خبرخبر ورزشی

والیبال ایران،کوبا را در هم کوبید

تیم ملی والیبال ایران در هفته ششم لیگ جهانی توانست از سد میزبان خود عبور کنند

نخستین دیدار تیم‌های ملی والیبال ایران و کوبا در هفته ششم لیگ جهانی والیبال از ساعت ۵:۱۰ امروز در سالن سیدواد دپورتیوا شهر هاوانا برگزار شد که در پایان این مسابقه شاگردان خولیو ولاسکو با نتیجه ۳ بر ۲ و با نتایج (۲۶ – ۲۴، ۲۵ – ۱۹، ۱۹ – ۲۵، ۲۲ – ۲۵ و ۱۴ – ۱۶) از سد میزبان قدرتمند خود گذشتند و جمع امتیازهای خود را به ۹ رساندند.

این مسابقه در حالی در سالن ۱۵ هزار نفری شهر هاوانا به انجام رسید که ایرانی‌های زیادی از کشورهای کانادا و امریکا خود را به محل برگزاری مسابقه رسانده بودند و از تیم ایران حمایت می‌کردند.

کوبایی‌ها در هفته اول در کشور خود که به سرزمین شکر معروف است میزبان صربستان بودند و حالا هم از ایران میزبانی می‌کردند. آنها هفته گذشته روسیه، قهرمان المپیک را مغلوب کرده بودند و امید زیادی به پیروزی در بازی‌های خانگی مقابل ایران داشتند.

آرش کمالوند، دریافت کننده تیم ملی پس از عمل لیزر میخچه پایش در هفته گذشته همچنان از درد پا ابراز ناراحتی می‌کرد. وی به همین دلیل حضور پررنگی در تمرینات تیم ملی در کوبا نداشت؛ در نهایت هم کادر فنی ناچار شد تا بدون در اختیار داشتن او تیم را برای بازی با کوبا ارنج کند.

 * گیم اول؛ ۲۶ بر ۲۴ به سود کوبا

سعید معروف، امیر غفور، علیرضا مباشری، رحمان داوودی، فرهاد ظریف، محمد موسوی و عادل غلامی نفرات آغاز کننده ایران در این دیدار بودند. شاگردان ولاسکو با وجود اینکه امتیاز نخست را به حریف واگذار کردند، اما در ادامه با سرویس‌های هدفدار غلامی توانستند نتیجه بازی را ۵ بر یک به سود خود رقم بزنند تا ساموئل، سرمربی کوبا درخواست وقت استراحت کند. در ادامه هم همین روند پابرجا بود و تیم ایران توانست نتیجه بازی ۸ بر ۵ کند تا تیم‌ها روانه وقت استراحت فنی اول شوند.

سرویس‌های خوب و هدفدار بازیکنان ایران اجاره اجرای حرکات سرعتی را به کوبایی‌ها نمی‌داد، چراکه دریافت نخست تیم میزبان چندان تعریفی نداشت؛ در مقابل سعید معروف هر زمانی که از پاس‌های کوتاه و سرعتی استفاده کرد به امتیاز تبدیل شد.

در ادامه مسابقه سرویس‌های خوب بازیکن شماره ۸ کوبا یعنی کپدا و دریافت‌های نامناسب شاگردان ولاسکو موجب شد تا نتیجه بازی ۱۶ بر ۱۵ به سود کوبایی‌ها شود تا تیم‌ها به وقت استراحت فنی دوم بروند. در امتیاز ۲۰ بر ۱۹ به سود کوبا بازهم ولاسکو درخواست وقت استراحت فنی کرد تا اختلاف بیشتر نشود و در امتیاز ۲۲ بر ۲۱ هم مهدوی جایگزین معروف شد تا در دفاع روی تور به سایر بازیکنان کمک کند، اما سرویسی که موسوی در این امتیاز از دست داد موجب شد تا معروف به جای خود بازگردد.

بازی ۲۳ بر ۲۲ به سود کوبا بود که ساموئل درخواست وقت استراحت کرد، اما در ادامه غفور توانست با یک اسپک زیبا نتیجه بازی را ۲۳ بر ۲۳ کند و پس از آن سرویس خوب معروف و نتیجه بازی ۲۴ بر ۲۳ به سود ایران کرد. این گیم که در دو صحنه داور تصمیم مشکوکی گرفت و امتیازها را به میزبان داد در پایان با نتیجه ۲۶ بر ۲۴ به سود کوبایی‌ها خاتمه پیدا کرد.

 * گیم دوم؛ ۲۵ بر ۱۹ به سود کوبا

امتیاز نخست را در گیم دوم رحمان داودی برای ایران کسب کرد، اما بلافاصله کپدا نتیجه بازی یک بر یک کرد. کوبایی‌ها سرویس‌های پرشی و محکمی می‌زدند که کار را برای دریافت کننده‌های ایران سخت می‌کرد، اما هر زمانی که توپ به خوبی به سعید معروف می‌رسید وی با یک پاس خوب مهاجمان را در شرایط خوبی قرار می‌داد.

کوبایی‌ها دست از سرویس‌های پرشی برنمی‌داشتند و از همین روش هم امتیازهای زیادی کسب کردند، اما این ایران بود که توانست نتیجه بازی را ۸ بر ۷ به سود خود رقم بزند تا تیم‌ها به وقت استراحت فنی اول بروند. قضاوت داوران در این مسابقه هم مانند بازی با ایتالیا چندان برای ایران خوب نبود و توپی که به نظر می‌رسید پاسور کوبایی‌ها با خطای حمل وارد زمین ایران کرده است را داور نادیده گرفت و نتیجه بازی ۱۱ بر ۹ به سود شاگردان ساموئل شد. حمله‌های ایران یکی پس از دیگری به خارج از زمین کوبا می‌رفت تا اینکه بازی ۱۴ بر ۱۰ شد.

سرعت توپ‌هایی که کوبایی‌ها در حمله یا سرویس می‌زدند به قدری زیاد بود که برخی مواقع دوربین‌های تلویزیونی هم در تعقیب آنها عاجز می‌شدند. به هر حال کوبایی‌ها روند خوبی را در پیش گرفته بودند و توانستند نتیجه بازی ۱۶ بر ۱۲ به سود خود کنند تا تیم‌ها به وقت استراحت فنی دوم بروند. نشانی از سرویس‌های ریسکی که ملی‌پوشان در دیدار برابر ایتالیا می‌زدند در این گیم اصلا به چشم نمی‌خورد و کوبایی‌ها برای دریافت‌ها مشکل چندانی نداشتند.

در امتیاز ۱۹ بر ۱۵ به نفع کوبا بود که ولاسکو دوتعویضه کرد و محمودی و مهدوی را جایگزین غفور و معروف کرد. امتیاز ۱۷ برای ایران پس از یک رالی تماشایی بین دو تیم به سود ایران رقم خورد و نتیجه بازی ۲۱ بر ۱۷ به سود کوبا شد. در امتیاز ۲۳ بر ۱۸ بازهم این ولاسکو بود که درخواست وقت استراحت کرد؛ به نظر می‌رسید که بازیکنان ایران خود را بازنده این گیم می‌دانستند و ولاسکو نمی‌خواست شرایط اینگونه ادامه پیدا کند. امتیاز ۲۵ در این گیم را هم حمزه زرینی با از دست دادن سرویسش به کوبایی‌ها تقدیم کرد تا این گیم هم با نتیجه ۲۵ بر ۱۹ به سود شاگردان ساموئل خاتمه پیدا کند.

 * گیم سوم؛ ۲۵ بر ۱۹ به سود ایران

درحالی که به نظر می‌رسید خستگی سفر طولانی مدت از ایتالیا به کوبا همچنان در بدن ملی‌پوشان وجود دارد گیم سوم آغاز شد. حمزه زرینی در این گیم از ابتدا در زمین حضور داشت. در گیم سوم تیم ایران بازی را بهتر آغاز کرد و توانست ۵ بر ۲ از حریف خود پیش بیفتد و ساموئل درخواست وقت استراحت فنی کند؛ در امتیاز ۸ بر ۴ به سود ایران تیم‌ها به وقت استراحت فنی اول رفتند.

کوبایی‌ها بسیار تلاش می‌کردند تا ۴ امتیاز اختلاف موجود بین تیم‌ها را کاهش دهند و شاگردان ولاسکو نمی‌خواستند که اختلاف کم شود. تنوع در حمله‌های ایران و پاس‌هایی که سعید معروف به خوبی در اختیار مهاجمان ایران قرار می‌داد موجب شده بود تا اختلاف همچنان ۴ امتیاز باشد، اما زمانی که کوبایی‌ها اختلاف امتیاز را به ۲ رساندند و نتیجه بازی ۱۴ بر ۱۲ به سود ایران شد، ولاسکو درخواست وقت استراحت کرد تا فاصله امتیازی کمتر نشود. در وقت استراحت فنی دوم نتیجه بازی ۱۶ بر ۱۳ به سود ایران بود.

حمایت و دریافت‌های عقب زمین کوبا عملکرد خوبی داشت. در ادامه مسابقه تشکری جایگزین غلامی شد تا شاید شرایط ایران در دفاع روی تور بهتر شود. بازیکن شماره ۸ کوبا در تمام نقاط بسیار خوب کار می‌کرد؛ همین بازیکن هم توانست نتیجه بازی در امتیاز ۱۸ به تساوی بکشاند تا ولاسکو احساس خطر کرده و درخواست وقت استراحت فنی کند، اما در ادامه ایران توانست بازی را ۲۱ بر ۱۹ به سود خود کند تا ساموئل برای متوقف کردن امتیازگیری ایران درخواست وقت استراحت فنی کند. از زمانی که تشکری وارد زمین شرایط تغییر کرد و ۶ سرویس‌ خوب این بازیکن توانست ایران را در آستانه پیروزی در این گیم قرار داد؛ گیم سوم در نهایت با نتیجه ۲۵ بر ۱۹ به سود ایران خاتمه پیدا کرد تا تیم‌ها برای گیم چهارم آماده شوند.

 * گیم چهارم؛ ۲۵ بر ۲۲ به سود ایران

گیم چهارم پایاپایی آغاز شد و تا امتیاز ۶ هر دو تیم شانه به شانه هم حرکت کردند، اما با اشتباهی که بازیکنان ایران در دریافت اول داشتند کوبایی‌ها توانستند زودتر به امتیاز ۸ برسند و نتیجه بازی ۸ بر ۷ شد.

تشکری در این گیم از ابتدا در زمین حضور پیدا کرد و عملکرد نسبتاً خوبی هم داشت. در حالی که بازی ۹ بر ۹ در جریان بود، عملکرد خوب بازیکنان ایران بازی را ۱۲ بر ۹ به سود ایران کرد تا ساموئل درخواست وقت استراحت کند، اما برتری شاگردان ولاسکو ادامه پیدا کرد تا در امتیاز ۱۶ بر ۱۱ به سود ایران تیم‌ها به وقت استراحت فنی دوم بروند.

نتیجه ۱۷ بر ۱۲ به سود ایران شرایط را برای بازیکنان ایران راحت کرده بود و ملی‌پوشان مانند همیشه عملکرد خود را به نمایش می‌گذاشتند و با خطاهای کم کار را برای حریف سخت می‌کردند. در این امتیاز ساموئل که به پرفسور والیبال دنیا مشهور است یک بار دیگر درخواست وقت استراحت کرد تا شاید مانع امتیاز گیری شاگردان ولاسکو شود.

حرکات سرعتی و پایت بیشترین نقشه‌هایی بود که توسط معروف به کار گرفته می‌شد و تقریبا در اکثر مواقع هم نتیجه مثبتی برای ولاسکو و شاگردانش به همراه داشت. پس از شکست در دو گیم ابتدایی ایرانی‌ها ناامید نشدند و توانستند به خوبی به بازی برگردند.

بازی ۲۱ بر ۱۵ به سود ایران در جریان بود و شاگردان ولاسکو همچنان به امتیاز گیری خود ادامه می‌دادند، اما کوبایی‌ها هم بازی را تمام شده نمی‌دیدند و در امتیاز ۲۳ بر ۱۹ به سود ایران و زمانی که اختلاف در حال کم شدن بود ولاسکو درخواست وقت استراحت کرد. در امتیاز ۲۴ بر ۱۹ هم مهدوی جایگزین معروف شد تا در دفاع به کمک سایر بازیکنان بیاید، اما حضور وی هم تاثیر چندانی نداشت و بازی ۲۴ بر ۲۰ شد. سرویس‌های بی‌نقص و محکم بی‌ست، بازیکن شماره ۱۴ کوبا فاصله را کم کرد، اما در نهایت این گیم با نتیجه ۲۵ بر ۲۲ به سود ایران رقم خورد تا تیم‌ها برای پیروزی به گیم پنجم بروند.

* گیم پنجم؛ ۱۶ بر ۱۴ به سود ایران

خستگی در این گیم در چهره تک تک بازیکنان و مخصوصا ملی‌پوشان ایران دیده می‌شد، اما اولین امتیاز را تشکری برای ایران کسب کرد.

رفته رفته شاگردان ایران قدرت خود را به حریف نشان دادند و نتیجه بازی در این گیم حساس به ۶ بر ۴ به سود ایران شد تا ساموئل خطر را احساس کرده و با درخواست وقت استراحت فنی وقفه‌ای در جریان بازی ایجاد کند تا شاید بازیکنانش بتوانند نتیجه را جبران کنند که البته همینگونه هم شد، چراکه کوبایی‌ها توانستند بازی را ۷ بر ۷ مساوی کنند. بازی پایاپایی پیش می‌رفت و هیچ کدام از تیم‌ها نمی‌خواستند که تسلیم این ماراتن جذاب شوند. در امتیاز ۱۱ بر۱۰ ولاسکو تصمیم گرفت غلامی و مهدوی را جایگزین مباشری و معروف کند. در امتیاز ۱۲ بر ۱۲ ولاسکو درخواست وقت استراحت کرد تا بازی از دست شاگردانش خارج نشود. در این گیم کوبایی‌ها سرویس‌های حساسی را از دست دادند تا ساموئل در امتیاز ۱۳ بر ۱۲ به سود ایران وقفه‌ای در بازی ایجاد کند. این گیم در پایان با نتیجه ۱۶ بر ۱۴ به سود ایران خاتمه پیدا کرد تا شاگردان ولاسکو پیروز این دیدار باشند.

 * طلسم شکسته شد!

پیش از این مسابقه ایران با کسب ۷ امتیاز در رده پنجم جدول رده‌بندی قرار داشت و کوبایی‌ها هم با ۳ امتیاز در انتهای جدول گروه دوم حضور داشتند. بازی دوم این دو تیم بامداد فردا (یک‌شنبه) ساعت ۵:۱۰ برگزار خواهد شد.

در سوابق رسمی دو تیم ملی والیبال ایران و کوبا، این دو تیم تنها ۴ بار با هم در رده بزرگسالان با یکدیگر روبرو شده‌ بودند که سهم ایران در هر ۴ بازی قبلی شکست بود. این در حالی بود که در مجموع رقابت‌های ایران و کوبا تنها یک گیم به سود ایران ثبت شده بود.

با نتیجه‌ای که کسب شد، سرانجام طلسم شکست شد و شاگردان ولاسکو توانستند در خاک کوبا این تیم قدرتمند را شکست دهند و افتخار دیگری برای ایران به ارمغان بیاورند.

tim meli valibal 2221091 tim meli valibal 2221092 tim meli valibal 2221094 tim meli valibal 2221095 tim meli valibal 2221097 tim meli valibal 2221098

منبع : تماشاگر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا