خبرخبر سیاسی

محتوای نامه اوباما به روحانی چه بود؟

«تا کنون مخاطب دو نامه نوشته شده از سوی اوباما در ایران رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است که ایشان هم در یکی دو مورد به طور علنی به این موضوع اشاره فرموده و گفته اند که رفتار امریکا را ملاک می دانند نه اظهارات علنی یا مخفی آن را. اما اکنون رییس جمهور امریکا مخاطب نامه خود در تهران را تغییر داده است. ظاهرا همین تغییر مخاطب هدف اصلی امریکایی هاست والا درون نامه نکته جدیدی نگفته اند»…

obama 356

سایت «ایران هسته ای» مدعی شد:

به دنبال انتشار خبری در برخی رسانه ها درباره نگارش یک نامه از سوی باراک اوباما خطاب به حسن روحانی ارزیابی منابع مطلع از این نامه این است که این مکتوب حاوی نکته جدید و مهمی نیست.

یک منبع آگاه در تهران، ضمن تایید ارسال این نامه، به «ایران هسته ای» گفته است: «ظاهرا برای امریکایی ها اصل این نامه مهم تر از محتوای آن بوده است چرا که درون نامه عملا چیزی بیشتر از تعارفات سیاسی وجود ندارد».

وی ادامه داد: «تا کنون مخاطب دو نامه نوشته شده از سوی اوباما در ایران رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است که ایشان هم در یکی دو مورد به طور علنی به این موضوع اشاره فرموده و گفته اند که رفتار امریکا را ملاک می دانند نه اظهارات علنی یا مخفی آن را. اما اکنون رییس جمهور امریکا مخاطب نامه خود در تهران را تغییر داده است. ظاهرا همین تغییر مخاطب هدف اصلی امریکایی هاست والا درون نامه نکته جدیدی نگفته اند».

وی همچنین گفت: «امریکایی ها می خواهند با مخاطب قرار دادن آقای دکتر روحانی چند هدف را محقق کنند. نخست اینکه بگویند تغییر در ایران را درک کرده و آن را در سیاست های خود لحاظ کرده اند. دوم اینکه بگویند روحانی را مخاطب شایسته ای برای خود در داخل ایران می دانند و دوران احمدی نژاد را پایان یافته می دانند. سوم، امریکایی ها در پی آن هستند که یک واسطه میان خود و رهبری در ایران بتراشند و روحانی را عملا تبدیل به کسی کنند که برای پذیرش خواسته های غرب با رهبری به چانه زنی می پردازد».

وی در پایان گفت: «البته امریکایی ها مجددا اشتباه می کنند. و این راهبرد ساده دلانه با عنایت به پیوندهای وثیق  روحانی با نظام و  رهبری راهی را برای ایجاد شکاف نخواهد گشود».

در همین حال، یک منبع مطلع دیگر  برخی محورهای نامه اوباما به روحانی را فاش کرد.

وی گفت که این نامه چند محور اصلی داشته است:

۱- نخست اینکه امریکا بر شنیده شدن صدای ملت ایران در انتخابات ۲۴ خرداد تاکید کرده است.

۲- در گام دوم دولت امریکا گفته است چنانچه با دیپلماسی جدی از سوی ایران مواجه شود آماده کاهش تحریم ها خواهد بود.

۳- محور سوم این بوده است که دولت امریکا گفته لحن مثبت مقام های ایرانی اگرچه مهم است ولی کافی نیست و ایران باید برای نشان دادن تغییر، گام های عملی برای اعاده اعتماد جامعه جهانی به برنامه هسته ای خود بردارد.

۴- همچنین در این نامه بر آمادگی امریکا برای انجام مذاکرات مستقیم با ایران تاکید شده است.

یک کارشناس ارشد درباره محتوای این نامه  گفت: «امریکایی ها سعی در ایجاد یک فضای مثبت کاذب در موضوع هسته ای دارند تا از شدت عمل ایران در مقابل حمله خود به سوریه بکاهند».

وی هشدار داد: «دولت جدید باید بداند امریکا به محض اینکه از موضوع سوریه فارغ شود دو جدید و بی سابقه ای از فشار را بر ایران آغاز خواهد کرد».

لازم به ذکر است که منابع آگاه در تهران می گویند پاسخ این نامه آماده و برای واشینگتن ارسال شده است. همچنین مهم است یادآوری شود محمد جواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی نگارش این نامه را تلویحا تایید کرده است.

 

منبع : تابناک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا