خبرخبر سیاسی

لطفا به جای تهران تصمیم نگیرید

تعیین تکلیف نقش ومیزان دخالت یک کشور در بحرانی بین المللی مانند بحران سوریه باکیست؟اینکه یک طرف اصلی دعوا به صورت یک طرفه و آشکار نه یکبار بلکه چند بار، تکلیفی استراتژیک و حیاتی برای دیگری تعیین کند از آن دست اقدامات عجیبی وغریبی است که فقط در جنگ سوریه ممکن است دیده شود…

بشار اسد روز گذشته مصاحبه ای با یک شبکه خبری آمریکایی داشت و طی این گفتگو مستقیما حامیان دولت سوریه را مسئول دفاع از کشورش در قبال حمله ایالات متحده دانست. چنین انتظار و موضع گیری در دنیای دیپلماسی و معادلات نظامی کاملا بی سابق است.
bashar asadi 3545

بشار اسد رییس جمهور سوریه در مصاحبه روز گذشته خود با شبکه” خبری سی بی اس ” در پاسخ به سوالی مر بوط به واکنش کشورش در قبال حملات ایالات متحده گفته “در صورت حمله به سوریه متحدان و همپیمانان ما به آن پاسخ خواهند داد(سایت دیپلماسی ایران۱۸ شهریور ۹۲). باورم نشد این سخن را اسد گفته باشد . آنرا چند بار خواندم ومرور کردم شاید اشتباه باشد دیدم خیر درست و صحیح است.چندی پیش هم معاون وزیر خارجه سوریه اظهارات مشابهی به زبان آورده بود با این تفاوت که این بار مستقیما نام ایران را بر زبان آورده و مسئولیت مستقیم در دفاع از کشورش را متوجه تهران کرد. همان زمان(شاید حدود یک هفته پیش) سخنان وی با واکنش به موقع عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مواجه شد که گفته بود انتظارات مقامات سوری از ایران انتظارات درستی نیست.در این زمینه ۴ نکته اساسی معطوف به امنیت ملی ایران وجود دارد که توجه به آنها ضروریست:
۱- تعیین تکلیف نقش ومیزان دخالت یک کشور در بحرانی بین المللی مانند بحران سوریه باکیست؟اینکه یک طرف اصلی دعوا به صورت یک طرفه و آشکار نه یکبار بلکه چند بار، تکلیفی استراتژیک و حیاتی برای دیگری تعیین کند از آن دست اقدامات عجیبی وغریبی است که فقط در جنگ سوریه ممکن است دیده شود. نمونه این حرکت در عرف دیپلماسی عادی هم دیده نشده چه رسد به دیپلماسی امنیتی یا بحرانهای نظامی. ظاهرا قرار است در این جنگ چیزای عجیب فراوان دیده شود.
۲- لازم نبود اسد در معرفی همپیمانی که قرار است از جانب او جواب آمریکا را بدهد اسم کشور یا دولتی را بیاورد . احتمالا منظور او تهران یا مسکو است. اما اگر منظور او تهران است ،قطعا مرجع صلاحیت دار و تعیین کننده نوع واکنش و نقش ایران در این قضیه مقامات عالی ایران و شاکله مدیریتی کشور هستند نه دیگران(امری کاملا طبیعی و عقلی).این برای چند مین باراست که دمشق از جانب ایران سخن میگوید.
۳- اینکه استراتژی ایران در قبال رژیم اسد در بلند مدت و حمله ایالات متحده به سوریه در کوتاه مدت چه خواهد بود؟فعلا معلوم نیست و منوط به شرایطی است که امکان رصد اطلاعاتی آن در حال حاضر وجود ندارد یا به میزان زیادی صفحه مات است .اما این استراتژی هرچه باشد ممکن است برای اسد مهم باشد اما مسلما به او مربوط نیست. چراکه تعیین حدود و ثغور مرزهای فلات امنیت ملی وتحقق منافع ملی ایران صرفا به عهده تهران است که مستقلا تصمیم گیر است.
۴- آقای ظریف وزیر امور خارجه قبلا اشاره داشت دولت سوریه مرتکب اشتباهات بسیار بزرگی شده و کاررا سخت کرده است . این سخن بسیار درست بیانگر دل نگرانی عمیقی است که از این اشتباهات احتمالا متوجه طرف ثالث شود.طبیعی است تهران متناسب با درک عمیقی که از مفهوم امنیت راهبردی خود در منطقه دارد در قبال این اشتباهات و عواقب آن تصمیم خواهد گرفت.اما این تصمیم هرچه باشد در تهران اتخاذ خواهد شد نه درجای دیگر ونه حتی در دمشق.(این مطلب در روزنامه بهار ۱۹-۶-۹۲ با عنوان این به تهران مربوط میشودنه دیگران چاپ و منتشر شده است.)

منبع : خبر آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا