عمومی

۶ بهترین موسسه داوری/حقوقی شهرکرد+ لیست کامل موسسات استان چ و ب

اگر از همشهری های عزیز شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان، اردل یا از هر جای استان بطور کلی از هم استانی های عزیز در چهارمحال و بختیاری هستید و دنبال یک موسسه حقوقی/داوری خوب برای رسیدگی به شکایت خود هستید، این مطلب برای شماست.

در اینجا با کمک تجربه چندین ساله، اولا فواید مراجعه به داوری یا موسسات حقوقی را توضیح میدهیم، بعد خدماتی که ارائه می دهند و بعدهم بهترین موسسات داوری در شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری را معرفی خواهیم کرد.

در اخر هم جدول لیست کامل همه موسسات داوری استان را درج می کنیم با ادرس، مدیریت و شماره تماس که براحتی می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

قبل از هر چیز خیلی ساده و خلاصه بگویم که موسسه داوری در واقع حکم دادگاه خصوصی را دارد و مدیر موسسه (یا همان داور پرونده شما) حکم قاضی را! اما با مزیت های بسیار زیاد که در این مطلب توضیح می دهیم.

موسسه حقوقی چیست؟ موسسه داوری چیست؟

موسسه حقوقی

موسسه حقوقی یک سازمان یا نهاد حقوقی است که به صورت حرفه‌ای و تخصصی در زمینه حقوق و قوانین فعالیت می‌کند. این نهادها معمولاً به منظور تسهیل در دستیابی به عدالت، حفظ حقوق و تعهدات افراد و سازمان‌ها، تحقیق و مشاوره حقوقی، نظارت بر اجرای قوانین و راهنمایی در امور حقوقی فعالیت می‌کنند. موسسات حقوقی می‌توانند شامل دفاتر وکالت، شرکت‌های حقوقی، دیپلماسی‌ها، دیوان‌ها، موسسات آموزش حقوقی، و مراکز مشاوره حقوقی باشند.

اهداف اصلی یک موسسه حقوقی شامل ایجاد و حفظ عدالت، رعایت حقوق انسانی، پیشگیری از تعارضات و حل و فصل اختلافات حقوقی است. این موسسات در حل اختلافات بین افراد، شرکت‌ها یا سازمان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند و از مهمترین وظایف آن‌ها می توان به تفسیر قوانین، ارائه مشاوره حقوقی، نظارت بر اجرای عدالت، و ارتقاء فرهنگ حقوقی جامعه اشاره کرد.

موسسه داوری

یکی از زیرمجموعه‌های مهم و حیاتی موسسات حقوقی، موسسه داوری است. موسسه داوری یک نهاد مستقل و معمولاً غیردولتی است که به منظور حل و فصل اختلافات به صورت خصوصی و بدون نیاز به مراجعه به دیوان‌های عمومی یا دولتی فعالیت می‌کند. در موسسات داوری، اختلافات میان افراد، شرکت‌ها یا سازمان‌ها به صورت داوطلبانه به داوران حاکم شده و این داوران با مطالعه مستندات، شنیدن حرف های طرفین و ارائه رای به عنوان راه‌حل اختلاف به کار می‌پردازند.

مزیت اصلی استفاده از موسسات داوری، سرعت و کارایی در فرایند حل و فصل اختلافات است. همچنین، این نهادها به طور کلی از طریق رعایت حقوق طرفین، محیطی کارآمد و متناسب با موضوع اختلاف فراهم می‌کنند. برخی از موسسات داوری حتی در اسناد قراردادی مورد تایید طرفین درج می‌شوند تا در صورت بروز اختلاف، به عنوان مرجع اصلی در حل و فصل آن اختصاص یابند.

اهمیت موسسات حقوقی و به ویژه موسسات داوری در جامعه به عنوان وسیله‌ای برای پیشگیری از تعارضات و حل اختلافات، آشنایی با قوانین و مقررات، و تضمین عدالت و حقوق افراد و نهادها نه تنها در سطح ملی بلکه در ابعاد بین‌المللی نیز حائز اهمیت می‌باشد. در کل، موسسات حقوقی با ارائه خدمات حقوقی متنوع و حرفه‌ای، به حفظ نظم و عدالت در جامعه کمک می‌کنند و نقش بسیار مهمی در ایجاد یک جامعه عدالت‌محور و حقوق‌مدار ایفا می‌کنند.

فواید و مزایای مراجعه به موسسه داوری/حقوقی بجای دادگاه

قانون گذار این حق را به طرفین می دهد که برای حل اختلافات خودشان به داور یا یک موسه داوری مراجعه نمایند. با استفاده از این حق طرفین دعوا به جای اینکه به دادگاه مراجعه کنند و مدت طولانی درگیر روندها و تشریفات اداری ، نوبت رسیدگی و… بشوند می توانند خارج از دادگاه اختلافات خودشان را نزد یک داور متخصص و عادل ببرند و با صرف هزینه کمتر مشکلات و اختلافاتشان را به نتیجه برسانند.

دقت کنید رای داور مثل رای قاضی ست و کاملا قانونی می باشد مگر اینکه رای داور به ناحق و خلاف قانون صادر شود (که بعدا در دادگاه صالح قابل باطل شدن است) بنابراین اولین مزیت مراجع به یک موسسه حقوقی به جای دادگاه صرف هزینه و زمان کمتر است.

مهم ترین ویژگی سرعت در رسیدگی می باشد. یکی از بزرگترین مزایای موسسات داوری و حقوقی، سرعت در حل اختلافات است. فرآیند داوری به طور معمول به سرعت انجام می‌شود و طرفین می‌توانند به سرعت به تصمیم برسند، که این امر برای حل مسائل فوری و کاهش هزینه‌ها اهمیت دارد.

مزیت دیگری که در مراجعه به موسسات داوری وجود دارد این است که در دادگاه قاضی از پیش تعیین شده است و هیچ کدام از طرفین دعوی قاضی را انتخاب نمی کنند. اما آنها می توانند داور یا موسسه داوری مناسب را با شناخت و توافقی که دارند و اراده خودشان انتخاب نمایند. همچنین این امکان وجود دارد که اگر طرفین دعوی در انتخاب داور به توافق نرسند انتخاب داور به دادگاه صالح واگذار گردد.

مزیت دیگری که می توان نام برد محل رسیدگی به اختلافات طرفین می باشد. یعنی به جای حضور در دادگاه طرفین معمولا به محلی که داور مشخص نموده است مراجعه می کنند. همچنین فرآیند داوری معمولاً خصوصی انجام می‌شود و تصمیمات داوری به طور محرمانه اعلام می‌شوند. این امر از یک سو حفاظت از حقوق طرفین را تضمین می‌کند و از سوی دیگر، امکان نقدهای عمومی بر تصمیمات را به حداقل می‌رساند.

آنچه گفته شد تعدادی از مزایای مراجعه به موسسات داوری یه جای دادگاه می باشد. با توجه به افزایش جمعیت و به تبعیت از آن افزایش اختلافات و تعارضات تعداد زیادی پرونده در دادگاه ها وجود دارد که رسیدگی به همه‌ی این پرونده ها بر عهده قضات می باشد و با این تعداد بالای پرونده، عملا  مدت زمان طولانی برای بررسی و رسیدگی پرونده ها می طلبد که سبب نارضایتی مردم می شود. بنابراین مراجعه به موسسات داوری گزینه ی بسیار مناسبی برای حل اختلافات می باشد.

خدمات و دعاوی که در داوری ها/موسسات حقوقی قابل رسیدگی است

سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که آیا تمامی دعاوی قابلیت ارجاع به موسسات داوری را دارند؟ برای حل کدام دعاوی میتوان به موسسات داوری ارجاع کرد ؟

در پاسخ به سوال اول باید بگوییم که خیر! برخی از دعاوی از قبیل دعاوی ورشکستگی و دعاوی راجع به اصل نکاح، فسخ آن، طلاق و نسب به موجب ماده ۴۹۶ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب و نیز دعاوی کیفری بر اساس اصل ۳۶ قانون اساسی و ماده ۱۲ قانون مجازات اسلامی قابلیت ارجاع به داوری را ندارند.

بطور خلاصه:

  • انواع معاملات (خودرو، دیون ناشی از اسناد تجاری، چک، سفته، قراردادهای اجاره)
  • قراردادهای منعقده با بانکها و موسسات مالی اعتباری (عقد مضاربه، مشارکت)
  • دعاوی مرتبط با مسائل تجاری، اعم از قراردادهای تجاری، اختلافات شرکا، مشکلات مالی، و دعاوی تجاری دیگر
  • دعاوی خانوادگی (تمکین، نفقه، مهریه و جهیزیه)
  • امور حسبی، ارث، وصیت، تقسیم ماترک
  • امور مرتبط با خرید و فروش ملک، اجاره، تنظیم قراردادهای املاک و مستغلات، و حل اختلافات
  • حتی تصادفات، امور بیمه خودرو و …

می بینید که در موسسات داوری و حقوقی، گستره‌ی خدماتی که قابل رسیدگی می‌باشد، بسیار وسیع و متنوع است. این موسسات به عنوان نهادهای تخصصی حقوقی ارائه دهنده خدمات حقوقی متنوع به افراد، شرکت‌ها، و نهادها می‌پردازند.

یعنی هر مشکلی که دارید خیلی راحت می توانید به موسسه داوری مراجعه کنید و با هزینه کمتر و زمان بسیار کمتر نسبت به دادگاه، به حق خود برسید! تازه اینو یادتون باشه، دادگاه برای رسیدگی به هر پرونده، سه ونیم درصد خواسته مورد رسیدگی را از شما به عنوان هزینه دادرسی دریافت می کند در حالیکه موسسه داوری فقط ۲ درصد! تازه وقتی دادگاه برید سه سال طول میکشه کارتون حل بشه -یا نشه!-ولی در موسسه داوری حتی شده که ۱ ماهه کار انجام بشه. یعنی هم زمان رسیدگی به کار شما نصف می شود هم هزینه شما!

بهترین موسسات داوری/حقوقی استان- ابتدا دو نکته مهم

در شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۲۰ موسسه داوری مجاز وجود دارد که لیست کامل آنها با مدیر موسسه و شماره تماس را در قسمت بعد معرفی کرده ایم.

به این موضوع دقت کنید اگر داور یا موسسه حقوقی که مراجعه میکنید ضعیف باشد، داور شما باسواد، قانونمند و آشنا به قوانین حقوقی نباشد، بعد از صرف مدت ها و جمع اوری مدارک و هزینه و … احتمال ابطال رای داور وجود خواهد داشت! پس در انتخاب موسسه خیلی دقت کنید. ما سال هاست در فضای حقوقی شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری فعال هستیم و نتیجه تجربه چندین ساله خود را در قالب معرفی چند موسسه حقوقی/داوری در اختیارتان قرار می دهیم.

خییییلی مهم است که داور/مدیر موسسه ای که برای دعاوی خود انتخاب می کنید فردی سالم و منصف باشد که خدای نکرده با هر موضوع ساده ای به سمت یک طرف متمایل نشود! که البته خدای شکر همه داوران همینطور هستند! منتها ما در این لیست افرادی که خودمان شناخت ۱۰۰ درصد داریم را معرفی می کنیم و اگر شما هم موسسه حقوقی/داوری می شناسید در نظرات معرفی کنید.

در حال حاضر بهترین موسسات داوری (که تا جایی که اطلاع دارم، همه این موسسات همزمان موسسه حقوقی هم هستند) در شهرکرد و استان عبارتند از:

۱-موسسه داوری/حقوقی فرامرز قاسمیان

  • آدرس و تماس: شهرکرد، بین چهارراه فردوسی و آموزش پرورش، مجتمع الماس شهر، طبقه دوم موبایل ۰۹۱۳۴۸۱۰۳۰۰

در حال حاضر یکی از باسوادترین، قابل اعتماد ترین و مسئولیت پذیرترین موسسات داوری در استان چهارمحال و بختیاری موسسه داوری فرامرز قاسمیان نافچی ست با نام مهرافروز عدل یاران. ایشان سالها به عنوان نماینده حقوقی نهضت سواد آموزی استان و آموزشکده فنی پسران شهرکرد در مراجع قضایی مختلف در جای جای کشور و با موضوعات مختلف به عنوان نماینده حقوقی بوده اند و یکی از دلایل تسلط ایشان کامل به قوانین نیز همین موضوع است.

جزو داوران سالم و باتجربه ای ست که با میانبرها و راهکارهای قانونی که جلو پای شما قرار می دهد، روند نتیجه گیری شما و رسیدن به حقوق تان را به شکل قابل توجهی کوتاه می کند. اگر به موسسات مختلف حقوقی استان رفته باشید خواهید دید بسیاری از آنها یا به پرونده شما رسیدگی اندکی می کنند یا وقت آنچنانی صرف نمی کنند و یا …. که ممکن است منجر به طول کشیدن زیاد پرونده و حتی نرسیدن تان به حق تان شود در حالیکه آقای قاسمیان وسواس زیادی برای رسیدگی به پرونده ها دارد.

از طرفی برخلاف بسیاری از داوران، رای های صادره اش تقریبا همگی در دادگاه های صالح تایید نهایی شده اند (به دلیل اینکه کاملا قانونی کار می کند و کاملا شناخته شده می باشد). بنابراین اگر دنبال رسیدن به حقوق خود در کمترین زمان ممکن و با بالاترین احتمال ممکن هستید فرامرز قاسمیان را در اولویت قرار دهید.

ضمن اینکه می توانید با ایشان قرارداد بببندید و ایشان را به عنوان مشاور حقوقی/موسسه حقوقی خود انتخاب کنید تا همیشه یک تکیه گاه قدرتمند حقوقی که مدام به شما مشاوره می دهد را در کنار خود داشته باشید.

۲-موسسه داوری مهر آئین آسمانی

  • آدرس و تماس: شهرکرد، حدفاصل میدان انقلاب و چهارراه سعدی، موبایل ۰۹۱۳۲۸۰۰۷۴۵

یکی دیگر از موسسات داوری خوب شهرکرد، که همزمان موسسه حقوقی هم هست و با مدیریت سید حمید حسینی همین موسسه می باشد. ایشان استاد دانشگاه پیام نور شهرکرد هستند و از نظر حقوقی بروز می باشد.

در بین جامعه حقوقی و هم استانی های عزیز فردی قابل اعتماد و شناخته شده هستند و درست مثل فرامرز قاسمیان می توانید به ایشان کاملا اعتماد کنید. همانطور که اشاره کردیم انتخاب داور/مدیر سالم و منصف بسیار مهم است که خدای نکرده حقی از شما ناحق نشود و گزینه های معرفی شده در این لیست با تاکید زیادی بر این موضوع معرفی شده اند که اقای حسینی از این موارد است.

۳-موسسه حق گستر امین

  • آدرس و تماس: شهرکرد، میدان انقلاب، موبایل ۰۹۱۳۳۸۱۴۳۶۸

با مدیریت آقای محسن قائدامینی (نفر سمت چپ تصویر-عینک به چشم دارند) نیز یکی از موسسات خوب و قابل اعتماد استان است که در حال حاضر تنها موسسه داوری می باشد و به عنوان موسسه حقوقی فعالیت نمی کند و درست مثل دو موسسه بالا، مدیریت منظم، قانونمند و با سوادی را تحت نظر جناب قائد امینی ارائه میکند.

ایشان اولین موسسه داوری در استان چهارمحال و بختیاری هستند و جزو داوران قابل اعتماد و باسواد است و سوابق حقوقی زیادی می باشد بخصوص در سازمان آموزش و پرورش استان که منجر به داشتن تجربه زیاد و مسئولیت پذیری ایشان و فردی شناخته شده در بین همکاران است.

۴-موسسه خانه انصاف طلوع مهر

  • آدرس و تماس: شهرکرد، چهارراه فصیحی، مجتمع امام حسین (ع) طبقه اول موبایل ۰۹۱۴۰۷۶۲۵۹۵

با مدیریت سرکار خانم زهرا قربانی زاده که همزمان وکیل دادگستری نیز می باشند در حال حاضر خدمات موسسه داوری را ارائه می دهند اما به دلیل اینکه شخصا وکیل نیز می باشند می تواند مشاوره حقوقی خوبی نیز دریافت کنید.

ایشان در بین مراجعان و همشهریان عزیز درست مثل سه نفر بالا به عنوان داوری مسئول و قابل اعتماد شناخته می شوند و به همین دلیل در این لیست معرفی می کنیم.

۵-موسسه همای عدالت مهر جهانبین

  • آدرس و تماس: بروجن موبایل ۰۹۱۶۲۸۰۲۳۲۱

با مدیریت زهره غلامیان را در بروجن پیشنهاد می کنیم و اگر از شهرها یا روستاهای اطراف بروجن در استان چهارمحال و بختیاری هستید، یکی از بهترین و باتجربه ترین داوران را می توانید در شهر زیبای بروجن پیدا کنید.

۶- موسسه داوری ترازوی مساوات خورشید فردا

  • آدرس و تماس: اردل موبایل ۰۹۱۶۲۸۰۲۳۲۱

در اردل موسسات داوری دیگری نیز فعالیت می کنند که ما در حال حاضر این موسسه را پیشنهاد می کنیم که با مدیریت اصغر رئیسی با نام موسسه داوری ترازوی مساوات خورشید فردا می باشد که در حال حاضر موسسه داوری می باشد و در زمینه موسسه حقوقی فعالیت نمی کند اما جزو افراد مطمئن و باسواد در اردل است و اگر در اطراف شهر اردل هستید توصیه ما این موسسه می باشد.

فرمانداری کوهرنگ/فرمانداری فارسان

لیست کامل موسسات داوری/موسسات حقوقی در شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری

نام موسسهمدیریتشهرتماس
موسسه داد آفرید فاصلمحسن یزدانیشهرکرد۰۹۱۳۳۸۵۲۴۷۴
موسسه داوری آریا عدل طاهراشرف طاهریشهرکرد۰۹۱۳۲۸۰۷۲۴۴
موسسه داوری دادآفرینان تبسم زندگیمجتبی برهانیشهرکرد۰۹۱۳۱۸۴۵۱۵۶
موسسه داوری مهراندیش زردکوهپوران سرو آزادشهرکرد۰۹۱۳۳۸۲۱۲۷۷
موسسه داوری مهرافروز عدل یارانفرامرز قاسمیانشهرکرد۰۹۱۳۴۸۱۰۳۰۰
موسسه داوری خانه انصاف طلوع مهرزهرا قربانی زادهشهرکرد۰۹۱۴۰۷۶۲۵۹۵
موسسه داوری طلوع افتخار مهر بختیاریزهرا باقریشهرکرد۰۹۱۳۳۸۲۷۱۶۷
موسسه داوری یگانه مهر شریفریحانه بنی طالبیشهرکرد۰۹۱۳۸۸۶۸۰۵۰
موسسه داوری ندای عدل پویان منجی دنازهرا الیاسیشهرکرد۰۹۱۲۰۷۳۶۷۴۰
موسسه داوری نوید صبح امیدافسانه حسن زادهشهرکرد۰۹۱۳۵۹۲۲۹۲۲
موسسه داوری امید روشن زاگرسسید شروین جزایریشهرکرد۰۹۱۳۳۸۳۷۸۲۳
موسسه داوری عدالت خواه آوازه زردکوهسردار لطفیشهرکرد۰۹۱۳۱۸۴۷۹۵۳
موسسه داوری مهر آئین آسمانیسید حمید حسینیشهرکرد۰۹۱۳۲۸۰۰۷۴۵
موسسه داوری حق گستر امینمحسن قائد امینیشهرکرد۰۹۱۳۳۸۱۴۳۶۸
موسسه داوری همای عهدآفرین مهر پویانمرضیه مهرانفرشهرکرد۰۹۱۶۲۱۸۰۷۹۴
موسسه داوری آریا مژده عدالت طاهریعقوب طاهریسامان۰۹۱۳۲۸۰۷۲۴۴
موسسه داوری ترازو عدالت زرد کوهفاطمه اکرمی فردبروجن۰۹۱۳۷۲۱۶۳۹۴
موسسه داوری همای عدالت محور زمانمنوچهر اکبریبروجن۰۹۱۳۱۸۱۶۱۳۷
موسسه داوری پیام آور حق و عدالت زاگرسمریم رحیمیبروجن۰۹۱۳۲۸۴۸۹۳۷
موسسه داری مهرپرور حقیقت جوسمانه للـه گانیبروجن۰۹۱۳۰۵۸۵۴۱۶
موسسه داوری همای عدالت مهر جهانبینزهره غلامیانبروجن۰۹۱۶۲۸۰۲۳۲۱
موسسه داوری میانجی گران حقیقت جو کیارسعید داوریشلمزار۰۹۱۶۲۷۵۶۵۴۴
موسسه داوری ترازوی مساوات خورشید فردااصغر رئیسیاردل۰۹۱۳۱۸۳۶۵۷۹
موسسه داوری عبرت و آرامش بلداجیبیژن نادریبلداجی۰۹۱۳۳۸۳۹۵۹۳

نکاتی که برای موفقیت در هر پرونده قضایی باید بلد باشید

برای موفقیت در هر پرونده قضایی، آگاهی از نکات حیاتی حقوقی و اجتناب از اشتباهات ممکن است کلیدی باشد. در ادامه نکاتی که برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب در پرونده قضایی لازم است بدانید آورده شده است.

اولین نکته مشورت با یک وکیل مجرب و متخصص در زمینه پرونده مربوطه می باشد. یک وکیل خوب با توجه به تجربه و همچنین تسلط به قوانین و روند های قانونی حافظ حقوق و منافع شما خواهد بود . همچنین سعی کنید ارتباط موثری با وکیل خود داشته باشد و با او همکاری کنید.

مورد دوم برای موفقیت در یک پرونده قضایی جمع آوری کلیه ی شواهد و مستنداتی است که ممکن است در روند پروند به شما کمک کمنند شواهد پایه و اساس محکمی برای ادعای شما در دادگاه می باشند.

سایت استانداری چهارمحال وبختیاری

پیش بینی هزینه های مربوط به پرونده مانند حق وکالت، هزینه دادگاهی و… نیز امر مهمی است تا از نظر مالی آمادگی و مدیریت مالی مناسبی داشته باشید.

سعی کنید در مورد رونده های قانونی و قوانین مربوطه مطالعه داشته باشید و اطلاعات جمع آوری کنید. قبل از ورود به دادگاه، مطالعه یا مشاوره حقوقی در مورد راهکارهای حل و فصل، از جمله مذاکره، داوری، یا تسویه وساطت، ممکن است به شما کمک کند تا بهترین استراتژی را انتخاب کنید.

احترام به فرآیند های قانونی و قوانین و مقررات نیز در موفقیت در پرونده اهمیت بسیاری دارد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. خسته نباشید برای مطالبه خسارت اگه تصادف کرده باشیم میشه رفت داوری ها زود انجام بدن بجای اینهمه دادگاه و بیمه رفتن؟

    1. سلام بله برای همه ی دعاوی مالی (هر چیزی که مربوط به پول و موضوعات مالی باشه!) میتونین به داوری ها مراجعه کنید در یکی دو هفته واستون انجام میدن تا اینکه دادگاه برید و ماه ها رفت وامد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا