خبرخبر سیاسی

درخواست دوباره آمریکا برای مذاکره با ایران

یک روز پس از تایید و تکذیب پیغام‌های رد و بدل شده میان ایران و آمریکا سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شده که توپ در زمین ایران است تا به تعهدات بین‌المللی خود درخصوص برنامه هسته‌ای‌اش وفا کند.

tahrim 477

وی همچنین با اشاره تلویحی به گفت گوهای مستقیم ایران و آمریکا گفته که کاخ سفید آماده مذاکره مستقیم با ایران در راستای رهایی از نگرانی‌های بین‌المللی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است.

این اظهارات پس از آن منتشر شده که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از پیغام نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به سفیر آمریکا در این کشور خبر داده که از عزم ایران برای مذاکرات مستقیم با آمریکا حکایت می‌کند. این خبر البته از سوی سفیر ایران در عراق تکذیب شد.

حسن دانایی فرد با اعلام اینکه این خبر صحت ندارد و کاملا نادرست است، گفت:عراقی‌ها همیشه اعلام کرده‌اند که دوست دارند به عنوان همسایه ایران تسهیل کننده روابط ایران با کشورهای دیگر باشند اما درخصوص خبر روزنامه نیویورک تایمزاین مطلب کاملا نادرست است.

فشار تحریم‌ها را کاهش دهید

اظهارتمایل ضمنی و غیر مستقیم برای گفت وگو میان ایران و آمریکا چندی است از سوی رسانه‌ها و نهادهای اطلاعاتی و حتی جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا دنبال می‌شود و موافقان مذاکره با ایران با توصیه‌های پی‌درپی به مقامات کاخ سفید می‌گویند که از فرصت پیش آمده پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران استفاده کند.

در مقابل مقامات کشورمان تاکید می‌کنند که آمریکا باید ابتدا اعتماد‌سازی کند رویکردی که با ادامه سناریوی تحریم‌ها علیه ایران امکان فراهم شدن آن نیست. روزنامه «هافینگتون‌پست» نوشته آمریکا باید از فرصت روی کار آمدن رئیس‌جمهوری میانه‌رو در ایران استفاده کند، و در این راه از فشار تحریم‌ها علیه ایران، بکاهد.

این رسانه آمریکایی در ادامه خط تحلیلی سایر روزنامه‌های معتبر همچون نیورک تایمز و اندیشکده‌های اطلاعاتی همانند بروکینگز معتقد است لازمه حصول توافق با ایران، امتیازدهی‌هایی نظیر کاهش فشارها از طریق لغو تدریجی و البته برنامه‌ریزی‌شده تحریم‌ها علیه ایران است.

دو دیدگاه متفاوت درباره ایران

البته علاوه بر موافقان مذاکره با ایران، مخالفانی هم هستند که معتقدند باید همچنان فشارها را بر ایران افزایش داد. در گزارش هفته نامه آمریکایی تایم که ایران هسته‌ای آن را منتشر کرده دو دیدگاه درباره ایران وجود دارد.

این رسانه درتوضیح دیدگاه اول، نوشته: یک گروه تجربه‌ای را که از عملکرد روحانی در مقام ریاست گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۳ داشته، مبنای تفکرشان راجع به رئیس‌جمهوری آینده این کشور قرار داده‌اند. این گروه معتقدند که روحانی در کسوت رئیس‌جمهوری امکان دارد همان رویه را دنبال کند که درخواست کلیدی واشنگتن است.

این افراد استدلال می‌کنند که آمریکا هم باید رفتار و حرکت شایان توجهی از خود بروز دهد تا ثابت کند از پیشرفت دیپلماتیک استقبال می‌کند.» دیدگاه دوم هم معتقد است: «اما گروهی هم از جنگ طلبان هستند که نظریه نرمش روحانی را خطایی خطرناک می‌دانند.

آنها بیم دارند که رویکرد سیاسی دسترسی روحانی، در واقع یک حقه با هدف لغو تحریم‌ها باشد و می‌گویند که وی در واقع با تغییر لحن دیپلماسی ایران، می‌خواهد کار را پیش ببرد، بدون آنکه تهران نیازی به امتیاز دادن بزرگ در جبهه هسته‌ای داشته باشد.»

منبع : برترین ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا