خبرخبر سیاسی

طرح جایگزین ایران در صورت سقوط اسد

حمله آمریکا و غرب به سوریه تبعات زیادی در خاورمیانه به همراه خواهد داشت. پس از حمله شیمیایی هفته گذشته به منطقه‌ای از دمشق، آمریکا و متحدانش خود را در شرایطی می‌بینند که ناچار به واکنشی عملی علیه دمشق هستند …

دویچه‌وله با اشاره به ناتوانی اوبامادر پیشبرد سیاست‌ خاورمیانه‌ای‌خود مدعی شد ایران با تجربه موفق خود در عراق مانع نفوذ غرب در سوریه خواهد شد و در صورت سقوط اسد طرح جایگزینی شامل سامان‌دهی منطقه‌ای نیروها در این کشور را تهیه کرده است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه آلمانی زبان دویچه‌وله در گزارشی با اشاره به ناتوانی آمریکا در پیشبرد سیاست های خاورمیانه‌ای خود مدعی شد ایران با تجربه موفق خود در عراق مانع نفوذ غرب در سوریه خواهد شد و در صورت سقوط اسد، طرح جایگزینی شامل سامان‌دهی منطقه‌ای نیروها در این کشور را تهیه کرده است.

دویچه وله گزارش داد: حمله آمریکا و غرب به سوریه تبعات زیادی در خاورمیانه به همراه خواهد داشت. پس از حمله شیمیایی هفته گذشته به منطقه‌ای از دمشق، آمریکا و متحدانش خود را در شرایطی می‌بینند که ناچار به واکنشی عملی علیه دمشق هستند.  اکنون از “خط قرمز”  مشهور اوباما عبور شده است. هرچند بسیاری از تحلیلگران معتقدند حمله به سوریه نمادین و محدود خواهد بود، اما نمادین‌ترین حمله نیز عواقب خطرناکی برای منطقه خواهد داشت.

پل راجرز، تحلیلگر مسائل امنیتی در اندیشکده تحقیقات آکسفورد به دویچه وله می گوید:«همین که شما وارد فاز نظامی شدید، دیگر حوادث بعدی را نمی توان پیش بینی کرد. به خصوص در خاورمیانه حتی اگر مدعی شویم این حمله نمادین است، به عنوان دخالت گسترده غرب تعبیر می شود.» ایران به عنوان شریک نزدیک منطقه ای سوریه و نیز دشمن آمریکا یکی از کشورهایی است که واکنش آن به این حمله احتمالی نامشخص است.

راجر مدعی شد:«در صورت اقدام نظامی علیه سوریه، گروه‌های محافظه کار در تهران خواهند گفت نباید با آمریکا وارد معامله شویم وباید سلاح هسته‌ای  خودمان را تولید کنیم.» همچنین آرشین ادیب مقدم، استاد روابط بین الملل دانشگاه لندن گفت:« حمله به سوریه یک حماقت استراتژیک بزرگ است و الزاما بر سیاست داخلی ایران تاثیر چندانی نخواهد داشت.»

والتر پوش کارشناس مسائل ایران در مرکز مطالعات امنیتی آلمان مدعی شد ایران از حمله آمریکا به ایران توسط پادشاه عمان و جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل که طی روزهای اخیر در تهران بودند مطلع شده است.  وی افزود واشنگتن نسبت به ناتوانی خود در خاورمیانه کاملا واقف است. «اوباما می‌داند که کار خاصی نمی تواند در منطقه خاورمیانه پیش ببرد. اکنون همه می‌دانند پس از یک حمله نظامی، آمریکایی‌ها نه می توانند کشوری را کنترل کنند و نه می توانند خواسته هایشان را بر سیاست آن کشور دیکته کنند. به لیبی نگاه کنید!»

نقشه شماره۲ :

ایران از این موضوع آگاه است و تجربه‌ تهران درعراق نشان می‌دهد که قادر به ممانعت از  نفوذ غرب در منطقه است. این کارشنانس مسائل امنیتی مدعی شد: «ایران هم اکنون آماده شده تا در صورت سقوط اسد شروع به اجرای طرح شماره ۲ خود کند. در صورت خروج اسد از قدرت، احتمالا جنگ داخلی وارد مرحله دیگری شود و ایران شبه نظامیان را در سطح منطقه‌ای ساماندهی خواهد کرد.»

وی افزود:«بدون شک ایران همچنان به حمایت از اسد خواهد پرداخت. اما تهران از رویارویی مستقیم با آمریکا و اروپایی ها اجتناب خواهد کرد. اما ایران هم اکنون طرح جانشین و شماره ۲ خود را آماده کرده است.»

 

منبع : خبر آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا