خبرخبر اقتصادی

آغاز تغییرات در وزارتخانه‌ها کلید خورد

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم معارفه خود از اعلام برنامه ۱۰۰ روزه همه دستگاه ها و وزارتخانه ها در هفته جاری خبر داد و گفت: ما برنامه خود را تهیه کرده بودیم و هم اکنون با هماهنگی تمام دستگاه ها به صورت عملیاتی و نهایی شده در خواهیم آورد…

معارفه وزرای اقتصادی دولت تدبیر و امید، آغاز انتصابات در برخی وزارتخانه‌ها، لغو ۱۰ مصوبه دولت دهم در اولین جلسه هیئت دولت جدید، مخالفت هیات نمایندگان اتاق با استعفای نهاوندیان، نحوه ایجاد تغییرات در زندگی معیشتی مردم در ۱۰۰ روز آینده، ادامه کاهش قیمت سکه واعلام نرخ تورم ۳۷٫۵ درصدی توسط بانک مرکزی از مهمترین اخبار و رویدادهای اقتصادی در هفته جاری است.

ghimat seke ha 3456

به گزارش خبرنگار مهر، تودیع و معارفه وزاری امور اقتصادی و دارایی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مسکن و شهرسازی، نیرو و صنعت، معادن و تجارت از مهمترن رویدادهای اقتصادی هفته جاری بود.

جزئیات برنامه ۱۰۰ روزه اقتصادی دولت

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم معارفه خود از اعلام برنامه ۱۰۰ روزه همه دستگاه ها و وزارتخانه ها در هفته جاری خبر داد و گفت: ما برنامه خود را تهیه کرده بودیم و هم اکنون با هماهنگی تمام دستگاه ها به صورت عملیاتی و نهایی شده در خواهیم آورد.

سفره تهیدستان پر رنگ می شود

علی ربیعی وزیرکار و رفاه در جلسه معارفه خود با بیان اینکه پررنگ شدن سفره تهیدستان از جمله تعهداتم در این وزارتخانه است، گفت: وزارتی که من مدیریت آن را برعهده گرفته ام، وزارت کار است نه وزارت کارگر یا کارفرما.

برنامه دولت برای مقابله با گرانی

محمدرضا نعمت زاده نیز در حاشیه مراسم معارفه خود در جمع خبرنگاران گفت: دولت در روزهای پایانی خود لایحه ای دو فوریتی را برای واگذاری نمایشگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران به سازمان صدا و سیما ارسال کرده است که این شیوه ارسال لایحه جای تعجب دارد، چرا که لایحه دو فوریتی تنها برای موارد امنیتی و مواردی لحاظ خواهد شد که چنانچه اقدامی صورت نگیرد ،کشور دچار ضرر می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این که واگذاری نمایشگاه از یک دستگاه به دستگاه دیگر چه فوریتی داشته است جای تعجب دارد و بر همین اساس، دولت یازدهم لایحه مربوط به آن را از مجلس مسترد خواهد کرد. امروز و فردا از مجلس درخواست استرداد لایحه را خواهیم داشت.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که اقدام دولت در خصوص مبارزه با گرانی چیست، گفت: در برخی از موارد قیمتها در حال کنترل است اما در مواردی نیز همچون لبنیات به دلیل اینکه قیمت فرآورده ها ناشی از شیر بوده و افزایش قیمت شیر نیز به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی صورت گرفته است، دولت تصمیم گرفت تا انتهای امسال نرخ نهاده ها را ثابت نگاه دارد؛ بنابراین کنترل های لازم صورت خواهد گرفت.

اولین اقدام برای افزایش قیمت برق

حمید چیت چیان وزیر جدید نیرو نیز در مراسم معارفه خود با بیان اینکه به نمایندگان قول دادم در صورتی‌ که با صنعت برق همراهی و اندکی افزایش قیمت تحمل شود، اقتصاد برق را از بودجه کاملا منفک می‌کنیم اعلام کرد: هزینه‌های آب و برق مشترکان نباید از هزینه قبوض موبایل آنها بیشتر شود.

پروژه مسکن مهر در دولت یازدهم ادامه می‌یابد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه خود با تاکید بر اینکه انتقاداتی به پروژه مسکن مهر دارم اما این انتقادات هیچوقت به معنای توقف مسکن مهر نیست، گفت: ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه‌های راه و شهرسازی نیاز است که تامین آن از راه‌های گذشته امکان پذیر نیست، ضمن اینکه انتقادات هیچوقت به معنای توقف مسکن مهر نیست، ضمن اینکه در دوران وزارتم به هیچ عنوان تصمیمات لحظه‌ای نخواهم گرفت.

۱۰ مصوبه دولت احمدی‌نژاد رسما لغو شد

در اولین جلسه هیئت دولت به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری در یکشنبه هفته جاری بهبود وضعیت معیشت مردم و نجات دریاچه ارومیه مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین بر اساس دستور رئیس جمهور، مقرر شد دستگاه های اجرایی اقداماتی را که می توانند در ۱۰۰ روز بر اوضاع و معیشت مردم تاثیر مثبت داشته باشند، ظرف یک هفته به دولت اعلام کنند.

در این جلسه هیات دولت مصوب کرد که کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود.

دولت همچنین ۱۰ مصوبه دولت قبل را که متضمن ایجاد امتیاز خاص برای اشخاص حقیقی و حقوقی بود و یا تعهد مازاد بر اعتبار را برای دستگاهها ایجاد می‌کردند، لغو کرد.

ایجاد تغییرات در زندگی معیشتی مردم در ۱۰۰ روز آینده

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اصلاح قانون بودجه سال ۹۲، احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تهیه لایحه بودجه سال ۹۳ را از اولویت‌های اقتصادی اجرایی دولت در ۱۰۰ روز آینده اعلام کرد و گفت: در ۱۰۰ روز نخست آغاز به کار دولت یازدهم، کابینه جدید قصد ایجاد تغییرات در زندگی معیشتی مردم دارد.

مخالفت هیات نمایندگان اتاق با استعفای نهاوندیان

هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در جلسه هیات نمایندگان به استعفای محمد نهاوندیان که در پی انتصاب وی به سمت رئیس دفتر رئیس جمهور مطرح شده بود رای منفی دادند.

تغییرات در وزارتخانه‌ها کلید خورد

همچنین آغاز تغییرات پس از حضور وزرای جدید در برخی وزراتخانه ها آغاز شد. محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی منوچهر طاهایی را به سمت رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزیر صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

وزیر جدید نفت در نخستین روز کاری خود با صدور احکامی سرپرست امور بین‌الملل، مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، مدیرکل حوزه وزارتی و مدیرکل نظارت بر صادرات نفت وزارت نفت را منصوب کرد.

کاهش قیمت سکه ادامه می‌یابد

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان طلا و جواهر اعلام کرد: کاهش نرخ ارز و افزایش عرضه سکه های بهار آزادی از خانه ها به بازار سبب شده است به رغم افزایش جهانی قیمت طلا شاهد کاهش نرخ ها در بازار داخلی باشیم.

وی با بیان اینکه در حالی که قیمت جهانی طلا از دیروز ۷ دلار بیشتر شده و به ۱۳۷۲ دلار رسیده است، پیش بینی کرد با افزایش عرضه سکه بهار آزادی که در خانه ها ذخیره شده است ، کاهش قیمت سکه ها ادامه دار باشد.

نرخ تورم تیرماه ۳۷٫۵ درصد اعلام شد

بانک مرکزی با انتشار وضعیت تغییر شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، نرخ تورم تیرماه سال جاری را ۳۷٫۵ درصد و تورم نقطه به نقطه را نیز معادل ۴۴ درصد اعلام کرد.

منبع : خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا