خبرخبر سیاسی

پیشنهاد عربستان، امارات و ترکیه به جان کری درباره سوریه

۱۲۷ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا مخاطبان وزیر امور خارجه این کشور بودند. در حالی که ژنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته که خسارت‌های ثانوی ناشی از این حملات کم هستند، برخی از قانونگذاران آمریکایی این سئوال را مطرح کرده‌اند که مقام‌های آمریکایی از کجا نسبت به این مساله مطمئن هستند…

منابع مطلع به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا گزارش دادند، سه کشور امارات متحده عربی، عربستان و ترکیه به آمریکا پیشنهاد کرده‌اند که برای حمله احتمالی علیه سوریه از تجهیزات نظامی‌شان استفاده کند.

به گزارش  شبکه خبری سی ان ان، بنا بر گزارش منابع مطلع، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به قانون‌گذاران دموکرات در مجلس نمایندگان گفته این کشورها اولین کشورهای جهان هستند که چنین پیشنهادی را ارایه داده‌اند و انتظار می‌رود برخی کشورهای دیگر نیز چنین اقدامی را انجام دهند.

۱۲۷ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا مخاطبان وزیر امور خارجه این کشور بودند. در حالی که ژنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته که خسارت‌های ثانوی ناشی از این حملات کم هستند، برخی از قانونگذاران آمریکایی این سئوال را مطرح کرده‌اند که مقام‌های آمریکایی از کجا نسبت به این مساله مطمئن هستند.

در همین حال دو تن از دیپلمات‌های ارشد عرب گفتند که مذاکرات با عربستان و امارات در سطح اولیه است و جزئیات آن مطرح نشده است. اما دو تن از سناتورهای ارشد جمهوری خواه آمریکا روز دوشنبه به باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور اعلام کردند که دولت واشنگتن حمایت روز افزون خود را از مخالفان سوری برای تغییر موازنه قدرت در جنگ داخلی دو ساله سوریه نشان داده است.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی و یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: به نظر می‌رسد دولت آمریکا برنامه مستحکمی برای ارتقا و پیشبرد مخالفان سوری دارد.

سناتور جان مک کین، جمهوری خواه نیز گفت، به شدت از حمله‌ای محدود از جانب آمریکا علیه سوریه حمایت می‌کند. با این حال این دو سناتور جمهوری خواه اعلام کردند که جزئیات بیشتری را نیاز دارند مبنی بر اینکه استراتژی آمریکا به قدر کافی قدرتمند و با دوام باشد.

مقام‌های دولت واشنگتن قرار است طی چند روز آینده جزئیات محرمانه مربوط به سوریه را به کنگره ارایه دهند. اوباما نیز امروز (سه شنبه) با جان بوئنر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا و نانسی پلوسی، رهبر اقلیت‌های مجلس نمایندگان این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

اوباما همچنین پیشتر برنامه ریزی کرده بود تا با رهبران کمیته‌های اصلی امنیت ملی در مجلس نمایندگان و سنا دیدار کند.

باک مک‌کوئن، رییس خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نیز به شبکه خبری سی ان ان گفت که مسئله اصلی دولت واشنگتن مقابله با عدم اعتماد در میان مردم آمریکاست در مورد این مسئله که آیا دولت سوریه علیه مردم این کشور در اواخر اوت سال جاری میلادی از سلاح شیمیایی و گاز سمی استفاده کرده است یا خیر؟

وی افزود: یک مسئله واقعی در مورد صحت شواهد مربوط به این حمله شیمیایی وجود دارد و اینکه آیا این حمله به واقع صورت گرفته است یا خیر؟ این امر ضرورت دارد که این شواهد را اثبات کنیم و برای مردم آمریکا توضیح دهیم. من معتقدم که کسی که می‌تواند این اقدام را انجام دهد رییس جمهور آمریکاست.

با این حال سناتور مک کین اعلام کرد که این برای کنگره آمریکا فاجعه آمیز خواهد بود اگر درخواست اوباما را مبنی بر اعطای مجوز برای حمله نظامی این کشور به سوریه رد کند و این اقدام باعث تضعیف ایالات متحده و رییس جمهور این کشور می‌شود.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو نیز روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که حقایق بسیاری در مورد این مسئله وجود دارد که دولت اسد را مسئول حملات شیمیایی علیه مردم این کشور می‌کند. وی خواستار یک واکنش قاطع بین‌المللی در قبال دولت سوریه شد.

با این حال ائتلاف ناتو قصد ندارد که علیه سوریه به اقدام نظامی دست بزند. راسموسن همچنین افزود: ناتو، ترکیه را که یکی از اعضای ائتلاف ناتوست، در صورت حملات نظامی سوریه مورد حفاظت قرار می‌دهد. ناتو موشک‌های پاتریوت‌ را در ترکیه مستقر کرده است.

 

منبع : خبر آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا