روانشناسی

معانی رنگ در روانشناسی رفتاری

 

زمانی که انسان رشد می کند و قادر به برقراری ارتباط با محیط اطراف خود می گردد ، در او ادراک شخصی برای هر رنگ به وجود می آید.برای مثال میتوان گفت فردی که در یک خانواده شاد و خانه ای که درب ورودی آن آبی باشد، بزرگ شده است همیشه این رنگ آبی را با شادی و رضایت همراهی می کند. ولی زمانی که یک کودک در کنار خانواده ای بدرفتار بزرگ شده باشد که آنها برای محل کار خود یونیفرم رنگ آبی پوشیده اند، هر بار که کودک را مورد آزار و اذیت قرار بدهد و او رنگ آبی را ببیند، همیشه این رنگ را به درد و رنج ربط می دهد.

به همین دلیل است که هنگام طراحی مواد بصری برای استراتژی های بازاریابی، رنگ بسیار نسبی است. اما شما نمی توانید درک رنگ برای تک تک افراد جهان را بدانید!

کاری که می‌توانید انجام دهید این است که شخصیت مخاطب خود را تا حدی مطالعه کنید که بدانید رنگ‌های ترجیحی عموماً آنها چیست. این دانش، همراه با استانداردهای صنعتی برای جایگاه شما، به شما درک بهتری از رنگ‌بندی شما می‌دهد.

آزمایش A/B طرح‌های رنگی مختلف نیز یک تاکتیک عالی است تا ببینید چه چیزی واقعا برای کاربران و مشتریان ایده‌آل شما کار می‌کند.

اصول طراحی برای استفاده از رنگ

فراتر از قانون کلی ۸۰/۲۰ برای رنگ های غالب و برجسته در هارمونی رنگی، گروهی از اصول طراحی وجود دارد که به عنوان اصول گشتالت شناخته می شوند که به شما کمک می کند تا درک کنید چگونه از رنگ ها در گرافیک بازاریابی خود به بهترین شکل استفاده کنید.

اصول گشتالت

اصول گشتالت فهرستی از قوانین طراحی است که به تجسم نحوه تعامل عناصر مختلف با یکدیگر در یک ترکیب کمک می کند.

این اصول نه تنها در مورد رنگ، بلکه تقریباً برای هر چیزی که می توانید در یک گرافیک بصری بگنجانید، اعمال می شود. اصول طراحی گشتالت عبارتند از:

سادگی: افراد به صورت بصری تصاویر پیچیده را به ساده ترین شکل ممکن تفسیر می کنند.

شباهت: اشیاء مشابه گروه بندی می شوند یا به نظر می رسند که به هم تعلق دارند.

مجاورت: اشیایی که به یکدیگر نزدیک هستند به نظر می رسد که به یکدیگر مرتبط هستند.

بسته شدن: مغزها تمایل دارند اطلاعات از دست رفته را پر کنند و شکاف ها را نادیده بگیرند.

شکل و زمین: مغزها تمایل دارند اشیا را در پیش زمینه یا پس زمینه درک کنند.

تداوم: مردم خطوط را به عنوان حرکت مداوم درک می کنند.

نظم و تقارن: اجسام متقارن و متعادل کامل و کامل به نظر می رسند.

همگامی: مغز عناصری را که به نظر می‌رسد در یک جهت حرکت می‌کنند، مرتبط با یکدیگر درک می‌کنند.

کوررنگی در طراحی بصری

حدود ۸ درصد از مردان و ۰٫۵ درصد از زنان در جهان کوررنگ هستند.

هنگام طراحی تصاویر بازاریابی برای برند خود، مشتریان کوررنگ را فراموش نکنید. اگر از رنگ برای انتقال یک احساس یا پیام عاطفی خاص استفاده می کنید، این امر به ویژه مهم است.

به عنوان مثال، اکثر افراد کوررنگ قادر به دیدن رنگ قرمز نیستند. اگر از رنگ قرمز برای انتقال خطر یا هشدار استفاده می‌کنید، یک سرنخ متنی مانند عبارت یا اشکال برای تأکید بر پیام اضافه کنید.

افراد کوررنگ قادر به دیدن برخی از رنگ ها نیستند، اما می توانند تفاوت های اشباع و سایه یک رنگ را تشخیص دهند. این بر نحوه ترکیب رنگ های بازاریابی خود در هنگام بررسی کوررنگی تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، یک پالت رنگ قرمز-سبز مکمل برای آنها دشوار است که ببینند آیا هر دو رنگ کاملاً اشباع شده اند یا خیر. اگر یکی از رنگ ها سایه روشن تری داشته باشد، تشخیص این دو برای افراد کوررنگ آسان تر می شود.

روش دیگر اضافه کردن بافت به رنگی است که خیلی شبیه رنگ کنار آن است. این امر به ویژه هنگام ایجاد نمودارها و نمودارهای میله ای مهم است.

همچنین باید دکمه های CTA خود را با در نظر گرفتن افراد کوررنگ طراحی کنید.

اکثر دکمه های CTA دارای اثر شناور هستند. اگر این اثر واقعاً ظریف باشد، یک فرد کوررنگ ممکن است اصلا آن را نبیند. سعی کنید از یک تن یا سایه کاملاً متفاوت از رنگ استفاده کنید و یک حاشیه به شناور اضافه کنید.

فرهنگ و جنسیت در روانشناسی رنگ

قبلاً اشاره کردیم که چگونه رنگ صورتی نشان دهنده چیزهای مختلف در ایالات متحده و ژاپن است. تقریباً برای همه رنگ ها در فرهنگ های مختلف همین امر صدق می کند.

بازاریابان باید این تفاوت ها را هنگام ایجاد تصاویر بصری در نظر بگیرند تا مطمئن شوند که تأثیر مطلوبی بر مخاطبان خود دارند.

به عنوان مثال، درک جهانی از رنگ قرمز خطر یا اشتیاق است. اما در چین و بسیاری از کشورهای آسیایی، قرمز رنگ خوش شانسی است که با ثروت و پول همراه است.

درست مانند فرهنگ، جنسیت نیز تأثیر زیادی بر معانی رنگ دارد.

مردان و زنان اغلب رنگ ها و ترکیب های مختلف را ترجیح می دهند. برخی از رنگ‌ها مربوط به ماده‌ها و برخی دیگر مربوط به مردان هستند.

برخی از رنگ ها را می توان از نظر جنسیت خنثی در نظر گرفت و می تواند بر هر نوع مصرف کننده ای تأثیر بگذارد. در مورد انتخاب رنگ های غیرجنسی به تفصیل اینجا بخوانید.

منابع اضافی در مورد روانشناسی رنگ در بازاریابی

تداعی کردن رنگ ها هم میتواند شخصی باشد و هم میتواندفرهنگی باشد. تحقیقات فراوانی درمورد چگونگی درک کردن و ارتباط رنگ به وسیله افراد وجود دارد. تحقیقی در مورد روانشناسی رنگها و رنگ درمانی توسط فابر بین وجود دارد که در آن گفته شده است : همه چیز در مورد اینکه چگونه افراد احساسات و فکرهای مختلف را با رنگ ها مرتبط میکنند، است. اگر شما به تاثیر رنگ ها بر احساسات و انتخاب های انسان ها علاقه مند هستید،این تحقیق ارزش خواندن دارد.

علاوه بر این، اگر به دنبال یک دوره آموزشی عمیق واقعی در مورد نحوه برقراری ارتباط در مورد رنگ با همکاران و مشتریان خود هستید، تیم W یک منبع عالی در مورد اصطلاحات رنگ برای متخصصان UX دارد.

ما همچنین مقاله دیگری در مرکز یادگیری بصری Visme در مورد درک رنگ ها و نحوه تأثیر آنها بر واقعیت های فردی ما داریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا