ به ۱ بوده الان به ۶/۷ به یک رسیده است. چه کسی باید جواب دهد. مجلس نمی‌خواهد بگوید که در این زمینه قصور کرده است ما خوشحال می‌شویم تمام آحاد ایران زیر چتر حمایت اجتماعی قرار گیرند اما متولی آن سازمان تامین اجتماعی که متعلق به کارگران است نیست. مشکل این بود که دولت هر روز برای این سازمان یک مدیر عوض کرد و ما در حال حاضر چوب دعواهای سیاسی را می‌خوریم.

آغاز مناظره یک موافق و یک مخالف طرح / کامران موافق  و  پورابراهیمی مخالف

در ادامه این مناظره، حسن کامران دستجردی به عنوان موافق طرح اخیر مجلس و محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان مخالف این طرح با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.

پور ابراهیمی در مناظره دو نفره خود با کامران دستجردی سوالاتی را مطرح کرد مبنی بر اینکه ما در خصوص این پیشنهاد مسئله‌ای مطرح کردیم براساس تبصره ۲ این طرح که عنوان می‌کند بر مبنای تبصره ۳ ماده ۸۰ قانون تامین اجتماعی؛  نمایندگان طرح کننده این طرح می‌خواستند کمکی کنند به آن کسانی که ۱۰ سال سابقه داشتند و بعد آمدند در خصوص این مصوبه تصمیم گرفتند. ولی این مصوبه عنوان می‌کند کسانی که یک سال سابقه داشته باشند، ۹۰ روز هم در این یک روز حق بیمه را پرداخت کرده باشند به آنها مستمری کامل داده می‌شود و این مسئله قانون است ولی وقتی در تبصره ۲ این مسئله را حذف کرده‌ایم کسانی را که مشمول این موضوع می‌شدند را نیز حذف کرده و عنوان شده است افراد به تناسب سنوات پرداختی دریافت کنند.

وی در ادامه به نکته دیگری نیز اشاره کرد و از کامران دستجردی پرسید در خصوص تبصره یک نیز عنوان شده است که سازمان تامین اجتماعی مکلف است بدون هیچ شرطی نسبت به فرزندان، همسر مبالغ را پرداخت کند. در حالی که در قانون قبلی اگر فردی همسر کسی بوده و بعد رفته باشد ازدواج مجدد کرده باشد آیا بار دیگر باید به این فرد مستمری داده شود و یا اگر یک فرزند اوناسی باشد باید بار دیگر به این فرد باید پولی پرداخت کنیم یعنی هیچ شرطی نباید برای آن داشت.

پورابراهیمی در پرسش دیگر از کامران دستجردی عنوان کرد: قانون قبل خیلی بهتر بود و عنوان شده بود که کسانی که حق دارند مستمری بیمه را دریافت کنند فرزند و همسر هستند و پدر و مادر را حذف کرده بودند و اگر یک کارگری بود که پدر یا مادرش تحت تکفلش بود اگر این بنده خدا از دنیا رفت به روشی که آقای کامران عنوان می‌کند بخواهیم حساب کنیم و شورای نگهبان نیز این مسئله را نپذیرد و به مجمع تشخیص مصلحت برود و مجمع نیز تصویب نکند این مدارک که دیگر ریزترین مباحث است چگونه باید این مسائل را حل کرد.

کامران در پاسخ به این سوال گفت اگر کارگری ازکارخانه اخراج شد و یا بیرون آمد و یا حتی به رحمت خدا رفت اما در حالت اول و دوم بخواهد به کارخانه برگردد و در حال سوم زن و بچه‌اش بخواهند از پول بیمه‌ای که پرداخت کرده استفاده کند در حالی که این کارگر چند روز کمتر از ۱۰ سال سابقه دارد در این حالت چه کار باید کرد؟ لذا ما گفتیم به تناسب سنوات پرداخت کنیم نه بیشتر.

وی اضافه کرد: می‌گویند بالای ۱۰ سال فرد بازنشسته می‌شود سوال اینجاست اگر کارگر ۶۰ ساله چند روز مانده به اینکه ۱۰ سال بیمه‌ای‌اش پر شود از دنیا رفت چه کار باید کرد. مجلس اعتقاد دارد این طرح بار مالی ندارد و به همین دلیل هم با رای بالا به آن رای داد.

پورابراهیمی در این باره یادآور شد که در تبصره ۲ ماده ۸۰ قانون تامین اجتماعی آمده بود که پرداخت حق بیمه به پدر و مادر هم می‌تواند صورت بگیرد چرا موضوع پدر و مادر حذف شد.

کامران در جواب گفت: این حذف قبلا انجام شده بود که به شورای نگهبان رفت و بعد از آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. طرح دو فوریتی که در حال حاضر تصویب شد شورای نگهبان در خصوص بند ۲ نظر دارد که امکان لغو وجود ندارد لذا ما امروز نظری را لغو می‌کنیم که به تصویب مجمع رسیده و براساس قانون مجلس حق ندارد در مواردی که مجمع تشخیص حکمی داده است بر خلاف نظر مجمع عمل کند.

پورابراهیمی اظهار داشت : در حال حاضر در قانون قبلی که برای ۱۰سال به بالاها بود ۳ تبصره وجود داشت لذا این تبصره‌ها نباید حذف می‌شد که این موضوع را رویکرد ۱۱۲ قانون اساسی و اصل ۷۵ مغایرت دارد و چارچوبی را فراهم می‌کند که اجرای این قانون را سخت می‌کند.ما می‌خواهیم سازمانی را تعیین تکلیف کنیم که دارایی‌هایش ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است. از سال ۸۶ که این قانون ۱۰ سال به بالا پیشنهاد شد تا سال ۹۱ مجموع افرادی که از آن استفاده کردند ۱۲۶ هزار نفر بود و بار مالی آن ۳۶۳ میلیارد تومان در سال ۹۱ بود که ۸۰ میلیارد تومان آن برای درمان در نظر گرفته شد.

حال با توجه به اینکه کل دارایی این سازمان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است و فقط سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان مستمری می‌دهد و در حال حاضر یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر مستمری‌بگیر دارد که پیش‌بینی می‌شود سال آینده به ۳ تا ۳٫۵ میلیون نفر برسد اگر این تعداد را برای ۲۵ تا ۳۰ سال اینده پیش‌بینی کنیم عدد مورد نیاز ما به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد چگونه می‌خواهیم آن را تامین کنیم.

کامران تصریح کرد: در شستا یک عده بخور بخور بودند که به ۴ تا ۵ میلیارد تومان هم قانع نمی‌شدند و فساد پنهان داخلی آن زیاد بود و به ویلای فرانسوی که حق کارگران هم بود اجازه ورود ندادند. مبلمان آن فقط ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: ما ذوب‌آهن اصفهان را هزار میلیارد تومان فروختیم اما ۳ ماه در همین سال جاری پول کارگران را عقب انداختند. این اسمش دزدی است چرا باید از پول کارگران دزدی کنیم. سازمانهای دیگر هم همین‌گونه هستند مثلا رجاء ضررده است و الان ۹۰ میلیارد تومان بدهکار است، هما هم همینطور.

کامران گفت:‌ در درمانگاه‌های تامین اجتماعی آنهایی که رئیس هستند بالای سرشان ۱۰ دکتر می‌آید اما در مورد کارگران اینگونه عمل می‌شود که اگر او مُرد مشکلی نیست.

وی اضافه کرد: در مورد قانون باید گفت که شورای نگهبان در مورد ۶۰ ساله‌ها قانون را مغایر با اصل ۵۲ شناخته است نه ۷۵٫

پورابراهیمی یادآور شد: بنده صددرصد با آقای کامران در مورد عدم کارایی در بخش اقتصادی سازمان تامین اجتماعی موافقم اما راهکار آن این است که باید اصلاح ساختار صورت بگیرد و نباید با توجه به حضور ۳ ضلع در این سازمان، اختیار آن را فقط به دست دولت دهیم.

 

منبع : دانا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا