اخبار گوناگونخبر

چرا رئیس جدید سازمان محیط‌زیست معرفی نمی‌شود؟

مسئله‌ای که مقدسی هم آن را تایید می‌کند. محمدی‌زاده درست در هیاهوی واگذاری آشوراده حکم بازنشستگی محمودی‌راد رئیس اداره کل محیط‌زیست مازندران را هم صادر کرد. محمدی‌زاده در حالی حکم بازنشستگی محمودی‌راد را برای اول شهریور ماه سال ۱۳۹۲ صادر کرد که براساس بخشنامه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به تمامی دستگاه‌ها اعلام شده که از جابه‌جایی و عزل و نصب و… خودداری کنند…

«محمدجواد محمدی‌زاده» در غیاب رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست تصمیم گرفته تا تنها جزیره دریای خزر یعنی «جزیره آشوراده» در مازندران را به یک شرکت خصوصی لبنیاتی برای ۹۹ سال واگذار کند. او برای این واگذاری شبهه برانگیز حتی معاون خود «ناصر مقدسی» مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست را هم- ‌به دلیل مخالفت او با این واگذاری- برکنار کرد.

sazman mohit zist 356

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ مسئله‌ای که مقدسی هم آن را تایید می‌کند. محمدی‌زاده درست در هیاهوی واگذاری آشوراده حکم بازنشستگی محمودی‌راد رئیس اداره کل محیط‌زیست مازندران را هم صادر کرد. محمدی‌زاده در حالی حکم بازنشستگی محمودی‌راد را برای اول شهریور ماه سال ۱۳۹۲ صادر کرد که براساس بخشنامه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به تمامی دستگاه‌ها اعلام شده که از جابه‌جایی و عزل و نصب و… خودداری کنند. این مسئله باعث شده تا فعالان نگران حوزه محیط‌زیست از «حسن روحانی» بخواهند که هرچه زودتر رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست را انتخاب کند تا جلوی تخریب تنها جزیره دریای خزر گرفته شود.

چرا رئیس محیط‌زیست انتخاب نمی‌شود

وحید نوروزی، رئیس هیات مدیره جمعیت آوای سبز نیز می‌گوید: «انتظار داشتیم جزو اولین گزینه‌هایی که از سوی دکتر روحانی انتخاب می‌شود، رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست باشد.» بسیاری از خود می‌پرسند با توجه به واگذاری‌های خطرناکی که در حوزه محیط‌زیست انجام می‌گیرد چرا حسن روحانی نسبت به تعیین رئیس جدید محیط‌زیست تعلل می‌کند؟ نوروزی می‌گوید: «وقتی که احیای دریاچه ارومیه در اولین جلسه دولت جدید به عنوان یک ماموریت برای وزیر نیرو در نظر گرفته شد، هم خوشحال شدیم و هم ناراحت.» به گفته او خوشحالی از این بابت که رئیس‌جمهوری اولین قولی که قصد اجرای آن را دارند یک قول محیط‌زیستی است که به مردم ارومیه دادند و ناراحتی از این بابت که ارگان تخصصی این موضوع سازمان محیط‌زیست است که در هشت سال گذشته در وضعیت شدید انفعالی بوده و اکنون این ماموریت به جای آنکه به رئیس جدید سازمان محیط‌زیست داده شود به وزیر نیرو داده شده است.

امانت مردم برای بخش خصوصی

نوروزی فرصت‌سوزی در انتخاب رئیس جدید سازمان محیط‌زیست را یک دغدغه ملی می‌داند ومی‌گوید: «محیط‌زیست نیاز به مدیری مقتدر، توانمند و با وجهه بین‌المللی دارد. وزیری که در طول دوران وزارت کشاورزی خود کلیدواژه‌اش «واگذاری» بوده قطعا بدترین انتخاب برای سازمان حفاظت از محیط‌زیست است.» البته دردهای حاد محیط‌زیست به همین مسئله محدود نمی‌شود. محیط‌زیست هم اینک هم از مدیری زخم می‌خورد که کلیدواژه‌‌اش «تعامل با پروژه‌های عمرانی واقتصادی» است. محمدجواد محمدی‌زاده بارها اعلام کرده که محیط‌زیست نباید مانع توسعه صنعتی کشور شود.

هرچندبسیاری می‌پرسند که دولت دهم چطور حفاظت از محیط‌زیست را به فردی سپرده که نمی‌داند توسعه پایدار در سایه حفاظت از محیط‌زیست اتفاق می‌‌افتد؟ اما یک‌سوال بزرگ هم در ذهن آنها بی‌پاسخ مانده که چرا سازمان محیط‌زیست در میانکاله منابع ملی را به اهداف یک شرکت خصوصی ترجیح می‌دهد؟ حتی به خاطر آن حاضر است مدیران کارکشته خود را کنار بگذارد؛ از جمله مقدسی که به درستی می‌گوید: «مناطقی که به عنوان مناطق حفاظت شده شناخته می‌شوند امانت مردم هستند که باید برای نسل‌های آینده حفظ شده و از دست‌اندازی در آنها به بهانه‌های مختلف جلوگیری شود.» به گفته او مناطق حفاظت شده دارای تنوع زیستی و گنجینه‌های بسیاری هستند که مهم‌ترین ویژگی‌ آنها بکر بودن‌شان است و در صورت هرگونه تغییر، از مفهوم حفاظتی دور می‌شوند.

مقدسی به «سبزپرس» می‌گوید: «زمانی که منطقه‌ای در کوهستان،‌ تالاب یا هر اکوسیستم دیگری به عنوان منطقه حفاظت شده محسوب می‌شود، علاوه بر تنوع زیستی و منابع حیاتی مانند آب و خاک، موارد با اهمیت دیگری دارند که در تمام دنیا برای آن پیمان‌نامه و معاهده نوشته می‌شود.» این درحالی است که آنطور که «محمدجواد نظری‌مهر» عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس می‌گوید، معلوم شده که سازمان محیط‌زیست اعتبارات حفاظت از جانوران در حال انقراض را در جاهای دیگری صرف کرده است. آن هم درست زمانی که سازمان محیط‌زیست خودش را به آب و آتش زده بود تا با ورود «ببرهای آموری» افتخار احیای «ببر مازندران» را به نام خود ثبت کند. البته در همان حال علاوه بر اینکه اعتبارات احیای جانوران در حال انقراض را در جای دیگر خرج می‌کرد، اجازه عبور جاده‌ها و احداث صنایع را هم در دل زیستگاه‌ها از جمله زیستگاه‌های یوز داد که تا این سوال پیش بیاید که دولت‌ها برچه اساسی،ضدمحیط‌زیستی‌ترین افراد را برای ریاست بر ساختمان سبز پردیسان انتخاب می‌کنند.

انگشت نما نشویم!

وحید نوروزی هم با اشاره به اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که توافق برای ریاست جدید سازمان محیط‌زیست در حال نهایی شدن است و به زودی رئیس جدید سازمان محیط‌زیست معرفی می‌شود، می‌گوید: «کمترین انتظار ما از رئیس‌جمهوری انتخاب گزینه‌ای برای تصدی این سازمان است که نخواهد محیط‌زیست را هبه کند، هوای شهرها را آبپاشی کند، سیرک در قلمرو سازمان محیط‌زیست راه بیندازد و دست به اقدامات عجیب و غریبی بزند که در دنیا انگشت‌نما شویم.» به گفته او توسعه مراودات بین‌المللی، حضور قدرتمند در کنوانسیون‌ها و پروتکل‌ها، ارتقای وجهه بین‌المللی محیط‌زیستی ایران و حفاظت قدرتمندانه از محیط‌زیست در برابر زیاده خواهی صنایع و تخریب‌کنندگان محیط‌زیست مسائلی است که از رئیس جدید سازمان محیط‌زیست انتظار می‌رود. نوروزی همچنین تاکید می‌کند که رئیس جدید سازمان محیط‌زیست باید اهل اندیشه و عمل زیست محیطی باشد و میز ریاست را نخواهد به هر قیمتی حفظ کند. از سوی دیگر از رئیس‌جمهوری نیز انتظار داریم با حمایت ویژه و تدبیری که از ایشان سراغ داریم هرچه سریع‌تر فردی قدرتمند و با وجهه بالای بین‌المللی را برای ریاست سازمان محیط‌زیست معرفی کنند تا شاید زخم عمیق محیط‌زیست کشور التیام یابد.

جایگاه مردان و زنان در محیط‌زیست

هرچند نوروزی و محمدباقر صدوق معاون سابق محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست هر دو روی مرد بودن رئیس جدید این سازمان تاکید می‌کند اما تنها تاکیدات صدوق نشان می‌دهد که از ۷ رئیسی که سازمان محیط‌زیست تا به حال به خود دیده «معصومه ابتکار» به عنوان بهترین رئیس این سازمان شناخته شده است. از سوی دیگر هرچند «فاطمه واعظ جوادی» از آن مدیرانی بود که کل را از بز تشخیص نمی‌داد اما در زمان او و با مقاومت او مصوبه واگذاری جزیره آشوراده به عنوان یکی از اصلی‌ترین زونهای حفاظتی پناهگاه حیات وحش میانکاله و با پیگیری‌های سازمان بازرسی کل کشور باطل شد. صدوق هم می‌گوید که خانم جوادی علم محیط‌زیست نداشت ولی انسان صادقی بود. البته تجربه نشان داده که در مناصب اندکی که به زنان می‌رسد نقش همسران‌شان ممکن است برای آنها امتیاز منفی بیاورد.

آقای روحانی عجله کنید

رئیس‌جمهور پیش از آنکه با حماسه‌سازی مردم به پاستور برود از جمله نامزدهایی بود که برنامه‌های وسیعی برای محیط‌زیست داشت. او پس از آنکه به پاستور رفت در نخستین گام وعده احیای دریاچه ارومیه را داد و از وزارت نیرو خواست تا این برنامه را دنبال کند. وزارت نیرو خود یکی از مسببان اصلی ماجرای خشک شدن دریاچه ارومیه بود و تا پیش از آنکه مسئول مستقیم احیای آن شود، هیچ‌گاه مسئولیت ضربه‌ای که به دریاچه نمک ارومیه زده بود را به عهده نگرفته بود. این اقدام رئیس‌جمهور بسیاری را به احیای دوباره دریاچه ارومیه امیدوار کرد. اما تا به امروز که وضعیت روسای جدید بسیاری از سازمان‌ها مشخص شده، گزینه روحانی برای سکانداری محیط‌زیست رونمایی نشده‌است. این درحالی است که از جمله برنامه‌های عاجل و لازم‌الاجرا حل معضل‌های محیط‌زیستی چون خشکی دریاچه ارومیه، ریزگردها، احیای زاینده رود و… است. از سوی دیگر محمدی‌زاده در روزهای پایانی مدیریت خود دست به واگذاری‌هایی زده که افکارعمومی از آن به «تیشه به ریشه محیط‌زیست زدن» نام می‌برند. همین مسئله باعث شده تا افکارعمومی یکبار دیگر از رئیس‌جمهور بخواهند گزینه‌ای مقتدر و آشنا با حوزه محیط‌زیست را به پارک پردیسان بفرستند.

منبع : سلامت نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا