خبرخبر سیاسی

سفر دریایی رئیس جمهور روسیه به ایران

روسای جمهور درباره موضوعات متنوعی از جمله مسائل سیاسی و اقتصادی روز، برنامه هسته ای و برنامه گسترش نیروگاه اتمی بوشهر صحبت خواهند کرد. در گزارش فوق آمده است یکی دیگر از مباحث احتمالی، مذاکرات خرید سلاح خواهد بود که ممکن است باعث ناراحتی کشورهای دیگری شود…

در میان مسائلی که در سفر ماه آینده پوتین به تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت، پیشنهاد برای ارائه سیستم‎های پیشرفته ضد-بالستیک به جمهوری اسلامی است.

 

reis jomhor roosiye 6567

به گزارش مهر، راشیا تودی نوشت: “روزنامه اقتصادی روسی کامرسانت بدون افشای منبع خود از سفر روز ۱۲ اوت پوتین برای ملاقات با حسن روحانی -رئیس جمهور منتخب- خبر داد. از سوی دیگر خبرگزاری مهر نیز تاریخ سفر را ۱۶ اوت اعلام کرده است.

شبکه روسی افزود که احتمالاً این اولین سفر رسمی رهبر یک کشور به ایران پس از تحلیف روحانی در ۴ اوت خواهد بود.

روسای جمهور درباره موضوعات متنوعی از جمله مسائل سیاسی و اقتصادی روز، برنامه هسته ای و برنامه گسترش نیروگاه اتمی بوشهر صحبت خواهند کرد. در گزارش فوق آمده است یکی دیگر از مباحث احتمالی، مذاکرات خرید سلاح خواهد بود که ممکن است باعث ناراحتی کشورهای دیگری شود.

پوتین به گفته منابع در صنایع نظامی، روسیه به ایران پیشنهاد خرید سیستم دفاع هوایی S-300VM Antey-2500 را ارائه خواهد کرد. این سیستم مشابه با موشک های با برد بلند زمین به هوای اس-۳۰۰ است. اس-۳۰۰ ها برای دفاع هوایی در زمان شوروی طراحی شده بود اما نیروهای زمین، مشابه آن را برای کاربرد خود ساختند. نسخه S-300VM جدیدترین و پیشرفته ترین آنهاست.

کومرسانت ماه گذشته برای بار اول خبر داده بود که روسیه پیشنهاد فروش S-300VM را به ایران ارائه خواهد کرد. این اقدام روسیه برای راضی کردنِ تهران به بازپس گیری شکایت خود از روسیه به دلیل لغو قرارداد تحویل پنج سامانه ضد موشکی اس. ۳۰۰ است. قرارداد در سال ۲۰۰۷ به امضا رسیده بود اما در سال ۲۰۱۰، دمیتری مدودف -رئیس جمهور وقت روسیه- با تصویب قانونی، همکاری نظامی با ایران را محدود کرده بود.

ارزش قرارداد بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار بود که به گفته راشیا تودی، تهران به ارسال شکوایه به دادگاه بین المللی ژنو، خواستار غرامت ۴ میلیارد دلاری شده بود.

پوتین با کشتی به ایران می آید
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه با اشاره به سفر پوتین به ایران گفت: در مسائل پرونده هسته ای ایران باید هماهنگی بیشتری صورت بگیرد و احتمال توافق بین دو کشور برای تغییر دستور کار مذاکرات ایران و ۱+۵ در این سفر وجود دارد.

مهدی سنایی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه درباره سفر ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه به ایران گفت: آقای پوتین قرار است با کشتی در حاشیه دریای خزر سفر و از سواحل ایران و آذربایجان بازدید کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع توقف پوتین در ایران و دیدار با رئیس جمهور منتخب کشورمان مطرح شده است، اظهار داشت: این دیدار در آغاز کار رئیس جمهور منتخب و دولت یازدهم حائز اهمیت است چراکه یک نوع ابلاغ پیام دوستی از طرف پوتین تلقی می شود .

سنایی با بیان اینکه مسائل بین المللی ، منطقه ای و دوجانبه وجود دارد که باید روی آن بحث شود، تصریح کرد: در مسائل پرونده هسته ای ایران باید هماهنگی بیشتری صورت بگیرد و احتمال توافق بین دو کشور برای تغییر دستور کار ایران و ۱+۵ در این سفر وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحران سوریه که از موضوعات محل همکاری بین ایران و روسیه است نیز قطعا از موضوعات مورد بحث دو جانبه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تأثیر منفی تحریم ها بر مبادلات اقتصادی دو کشور که در یک سال گذشته قابل مشاهده بوده است نیز از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گرفته و جبران شود.

سنایی گفت:در طول سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد کاهش حجم روابط داشته ایم که این امر موجب نگرانی در روابط دو کشور و نگرانی دست اندرکاران روس شده است .

وی تصریح کرد: بخش عمده این کاهش حجم روابط تحت تأثیر پایبندی شرکت های روس به تحریم های یک جانبه است و این از جمله موضوعاتی است که در روابط دو کشور باید به آن توجه ویژه شود و روس ها باید توجه کنند که مراعات تحریم های یک جانبه نامشروع ، آنها را از بازار گسترده منافع ایران محروم می کند.

سنایی درباره اخبار منتشر شده در روزنامه روس مبنی بر مذاکره پوتین در ایران درباره  احداث واحدهای جدید در نیروگاه هسته ای بوشهر و تحویل مجموعه های پدافند هوایی آنتی-۲۵۰۰ بجای سامانه موشکی دفاعی اس-۳۰۰ ، گفت: طبیعتا این دستور کارها در روابط دو جانبه دو کشور وجود دارد و از موضوعات روابط دوجانبه است.

وی همچنین درباره ابراز امیدواری روس ها  برای پس گرفتن شکایت چهار میلیارد دلاری ایران علیه شرکت روس آبارون اکسپورت از دادگاه داوری بین المللی ، گفت: طبیعتا عدم تحویل سامانه پدافند هوایی اس۳۰۰ بر اساس قراداد بین دو کشور که در دوره ریاست جمهوری آقای مدودوف و تحت تأثیر فشارهای آمریکا صورت گرفت باعث شده که به طور طبیعی ایران از نظر حقوقی شاکی باشد و به دیوان پاریس شکایت کند.

سنایی ادامه داد: یکی از راه حل های موضوع این است که عدم تحویل اس ۳۰۰ که مورد تأیید پوتین هم نیست با یک سیستم دیگر جایگزین شود و این مجموعه نیز از مسائل موجود در روابط دو کشور است.

به گزارش مهر ، محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور کشورمان در سفری که چندی پیش به مسکو داشت از رئیس جمهور این کشور برای سفر به ایران دعوت کرد که به همین منظور پوتین در مرداد ماه به ایران سفر می کند.

سفر رئیس جمهور روسیه به ایران البته پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری خواهد بود و پوتین در  ایران گفتگوهای دو جانبه را با حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران خواهد داشت.

هنوز در مورد محتوای مذاکرات روسای جمهور در تهران اخبار رسمی منتشر نشده است اما روزنامه کامرسانت چاپ مسکو نوشته است که در این سفر درباره موضوعات دوجانبه، ازجمله احداث واحدهای جدید در نیروگاه هسته ای بوشهر و تحویل مجموعه های پدافند هوایی آنتی-۲۵۰۰ بجای سامانه موشکی دفاعی اس-۳۰۰ با سران ایران گفت و گو می شود.

همچنین این روزنامه خاطرنشان کرده است:روسیه امیدوار است با دستیابی به چنین توافقی ایران را برای پس گرفتن شکایت چهار میلیارد دلاری خود علیه شرکت روس آبارون اکسپورت از دادگاه داوری بین المللی متقاعد کند.

در حالیکه مراسم تحلیف روحانی ۱۳مرداد ما با حضور مقامات کشورهای مختلف برگزار خواهد شد به نظر می رسد پوتین نخستین مقام خارجی خواهد بود که به صورت دوجانبه و بعد از مراسم تحلیف روحانی به ایران خواهد آمد.

این نخستین سفر دوجانبه رئیس جمهور روسیه به ایران خواهد بود البته پوتین در گذشته برای شرکت در اجلاس سران خزر به تهران سفر کرده بود.

 

منبع : شبکه ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا