اخبار گوناگونخبر

«بچه سوناتا» وارد ایران شد +(عکس)

درست ۲۳ سال است که هیوندای چیزی تولید می‌کند که کل دنیا را گرفتار کرده. از ۱۹۹۰ به این سو این شرکت با معرفی Elantra که در ایران و برخی کشورهای دیگر با نام Avante معرفی می‌شود، سود کلانی از فروش بی‌نظیر آن کسب کرد…
الانترا با ۸ نوع ترکیب رنگی برای بیرون و ۳ نوع رنگ‌بندی برای داخل کابین تولید می‌شود. از نظر ایمنی ۵ ستاره‌ای که از NHTSA کسب کرده است، نگرانی را برطرف می‌کند. این خودرو ۱۰ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر گارانتی شده است.

در لیست جدید وارداتی‌ها، یک نام نه چندان غریبه به چشم می‌خورد. خودرویی با برند هیوندای که بی‌‌اندازه شبیه سوناتا از آب درآمده است. الانترا در حالی در اتاق انتظار گمرک خاک می‌خورد که رقبای سرسختی برایش دندان تیز کرده‌اند.

در این گزارش، لیستی از خودروهای آشنا به چشم می‌خورد. کیا موتور که با انواع و اقسام اسپرتیج‌ها،‌ سراتوها و موهاوی‌ها قسمت اعظم جدول را به خود اختصاص داده است. بعد از آن تویوتا را می‌بینیم که هم‌چنان با مدل‌های جدید کمری خود مانور می‌دهد. مدل‌های سبک مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و مشاهده می‌شود. اما در بین وارداتی‌های هیوندای غیر از توسان‌ها و سوناتاها، یک نام نه چندان آشنا به چشم می‌خورد؛ هیوندای الانترا.

همان آوانته

درست ۲۳ سال است که هیوندای چیزی تولید می‌کند که کل دنیا را گرفتار کرده. از ۱۹۹۰ به این سو این شرکت با معرفی Elantra که در ایران و برخی کشورهای دیگر با نام Avante معرفی می‌شود، سود کلانی از فروش بی‌نظیر آن کسب کرد.

هیوندای دهه ۹۰، خودروسازی بود که به شدت تلاش می‌کرد از بزرگان درس بگیرد. به طوری که روی الانترا یا همان آوانته‌های اولیه‌اش پیشرانه میتسوبیشی ژاپن را نصب می‌کرد. هنوز هم می‌شود نسل اول این خودرو را در بازار دست دوم‌های ایران مشاهده کرد.

نسلی که بین ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ تولید می‌شد. نسل بعد زمانی بود که این شرکت تصور می‌کرد خیلی در بحث طراحی توانمند است. از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ به طور قطع یکی از نامطلوب‌ترین الانتراها و چه بسا هیوندای‌ها را دیدیم. مدل استیشن و پیشرانه‌های ۲ لیتری در این دوره تولید شدند.

نسل سوم حکایت دیگری برای ما دارد. آن زمان که خودروسازان کرمان هنوز سراغ چینی‌ها نرفته بودند و بازار با انواع دووها و هیوندای‌ها روزهای خوب و با کیفیتی را پشت سر می‌گذاشت، آوانته به عنوان یک سدان مرغوب و مقرون به صرفه راهی بازار ایران شد. این آوانته فیس‌لیفت GLS نسل سوم تولیدات بود. خودرویی که برای اولین بار توانست راهی بازار آمریکا و اروپا شود. همان‌طور که همه می‌دانیم قیافه‌اش مقبول و منطقی بود. قطعاتش اگر نگوییم فوق‌العاده باید گفت که با کیفیت عالی تولید می‌شدند. کسی تا به حال از خرابی وخیم آوانته اعتراض نکرده است.

جعبه‌دنده اتوماتیک و یک پیشرانه قدرتمند ۲ لیتری را که در نظر می‌گرفتی، با بیست و سه چهار میلیون آن موقع هرگز سراغ انتخاب دیگری نمی‌رفتی. دقیقاً به خاطر همین ویژگی‌ها بود که محبوبیتش اوج گرفت و تولید آن به شدت گسترش یافت. حالا دیگر چین، ونزوئلا، روسیه، اوکراین، تایوان و همانطور که گفتیم ایران نیز به جمع تولیدکنندگان آن اضافه شده بودند. نسل سوم با تمام شهرتش بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ در تاریخ ثبت شد.

همان سالی که دنیا داشت با آوانته نسل سه خداحافظی می‌کرد، نسل چهارم به سرعت معرفی شد. باز هم مرض خاص بودن در بین طراحان هیوندای شیوع پیدا کرد و این مدل دوباره به دو نسل قبل بازگشت. چراغ‌هایش بزرگ شدند و زوایای بدنه نرم.

از دور خودرویی فربه به چشم می‌آمد. البته باید اشاره کرد که جنجال‌ها فقط مربوط به چهره می‌شد چرا که از نظر فنی و ایمنی به کلی می‌توانست با سلیقه بازارهای جهانی هم‌خوانی داشته باشد. به طوری که الانترای نسل چهار توانست از موسسه ایمنی IIHS آمریکا رتبه Good دریافت کند. حتی روی این مدل ESC کنترل الکترونیکی پایداری نیز نصب شد.

مدتی بعد LG برای آن یک سیستم نقشه‌خوان طراحی کرد. کارایی و مکانیزم این خودرو بارها از سوی موسسات و مجلات معتبری چون «جی‌دی پاور» و «کانسیومر ریپورت» تایید و تحسین شده بود. کیا موتورز تقریباً با معرفی این مدل بود که توانست پایه و اساس Cerato را طراحی کند.

آنچه منتظرش هستیم

از سال ۲۰۰۸ هیوندای با استخدام یکی از خبره‌ترین طراحان دنیا به کلی ساز و کار خود را متحول کرد. دقت کنید تقریباً بعد از آن بود که انواع سانتافه‌ها، سوناتاها، آزراها، توسان‌ها، جنسیس‌ها و وراکروزها با چهره‌هایی دلفریب راهی بازار شدند.

نسل پنجم آوانته در سال ۲۰۱۱ هم یکی از آن‌ها. خودرویی مدرن که به وضوح می‌شود ژن طراحی مدل‌های جدید سوناتا و i30 را دید. جالب است بدانید تنها سه خط تولید، این الانترا را می‌سازند. خود کره، تایوان و البته آلابامای آمریکا. محصولی که کلاس‌های کوپه و سدان آن نیز تولید شده است. برای این خودرو سه نوع پیشرانه در نظر گرفته شده است. ۱٫۶ لیتری Gamma، ۱٫۸ لیتری NU و ۲ لیتری Theta که هر سه با توجه به قوانین جدید می‌توانند کاندیدای ورود باشند.

جعبه‌دنده‌ها نیز شامل ۶ سرعته دستی و اتوماتیک خواهند بود. به احتمال ۹۹ درصد نسخه اتوماتیک وارد بازار ایران می‌شود. تغییر قیافه این خودرو تنها با جسورتر شدن چراغ‌ها و جلوپنجره و سپرها همراه نبوده است. کاهش ضریب اصطکاک مقابل هوا نیز یکی از ویژگی‌های این الانترا است. شاید حجم پیشرانه‌ها آشنا باشد ولی هیوندای به تایید موسسه EPA آمریکا هر سه این پیشرانه‌ها را تقویت و به عبارتی بهینه کرده است.

اجازه بدهید حالا که اینجا هستیم به داستان جنجال بزرگ این خودرو در بازار آمریکا اشاره کنیم. شرکت‌های خودروسازی قدرت، گشتاور، ابعاد، سرعت و خلاصه کلیه مشخصات فنی محصولات خود را در کاتالوگ‌های رسمی در اختیار خریدار (خواه یک فرد خواه یک کشور) قرار می‌دهند. این هیوندای به همراه چند مدل دیگر در کنار برخی از تولیدات کیاموتورز سال گذشته میلادی محکوم به درج اطلاعات نادرست در قسمت مصرف سوخت شدند.

اتهامی که می‌توانست به اعتبار جهانی این خودروساز لطمه بزند. البته قضیه با مطرح کردن این نکته که عدد مربوطه مربوط به بازارهای دیگر است و برای بازار آمریکا مصرف به گونه‌ای دیگر خواهد بود،‌ فیصله پیدا کرد.

این داستان زمانی فاش شد که سایت «پاپیولار مکانیک» در تست‌های درازمدت مصرف میانگین این خودرو را بررسی می‌کرد.

این خودرو چه دارد؟

الانترا با ۸ نوع ترکیب رنگی برای بیرون و ۳ نوع رنگ‌بندی برای داخل کابین تولید می‌شود. از نظر ایمنی ۵ ستاره‌ای که از NHTSA کسب کرده است، نگرانی را برطرف می‌کند. این خودرو ۱۰ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر گارانتی شده است.

این خودرو قوی‌تر از کرولا است. محض اطلاع آنهایی که این کره‌ای را با آن ژاپنی هی مقایسه می‌کنند. حتی فضای داخلی‌اش از سیویک نیز بیشتر است. روی کنسول این خودرو یک صفحه LCD لمسی ۷ اینچی نصب شده است که تصویر دوربین عقب را نمایش می‌دهد. روی مدل‌های GLS می‌توان سیستم صوتی ۳۶۰ واتی حرفه‌ای را دید. روی همین مدل سان‌روف هم تعبیه شده است. تهویه مطبوع دو حالته و گرم‌کن تنها برای سرنشینان جلو تعبیه شده است.

در تست‌های میدانی مجلات خارجی به این نکته اشاره شده است که معکوس کشیدن روی جعبه‌دنده اتوماتیک این خودرو به کندی همراه است. شتاب‌گیری و گشتاورش هم نسبت به رقبا تعریف چندانی ندارد.

در بازار ایران

طبق گزارش گمرک، هیوندای الانترای سفید ۲۰۱۳ با قیمت جهانی ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار وارد شده که ارزش ریالی آن ۴۰ میلیون و ۸۷۷ تومان است. این تازه می‌شود قیمت خام خودرو. از آنجایی که ارزان‌ترین محصول هیوندای i20 است که آن هم ۸۵ میلیون تومان قیمت خورده،‌ هرگز پیش‌بینی نمی‌شود این خودرو از i20 ارزان‌تر باشد.

هزینه‌های شماره‌گذاری، حمل و نقل، مجوزهای ثبت، عوارض و مهم‌تر از همه سود عرضه‌کننده را که در نظر بگیری بابت چنین خودرویی حداقل باید در بازار بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد. آن وقت می‌دانید یعنی چه؟

یعنی هیوندای الانترای ۲۰۱۳ یا همان نسل جدید آوانته رقیبی شده است برای مزدا۳ هاچ‌بک تیپ ۳ که ۱۱۸ میلیون قیمت دارد. مدل سدان این خودرو ۱۱۶ میلیون می‌ارزد. شما با این پول از بین کمری‌ها باید مدل ۲۰۱۲ GL را انتخاب کنید. مدل ۲۰۱۳ یاریس ۱۰۰ میلیون قیمت خورده است.

جدی‌ترین رقیب این خودرو کرولا XLI است که بین ۱۱۵ تا ۱۲۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. به غیر از آن در شرکت هم‌وطن سراتو چهار درب ۲۰۰۰ سی‌سی را می‌بینیم که ۱۱۵ میلیون تومان می‌ارزد. شاید مشتری هیوندای الانترای جدید بدش نیاید روی خرید ام‌جی ۶ هم حساب کند که حداقل ۹۸ میلیون تومان است. شاید با این بشود یک رنو فلوئنس خانوادگی هم خرید که ۱۱۴ میلیون تومان می‌ارزد. آخرین پیشنهاد ما خرید آلفارومئوهای میتو فول و نیمه فول است که بین ۱۰۵ تا ۱۱۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

Specifications

Hyundai Elantra MD

حجم پیشرانه (cc)

۱۷۹۵

حجم هر سیلندر (cc)

۴۴۸٫۷

آرایش

چهار سیلندر خطی

قدرت (hp*rpm)

۱۴۸ در ۶۵۰۰

بازده قدرت (hp*lit)

۸۷

گشتاور (nm*rpm)

۱۷۷ در ۴۷۰۰

بازده گشتاور (nm*lit)

۱۰۴٫۱

قطر سیلندر (mm)

۸۵٫۴

نسبت تراکم

۱۰ بر یک

شتاب صفر تا ۱۰۰ (sec)

۹٫۱

سرعت نهایی (km/h)

۲۰۰

جعبه دنده

۶ سرعته اتوماتیک

فاصله دو محور (mm)

۲۶۵۰

نوع انتقال قدرت

FWD – محور متحرک جلو

طول، عرض و ارتفاع (mm)

۴۵۰۶-۱۷۷۵-۱۴۸۱

اندازه تایر (in)

۲۶۵٫۶۵ – ۱۶

فضای سرنشین (lit)

۲۸۶۰

فضای قسمت بار (lit)

۴۱۹

گردش فرمان (m)

۱۱

اندازه ترمز (in)

جلو: ۳۰۰ عقب: ۲۸۵

وزن (kg)

۱۲۴۶

توان کششی (kg)

۱۲۰۷

حجم باک (lit)

۵۳

مصرف میانگین (lit)

۷٫۱

قیمت

خارج: شروع از ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار

داخل: احتمالاً بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان

bache soonata 345

  منبع : عصر ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا