خبرخبر سیاسی

خاتمی هول شد به جای روحانی وزیر معرفی کرد

سخنگوی کمیته ۷ نفره اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌گوید روحانی در فهرست نامزدهای اصلاح‌طلبان قرار نداشت و بعدها مورد حمایت این طیف قرار گرفت…

به دنبال تعیین تکلیف فتنه‌گران برای وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات و علوم، خاتمی نیز تکلیف وزارت ارشاد را معلوم کرد.

khatami23435

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه امروز دوشنبه خود نوشت:

*خاتمی هول شد به جای روحانی وزیر معرفی کرد!

به دنبال تعیین تکلیف فتنه‌گران برای وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات و علوم، خاتمی نیز تکلیف وزارت ارشاد را معلوم کرد.
پیش از این نیز برخی عناصر فتنه‌گر فراری به همراه برخی عناصر داخلی برای وزارتخانه‌هایی مانند اطلاعات، کشور و علوم خط و نشان کشیده و با اشاره به حضور برخی دوستان خود در برخی کمیته‌های مشورتی خواستار روی کار آمدن کسانی شده بودند که با اصلاح‌طلبان و رویه عملکرد آنها در ۱۶ سال گذشته هماهنگ باشند.

اکنون محمد خاتمی از عوامل فتنه ۸۸ در جریان تماشای فیلم اصغر فرهادی می‌گوید وزیر ارشاد دولت یازدهم، احمد مسجدجامعی است.
او گفته که فرد مورد قبول برای وزارت ارشاد معلوم است و اسمش را نمی‌برم و نمی‌گویم اسمش آقای مسجد جامعی است.

پس از برکناری عطاءالله مهاجرانی از وزارت ارشاد، مسجد جامعی در دولت اصلاحات جانشین وی شد اما تندروی و ساختارشکنی در نشریات زنجیره‌ای تداوم پیدا کرد. نشریات زنجیره‌ای در دوره ۸ ساله موسوم به اصلاحات، یکی از مراکز اصلی پمپاژ تشنج و فتنه‌گری بودند و نقش اصلی را در راه‌اندازی فتنه و آشوب تیر ۱۳۷۸ ایفا کردند. یک سال بعد رهبر معظم انقلاب از فعالیت پایگاه مطبوعاتی دشمن در کشور انتقاد کردند اما وزارت ارشاد دولت اصلاحات در آن دوره عملاً هیچ نقشی در سالم‌سازی عرصه رسانه‌ای نکرد بلکه خود از حامیان جریان آلوده به بیگانه بود.

احمد مسجد جامعی در چهارمین دوره انتخابات شوراها با کسب حدود ۱۰ درصد کل آرا (۲۸۰ هزار رأی از مجموع دو میلیون و هشتصد هزار رأی) به شورای شهر تهران راه یافت.برخی اعضای تندرو حزب مشارکت اخیراً در اظهارات رسانه‌ای پیش‌گویی کرده‌اند که طیف متبوع آنها احتمالاً اغلب وزارتخانه‌ها را قبضه خواهد کرد. آنها حضور برخی دوستان خود در کمیته‌های مشورتی دکتر روحانی را قرینه چنین توقعی برشمرده‌اند.

برخی خبرها حاکی است که رئیس جمهور منتخب از اظهارنظرهایی از موضع بالا و طلبکارانه طیفی از اصلاح‌طلبان طی ۲ هفته اخیر به شدت ناراحت است و در صورت تکرار این موارد احتمالاً مجبور به موضع‌گیری علنی خواهد شد.اخیراً موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در نشست حزب کار تصریح کرده بود نزدیکان روحانی باید کمک کنند تا او مفهوم تحول‌خواهی و اصلاح‌طلبی را درک کند(!)

*مقام آمریکایی: به خاطر روحانی اسرائیل را نگران نمی‌کنیم

رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی در گزارش‌های خود تاکید می‌کنند که آمریکا بر فشارهای خود علیه ایران خواهد افزود و در این باره برای رفع نگرانی‌های تل‌آویو، به رژیم صهیونیستی قول داده است.

پیش از این برخی گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها حاکی از آن بود که انتخاب رئیس‌جمهور جدید در ایران که خوش‌بین به تعامل و مذاکره با غرب است، موجب شکستن بن‌بست مذاکرات هسته‌ای خواهد شد اما گزارش رسانه‌های غربی برخلاف این گمانه را مورد تاکید قرار می‌دهد.

روزنامه واشنگتن‌پست در این زمینه نوشت: کاخ سفید که منتظر مانده روحانی رسما آغاز به کار کند، از تمایل برای گفت‌و‌گو با دولت جدید ایران صحبت کرده، اما همچنان بر لزوم حفظ تحریم‌های اقتصادی یا در صورت امکان سخت‌تر کردن آن پافشاری دارد. این تحریم‌ها ضربه‌ای سخت بر پیکر اقتصاد ایران وارد آورده و از قضا سبب رونق گرفتن محبوبیت مردمی روحانی شده است. دور جدید تحریم‌ها هم از دوم ژوئن اجرایی شده است.

این روزنامه افزود: دولت اوباما منتظر علامت شفاف از سوی ایران در زمینه تغییر سیاست‌ها و رویکردهاست.همزمان روزنامه هاآرتص فاش کرد: مقامات آمریکایی به اسرائیل گفته‌اند که در پی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، فشار آمریکا بر ایران کاسته نخواهد شد.

هاآرتص می‌افزاید: نتانیاهو به شدت نگران شده که غرب فریب روحانی را بخورد اما مقامات آمریکایی، نتانیاهو را آرام کرده و گفته‌اند تغییری در سیاست‌ها و مطالبات آمریکا از ایران داده نمی‌شود.این روزنامه نوشت: آمریکا در پیام‌های تسکین‌دهنده برای آرام کردن نتانیاهو گفته است در مذاکرات آینده که ارزیابی می‌شود از سپتامبر آغاز شود، نه تنها از فشار بر ایران کم نمی‌شود، بلکه بالعکس، فشارها علیه تهران افزایش خواهد یافت.

یک مقام آمریکایی به هاآرتص گفت: با انتخاب روحانی که رویکردی دوستانه‌تر نسبت به غرب دارد،َ اسرائیلی‌ها این نگرانی را دارند که فشارهای تحریمی علیه ایران کاهش یابد. این نگرانی به حق است، اما ما به اسرائیلی‌ها گفتیم که آمریکا نه بر مبنای حرف‌ها و شعارهای روحانی بلکه بر مبنای اقدامات ایران در برنامه هسته‌ای قضاوت خواهد کرد و باید تغییری اساسی در رفتار و نگرش ایران به وجود آید.
این مقام آمریکایی اضافه کرد: در واقع ما در مذاکرات‌مان به مقامات اسرائیل گفتیم که نمی‌خواهیم فشارها به ایران را کاهش دهیم بلکه می‌خواهیم فشارها را افزایش دهیم از جمله تحریم جدید واحد پول ملی ایران که از اول ماه ژوئیه اجرایی می‌شود.

از سوی دیگر فارین‌پالیسی در گزارشی نوشت: روحانی شخصیتی میانه‌رو و عملگرا دارد. فراموش نباید کرد که او مذاکره کننده در سال ۲۰۰۴ بود و تعلیق موقت غنی‌سازی را پذیرفت. انتخاب روحانی می‌تواند خبر خوبی باشد. همان طور که رسانه‌های ایرانی اشاره کرده‌اند روحانی یکی از اعضای نظام است که هر چند تندرو نیست اما اصلاح‌طلب هم نیست. او بر خلاف خاتمی، یکی از خودی‌ها و بلندپایگان حکومت است.

فارین‌پالیسی با بیان اینکه سیاستگذاری‌های کلان از جمله در زمینه هسته‌ای بر عهده رهبر عالی ایران است، نوشت: ایران اصرار دارد که حق او در زمینه برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شود اما غرب قصد ندارد این حق را آشکارا به رسمیت بشناسد.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: «رابرت اینهورن» مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور عدم تکثیر و کنترل سلاح معتقد است مذاکره‌کنندگان باید نقشه راهی برای خود تعیین و براساس آن ایران باید برنامه سوخت هسته‌ای خود را محدود ساخته و براساس پادمان‌های بین‌المللی پیش ببرد. در عوض جامعه جهانی نیز به تدریج و به صورت مرحله‌ای تحریم‌ها را کاهش دهد. این سؤال مطرح است که آیا اوباما آماده چنین قماری هست؟ حتی با آن که با اعتراضات شدید از سوی راستگراها و لابی طرفدار اسرائیل مواجه می‌شود؟ به نظر می‌رسد خیر. یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا آشکارا اخیرا گفته است، موضع‌گیری نهایی ما همین است که هست.

*هاشمی می‌گفت توان جسمی برای ریاست جمهوری ندارد

محسن رفیق‌دوست با اشاره به ملاقاتش با هاشمی می‌گوید هاشمی می‌دانست که در انتخابات به خاطر سن بالا رد صلاحیت می‌شود.
وی در مصاحبه با خبر آن‌لاین و درباره رد صلاحیت هاشمی گفت: من در ملاقاتی که با آقای هاشمی قبل از اعلام اسامی احراز صلاحیت‌شدگان داشتم ایشان احتمال می‌دادند که رد صلاحیت شوند.

می‌گفتند واقعا هم سن من بالاست و می‌گویند که رئیس‌جمهوری بیش از ۱۶، ۱۷ ساعت در روز زمان می‌خواهد اما من بیش از چند ساعت توان جسمی ندارم. رد صلاحیت ایشان هم مسئله خاصی بود که تصمیم‌گیرانی که در شورای نگهبان مسئول بودند همین موضوع را حس کردند، خیلی هم در کمال صفا با آقای هاشمی برخورد می‌کردند و حتی از ایشان خواهش کردند که انصراف دهند اما ایشان می‌گفتند چون احساس تکلیف شرعی کردم باید بمانم.

وی درباره نظر هاشمی نسبت به مشایی نیز گفته است: در ملاقاتی که من با آقای هاشمی پیش از ثبت‌نامشان داشتم، ایشان عنوان می‌کردند که مطمئن هستند که مشایی رد صلاحیت می‌شود. اصلا مشایی صلاحیتی نداشت که قرار باشد تایید یا رد شود. آنقدر مسئله در مورد او وجود داشت که دیگر جایی برای بررسی صلاحیت باقی نمی‌گذاشت. حتی در این ملاقات آقای هاشمی عنوان می‌کردند که من اصلا کاندیدا نمی‌شوم، ولی بعد شدند و وقتی از دلیل این اقدامشان سوال کردم گفتند خیلی زیاد به من مراجعه شد و احساس تکلیف شرعی کردم.

*نجفی: روحانی جزو ۴ نامزد شورای اصلاح‌طلبان نبود

سخنگوی کمیته ۷ نفره اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌گوید روحانی در فهرست نامزدهای اصلاح‌طلبان قرار نداشت و بعدها مورد حمایت این طیف قرار گرفت.محمدعلی نجفی در گفت‌وگو با «آسمان» به شرح فعالیت‌های اصلاح‌طلبان از تشکیل تیم ۳۰ نفره و ۵۵ نفره مشاوران خاتمی در آبان سال گذشته سخن گفت و درباره برآیند نهایی نظر این تیم اظهار داشت: در آخرین جلسه قبل از ثبت‌نام تقریبا از اینکه آقای خاتمی یا هاشمی وارد صحنه شوند ناامید شدیم. به همین خاطر یک پیشنهادی شد که از ۴ کاندیدای بالقوه که نهایتا می‌توانند نامزد اصلاح‌طلبان باشند بخواهیم تا ثبت‌نام کنند و نهایتا یکی از آنها را انتخاب کنیم. آقای روحانی در آن مرحله نبود. آقای مهرعلیزاده بود و آقای جهانگیری، محمد شریعتمداری، آقای عارف هم که عنوان کرده بود ثبت‌نام خواهد کرد.

وی درباره اینکه چرا با روحانی صحبت نشد، گفت جمعی از اصلاح‌طلبان اعتقاد داشتند که اگر ما فردی را که مواضع روشن‌تری در رابطه با گفتمان اصلاح‌طلبی داشته باشد انتخاب کنیم، بهتر است. لذا در آن مرحله توافقی درباره ایشان وجود نداشت.

وی درباره همراهی ناطق نوری با اصلاح‌طلبان می‌گوید: روشن بود که گرایش آقای ناطق نوری بین دو کاندیدا (عارف و روحانی) بیشتر به سمت آقای روحانی است اما در جلسه‌ای که داشتیم قول دادند اگر شما بتوانید این ائتلاف را تحقق ببخشید من از آن فرد ائتلافی حمایت می‌کنم ولو آقای عارف باشد.

نجفی همچنین درباره آخرین نظرسنجی اصلاح‌طلبان تصریح می‌کند که در آن نظرسنجی روحانی ۱۲/۸ درصد و عارف ۸ درصد رأی داشته است.نجفی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: الان عده زیادی از اعضای شورای اصلاح‌طلبان در کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف ] تشکیل کابینه[ دخیل هستند. ۳ کمیته سیاسی، اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی هستیم ۱۲ تا ۱۳ کارگروه داریم که هر یک از آنها مربوط به یکی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی این بخش است که بنده هم، مسئولیت کارگروه آموزش و پرورش را دارم. آقای دکتر توفیقی که رئیس‌ ستاد دکتر عارف بودند، مسئول کار گروه فرهنگ و آموزش عالی هستند.

آقای مسجد جامعی مسئول کار گروه فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و همین‌طور سایر دوستان اصلاح‌طلب مسئولیت‌های مختلفی را برعهده گرفته‌اند… البته در کنار ما، دوستان اصولگرا و افرادی که در ستاد اولیه آقای روحانی بودند و حتی افرادی که در ستاد دکتر روحانی نبودند و از نامزدهای دیگر حمایت کردند، مثل آقای نهاوندیان که حامی دکتر ولایتی بود، حضور دارند. الان آقای نهاوندیان مسئول کمیته اقتصادی دولت آینده هستند.وی می‌افزاید: مسئولیت کمیته سیاسی با آقای یونسی و کمیته فرهنگی-اجتماعی با دکتر صالحی است. روسای کار گروه‌ها هم، عضو کمیته هستند.

 

منبع : تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا