اخبار گوناگونخبر

ورود دیپلمات ارشد آمریکایی به تهران برای مذاکره

دومین هفته کاری وزیر امور خارجه، پر میهمان آغاز شد‌. در دومین روز میهمانی سلطان قابوس، پادشاه عمان در تهران، یک دیپلمات بلندپایه آمریکایی نیز میهمان «محمدجواد ظریف» می‌شود. محمدجواد ظریف در روزهای آغازین کار خود در این وزارتخانه درباره استراتژی خود در این وزارتخانه گفته بود که «سیاست خارجی در کشور نباید تنها واکنش به تحولات باشد، بلکه می‌خواهیم به استقبال تحولات برویم و در عرصه سیاست خارجه جهان نقش ایفا کنیم». حال سوریه پس از نزدیک دو سال که از درگیری‌های خونینش می‌گذرد، قرار است با نقش فعال تهران روبه‌رو شود.

به گزارش «تابناک»، دیروز دامنه رایزنی‌های جمهوری‌اسلامی ایران‌، با میزبانی از معاون دبیرکل سازمان ملل گسترده‌تر شد. جفری فلتمن، دیپلمات بلندپایه آمریکایی، دیشب به تهران آمد تا در گفت‌وگو با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری ‌اسلامی ایران، به نقشه راهی برای توقف درگیری‌های و جلوگیری از تکرار حملات شیمیایی در سوریه برسد.

به گزارش «تابناک»، قرار است جفری فلتمن، دیپلمات ارشد آمریکایی و معاون سیاسی بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در جریان دیدار با مقامات جمهوری ‌اسلامی ایران درباره تحولات سوریه، مصر و لبنان رایزنی کند. او به تازگی سفری به برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه داشته است. فلتمن عالی‌ترین مقام آمریکایی است که پس از پیروزی انقلاب و البته به عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل به ایران سفر کرده است.

وی پیشتر برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد، ‌‌همراه بان‌کی‌مون به تهران آمده بود. گفته می‌شود، مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل نیز او را در این سفر همراهی کرد. او سال گذشته نیز ‌‌عضو هیأت بود و همراه بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد به تهران آمد و همراه ‌بان‌کی‌مون دیداری نیز با رهبر معظم انقلاب داشت.

فلتمن در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در لبنان بوده و در دوره‌ای نیز معاون وزیر امور خارجه این کشور ‌و در زمان آمدن به تهران مشاور بان‌کی‌مون بود. فلتمن کار‌شناس مسائل شرق و غرب آسیاست و مدتی نیز در کنسولگری آمریکا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین حضور داشته است.

از دیگر سوابق وی می‌توان به دستیار ویژه سفیر آمریکا در تل‌آویو و کار‌شناس ارشد مسائل سیاسی و اقتصادی آمریکا در تونس ‌‌اشاره کرد؛ وی دانش‌آموخته دانشگاه رشته‌های تاریخ، هنر، حقوق و دیپلماسی در آمریکاست.

منبع : تابناک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا