اخبار گوناگونخبر

عملیات رعدآسای ارتش سوریه ترمز پنتاگون را کشید

دو ضربه هوشمندانه‌ای که ارتش سوریه به مزدوران آموزش دیده آمریکا وارد کرد، تجاوز نظامی به دمشق را به تأخیر انداخت…

در حالی که مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند به حمله‌ای ۳ روزه علیه سوریه فکر می‌کنند ارزیابی رسانه‌های این کشور حاکی از این است که حمله به سوریه می‌تواند به جنگی فرسایشی و بلندمدت برای ایالات متحده تبدیل شود. در این میان برخی منابع رسانه‌ای به ارزیابی علت عقب افتادن حمله پرداخته‌اند.

rad asai artesh soriya 444
به گزارش جهان، کیهان به نقل از روزنامه لس‌آنجلس تایمز نوشت: پنتاگون طبق اعلام مقامات آمریکایی به جنگی ۳ روزه از طریق حملات موشکی می‌اندیشد اما اکنون به نظر می‌رسد آنها جنگی طولانی را برآورد می‌کنند.
برخی مقامات نظامی تردید دارند که حمله هوایی طولانی‌تر و شلیک موشک‌های کروز از دریا بتواند به اندازه کافی به توانمندی‌های دولت سوریه ضربه بزند. یکی از این نظامیان، از عملیات طراحی شده برای حمله به عنوان «نمایش چند روزه قدرت» یاد کرد و گفت چنین عملیاتی تغییردهنده قواعد بازی در جنگ داخلی سوریه نیست.
همزمان واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی که نام وی را فاش نکرد، نوشت: حمله نظامی آمریکا به سوریه، موازنه قوا را در میدان جنگ تغییر نخواهد داد بلکه ماجرا را تبدیل به یک جنگ فرسایشی خواهد کرد.
این آمریکایی افزود: «نباید انتظار داشت حمله نظامی آمریکا تغییری شگرف در میدان جنگ سوریه ایجاد کند و پیروزی مهمی در سطح میدانی حاصل شود.»
به گفته وئام وهاب وزیر سابق لبنانی و رئیس جریان توحید عربی، در نخستین واکنش به اقدام نظامی آمریکا، بالغ بر ۵۰۰ فروند موشک به تل‌آویو اصابت خواهد کرد و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه نیز در امان نخواهند بود. همچنین واثق البطاط رئیس حزب‌الله عراق که ارتش مختار را راه‌اندازی کرده به روزنامه النشره گفت: اگر آمریکا به سوریه حمله کند ما منافع او را در عراق و دیگر کشورهای منطقه مورد حمله قرار خواهیم داد.
در همین حال یک رسانه عربی نوشت: دو ضربه هوشمندانه‌ای که ارتش سوریه به مزدوران آموزش دیده آمریکا وارد کرد، تجاوز نظامی به دمشق را به تأخیر انداخت.
پایگاه خبری الحدث از اقدام چندی پیش نظامیان آمریکا در آموزش حدود سه هزار جنگجو در اردن خبر داد که مأموریت ۱۵۰۰ نفر آنها ورود به دمشق پایتخت سوریه از طریق انجام عملیات ویژه حمله به مراکز حیاتی و مهم سوریه و ارتش بود اما بخشی از این طرح خنثی شد.
این رسانه آورده است اطلاعات و جزئیات بیشتر را از شبکه روسیاالیوم و به نقل از منابع امنیتی بازگو می‌کند مبنی بر اینکه حدود هزار و ۵۰۰ کارشناس نظامی خارجی با دولت و سازمان اطلاعات آمریکا برای هماهنگی در خصوص حملات به خاک سوریه و آماده کردن فضاهای مناسب برای پیشروی جنگجویان مخالف در صورت حمله به سوریه همکاری می‌کنند.
الحدث به نقل از منابع نظامی نوشت: اواخر ماه گذشته، هنگامی که ارتش سوریه، عملیات سپر پایتخت را آغاز کرد، اطلاعاتی در خصوص حضور این افراد در اردن در اختیار داشت مبنی بر اینکه این افراد برای ورود به دمشق از سمت حومه پس از آنکه از طریق اردن وارد درعا شدند، آماده می‌شوند تا عملیات خود را هنگام حمله نظامی آمریکا و متحدانش به سوریه آغاز کنند.
این گزارش می‌افزاید: ارتش سوریه در عملیاتی برق‌آسا توانست خود را بر صحنه نبرد مسلط و شبه نظامیان مسلح را که در داخل ساختمان‌ها و تونل‌ها مخفی شده بودند، سرکوب کند. شبه‌نظامیان مسلح از طریق جنایت هولناکی که در غوطه شرقی مرتکب شدند، ‌تلاش کردند ارتش را تحت فشار قرار دهند، اما عملیات ارتش طرح اصلی آنان را خنثی کرد.
الحدث با اشاره به اینکه جنایت تروریستها در غوطه ‌شرقی قرار بود بهانه آغاز حمله به سوریه را فراهم کند، نوشت: ارتش سوریه دو ضربه کامل به آمریکا وارد کرد. اولین ضربه، زمانی بود که آمریکا را با آغاز عملیات سپر پایتخت در حومه دمشق مهار کرد و دومین ضربه زمانی بود که توانست طی چند روز این منطقه را از مناطق دیگر به ویژه غوطه ‌شرقی را از مناطق دیگر جدا کند به طوری که گروه‌های مسلح را در محاصره کامل خود قرار داد به نحوی که اکنون به هیچ وجه امکان رخنه به پایتخت سوریه وجود ندارد.
به نظر می‌رسد همین موضوع از آمریکایی‌ها زهرچشم گرفته و معلوم کرده که محاسبات آنها با قدرت دفاعی و اطلاعاتی سوریه- و متحدان آنها در محور مقاومت- هم‌خوانی ندارد.
مقامات آمریکایی با همین تلقی‌های ساده‌لوحانه بود که جنگ سوریه را ۳۰ ماه پیش شروع کرده و مدعی بودند دمشق ظرف چند هفته سقوط خواهد کرد. ارتش سوریه اعلام کرده حمله به سوریه، رفتن به تفریحگاه نیست.

منبع : جهان نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا