خبر

خبرهای خوبی که در سال ۲۰۲۱ نشنیدید

۱٫حکمی که در دوران ترامپ با موضوع مجوز استخراج شن و ماسه در ساحل های محافظت شده توسط دولت جو بایدن لغو گردید. بایدن حافظت از محیط زیست را برای دو اثر ملی اصلی در یوتا و یکی در سواحل نیوانگلندبرگرداند نیز حفاظت از آبراه ها و تالاب ها را در سراسر ایالات متحده بازگرداند.و همچنین تضمین برای تامین آب آشامیدنی سالم برای آمریکایی ها و ایجاد زیستگاهی امن برای گونه های موجود در حیات وحش و لغو حکم دیگری از دولت ترامپ از جمله اقدامات دیگری از دولت بایدن بودند.

۲٫میتوان گفت که در سال ۲۰۲۱ با به وجود آمدن شبکه ای متشکل از ۵ پارک ملی که در مجموع حدود۲۳۰۰۰۰ کیلومتر مربع را پوشش داده است و نزدیک ۳۰ درصد از گونه های مختلف حیات وحش مهم این کشور را شامل شده است ، این سال، سال مهمی در حوزه حافظت در کشور چین محسوب میشود.

۳٫ پس از نزدیک به ۲۰ سال مذاکره، دولت پرو منطقه حفاظت شده Yavarí Tapiche به مساحت ۲٫۵ میلیون جریب را برای مردم بدون تماس در اعماق جنگل های بارانی آمازون ایجاد کرد، مردم ناسو پاناما ادعای اجدادی خود را بر ۴۰۰۰۰۰ هکتار از برخی از بکرترین جنگل های مرکزی تضمین کردند. آمریکا و تیمی از حافظان محیط زیست با هم متحد شدند تا یک کانون ۲۳۴۰۰۰ هکتاری تنوع زیستی و دالان حیات وحش را در تقاطع مکزیک، بلیز و گواتمالا نجات دهند.

۴٫ برخی از زیباترین مکان های طبیعی استرالیا، از جمله Daintree، قدیمی ترین جنگل بارانی استوایی در جهان، امسال به صاحبان سنتی خود بازگردانده شد: چهار پارک که بیش از ۱۶۰۰۰۰ هکتار وسعت دارند، اکنون توسط مردم کوکو یالانجی شرقی اداره خواهند شد. .

۵٫ در مونتانا، ۱۸۰۰۰ هکتار از ذخیره گاه حیات وحش، معروف به رشته کوه ملی گاومیش کوهان دار امریکایی، رسما به قبایل کنفدراسیون سالیش و کوتنای بازگردانده شد، و در مین، قبیله Passamaquoddy زمین اجدادی خود یعنی جزیره کاج را خریداری کرد.

۶٫ بوم شناسان گزارش دادند که رودخانه می سی سی پی پاک ترین رودخانه ای است که در بیش از یک قرن گذشته بوده است و آلودگی آن به ۱ درصد از آنچه در دهه ۱۹۸۰ بود، کاهش یافته است، در حالی که جامع ترین بررسی تیمز در ۶۰ سال اخیر نشان می دهد که این رودخانه زمانی که از نظر بیولوژیکی مرده اعلام شده است، اکنون “خانه حیات وحش بی شماری به اندازه خود لندن” است. با این حال، بزرگترین داستان موفقیت رودخانه از چین بود، که یک قانون زیست محیطی مهم را تصویب کرد که از یانگ تسه، یکی از دو «رودخانه مادر» این کشور محافظت می کرد، همه پروژه های صنعتی، استخراج شن و ماسه و همه ماهیگیری ها، از جمله در انشعابات و مصب را ممنوع می کرد (بیشتر بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در حوضه یانگ تسه زندگی می کنند).

۷٫ گلاسکو برای ایجاد یک جنگل شهری عظیم متشکل از ۱۸ میلیون درخت چراغ سبز نشان داد، یک پروژه بازگردانی در انگلستان که ۱۲۸۰۰۰ هکتار زمین بایر صنعتی را احیا کرد، گزارش شد که ۵۰۰۰ شغل جدید به اضافه یک جنگل ملی جدید و نیم میلیون هکتار ایجاد کرده است. از ارتفاعات اسکاتلند متعهد شدند که در طی ۳۰ سال آینده دوباره وحشی شوند و به دهمین منطقه رسمی بازگرداندن مجدد اروپا تبدیل شوند.

۸٫ اندونزی گزارش داد که طی شش سال پس از بحران مه سمی در سال ۲۰۱۵، بیش از دو میلیون هکتار از تورب‌زارهای آسیب دیده و غنی از کربن را احیا کرده است و سال گذشته، این کشور به چهارمین سال متوالی کاهش جنگل‌زدایی دست یافت. هند از دهه ۱۹۸۰ افزایش ۲۵ درصدی پوشش حرا را به لطف تلاش‌های مرمتی اعلام کرد و چین نیز فاش کرد که تالاب‌های ساحلی آن در دهه گذشته به لطف چندین پروژه حفاظتی که در دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، بهبود قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

۹٫ بزرگترین جنگل بارانی استوایی آفریقا، پارک ملی سالونگا، پس از ۲۰ سال کار مداوم حفاظتی، از فهرست سایت های در معرض تهدید یونسکو حذف شد و ذخیره گاه جدیدی به نام “آمازون اروپا” که شامل اتریش، اسلوونی، کرواسی، مجارستان و صربستان، به عنوان میراث رسمی یونسکو، اولین زیست کره ای است که پنج کشور مختلف را پوشش می دهد.

۱۰٫تقریبا در سه سال پیش، کشور پاکستان سونامی کاشت ده میلیارد درخت را در این کشور راه اندازی کرد، این کار طرحی برای احیای مجدد جنگل های وسیعی از یکی از جنگل زدایی ترین کشورهای جهان، بود. منتقدان این طرح را مورد تمسخر قرار دادند، ولی در نهایت مجبور شدند که سکوت کنند: زیرا این کشور توانسته است تا به حال حدود ۱٫۵ میلیارد درخت بکارد و در حال حاضر در حال انجام یکی از بزرگترین پروژه های مربوط به احیای احرا در کل جهان است.

۱۱٫ سه مکان از جمله مجمع الجزایر آلاسکا به نام «جزایر موش صحرایی»، جزیره لیهوا در هاوایی و جزیره ردوندا در دریای کارائیب، پس از چند دهه تلاش بسیار برای محافظت از جوندگان، امسال عاری از هرگونه جوندگان اعلام شد.سرعت در بازیابی اکوسیستم و افزایش جمعیت حیات وحش بومی آن در این سه مکان باعث شوکه شدن حافظان محیط زیست گردید و بیانگر این موضوع مهم بود که طبیعت میتواند خیلی سریع تغییر پیدا کرده و بازگردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا