خبرخبر سیاسی

لغو تحریم کشتیرانی چه تاثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟

لغو تحریم کشتیرانی ایران با حکم دیوان دادگستری اروپا اما یکی از خبرهای خوش تحریمی این روز هاست  که میتواند فصل جدیدی در رونق صنعت کشتیرانی و صادرات نفت و البته در اقتصاد ایران پس از چهار سال باشد…

این روزها بوی خوش دیپلماسی ایرانی از هر سو به مشام می رسد واخبار خوش لغو تحریم‌ها و عدم اجرای سیاست‌های تحریمی مقدمه شکل‌گیری نگاه مثبت در قبال موضوع ایران در شرایط فعلی دنیا است.

البته باید بر این موضوع تاکید کرد که بخش اعظم رفع تحریم‌ها به دلیل ضرورت بازار دنیاست و نشان از نیاز اقتصادی سایر کشورها دارد.

گواه این مساله هم این است در این ‌سال‌ها علاوه بر تحریم نفتی ایران، برخی از کشور‌های دنیا شامل تحریم‌های نفتی نشدند و بر اساس آنچه آمریکا عنوان می‌کند، این عدم تحریم ها تمدید هم می شوند .

tahrim keshtirani 346

حضور محمد جواد ظریف در دستگاه سیاست خارجه کشور و ادبیات اعتدال به نظر می رسد تاثیر خود را به زودی بر جامعه جهانی نشان می دهد.

لغو تحریم کشتیرانی ایران با حکم دیوان دادگستری اروپا اما یکی از خبرهای خوش تحریمی این روز هاست  که میتواند فصل جدیدی در رونق صنعت کشتیرانی و صادرات نفت و البته در اقتصاد ایران پس از چهار سال باشد.

با برداشته شدن تحریم‌های شرکت کشتیرانی توسط دیوان دادگستری اروپا، سهام این شرکت در بورس با استقبال قابل توجهی مواجه شد و بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص داد.
بر اساس گزارش ها،درمعاملات دیروزسهام”حکشتی” از صف خرید ۵۳ میلیونی برخوردار شد و این شرکت برترین تقاضای بازار را از آن خود کرد.

این شرکت اصل چهل و چهاری که از کمترین میزان سهام شناور آزاد در بورس برخوردار است، روند حرکتی خود را از ابتدای سال با قیمت ۱۲۰ تومان آغاز کرد و در معاملات امروز قیمت سهام آن به بالاترین سطح خود یعنی ۱۵۳ تومان رسید.سهام این شرکت که تا قیمت ۹۳ تومان نیز افت داشته است در حال حاضر با P/E حدود ۱۷۰ مرتبه در حال معامله است.

پیش بینی سود هر سهم شرکت اصلی را برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد امسال ۵۴ ریال اعلام شده است.همزمان با این شرکت سهام شرکت تایدواتر خاورمیانه که در ماه‌های گذشته با روند منفی خود اعتراضات سهامداران را برانگیخته بود نیز از صف خرید ۱۰ میلیونی برخوردار شد و به قیمت ۴۰۰ تومان معامله شد.

کارشناسان درباره آثار لغو تحریم‌ها معتقدند، علاوه بر آثاری که لغو این تحریم‌ها در اقبال مجدد صاحبان بار به استفاده از ناوگان کشتیرانی ایران و همچنین رونق دوباره فعالیتهای این شرکت خواهد داشت، نتیجه قهری این حکم می‌تواند بازگشت کشتی‌های ناوگان این شرکت به بازارهای حمل و نقل اروپا باشد که به دلیل این تحریم‌ها با محدودیتهایی مواجه شده بود.

سید عطاءلله صدر – معاون وزیر راه و شهرسازی – با بیان اینکه لغو این تحریم فرصت مناسبی را ایجاد می‌کند، در این خصوص گفته: این موضوع فرصت مجددی برای فعالیت بهتر کشتیرانی کشورمان را در عرصه‌های مختلف فراهم می‌کند و موفقیت‌های حمل و نقل دریایی بیش از پیش خواهد شد.

وی ادامه داده: در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر ۱۸۴ میلیون تن است که سال گذشته حدود ۱۳۹ میلیون تن از این ظرفیت استفاده شد بدین معنا که هنوز ظرفیت خالی در بنادر داریم.
صدر با بیان اینکه ۱۱ بندر اصلی تجاری در کشور داریم که هشت بندر اصلی در جنوب کشور و در کنار سواحل خلیج فارس و دریای عمان واقع شده است، اظهار کرده: سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تن ترانزیت از کشور انجام شد که حدود ۵۰ درصد آن از طریق مرز دریایی صورت گرفته است.

به این ترتیب به نظر می رسد اخبار خوش تجاری و اقتصادی در سایه لغو تحریم ها برای اقتصاد کشور در راه خواهد بود.

منبع : پارسینه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا