خبرخبر سیاسی

تأملی بر تحرکات مشکوک «محمد دحلان»در منطقه

محمد دحلان از فعالان سیاسی جنبش فتح است که در مذاکرات صلح سال ۱۹۹۳ نقش مهمی داشت و به همین جهت در سال ۱۹۹۴ به ریاست سرویس امنیتی فلسطین در نوار غزه منصوب شد که نقش پلیس حکومت خودگردان فلسطین را ایفا می‌کرد…

ورود دحلان به تشکیلات خودگردان، آغاز دوره‌ای جدید از مداخله‌گری آمریکا در مسئله فلسطین بوده و شاید دحلان مأموریت خالی کردن زیر پای ابومازن و تسریع روند صلح آمریکایی – اسرائیلی را در دستور داشته باشد.
mohammad dehlan 34456

این روزها در کنار اخبار مربوط به سوریه، موضوع دیگری در منطقه جلب توجه می کند که در حد خود گویای تلاش های خزنده آمریکا برای اعمال نفوذ بیشتر در جهان اسلام و تغییر اوضاع به نفع خود است. خبر بازگشت “محمد دحلان” به فلسطین و دعوت به همکاری از وی در تشکیلات خودگردان مجددا وی را در صدر خبرهای مربوط به فلسطین قرار داد.

محمد دحلان از فعالان سیاسی جنبش فتح است که در مذاکرات صلح سال ۱۹۹۳ نقش مهمی داشت و به همین جهت در سال ۱۹۹۴ به ریاست سرویس امنیتی فلسطین در نوار غزه منصوب شد که نقش پلیس حکومت خودگردان فلسطین را ایفا می‌کرد. در این دوره عملیات گسترده ای جهت بازداشت و تبعید اعضاء جنبش حماس و فعالان سیاسی و مبارز فلسطینی آغاز شد که در پس همه آنها محمد دحلان حضور داشت.

بر اساس اسنادی که یک مجله آمریکایی در مارس ۲۰۰۸ منتشر کرد، وی در یک توطئه آمریکایی جهت براندازی دولت حماس در غزه دست داشت. او حتی به ترور یاسر عرفات متهم است. یاسر عرفات، در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ پس از چند دوره درمانی در بیمارستانی نظامی در حومه پاریس درگذشت. بنا بر یافته های تحقیقات آزمایشگاهی، یاسر عرفات با پلونیوم، مسموم شده بود.

تحقیقات نشان می داد که پلونیوم می بایستی توسط یکی از نزدیکان وی در لباس عرفات قرار داده شده و با توجه به ارتباط دحلان با موساد و همچنین کشف نامه وی به شائول موفاز وزیر جنگ وقت رژیم اسرائیل (در تاریخ ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۳) که در خانه وی در سال ۲۰۰۷ در غزه پیدا شد، احتمال دست داشتن وی در کشتن عرفات قوت گرفت.  در بخشی از آن نامه آمده بود: «عرفات روزهای آخرش را می‌گذراند، اجازه دهید ما به شیوه خودمان کارش را تمام کنیم نه به شیوه شما»

دحلان بعد از آنکه با ابومازن اختلاف پیدا کرد بارها به تلاش برای کودتا علیه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین متهم شد و سرانجام کمیته مرکزی جنبش فتح در اواسط جولای ۲۰۱۱ تصمیم به اخراج وی گرفت. دحلان پس از آن به عنوان مشاور شیوخ امارات به فعالیت های خود ادامه داد.

اما در روزهای اخیر خبرهایی از حضور وی به طور محرمانه و با استفاده از گذرنامه جعلی به ترکیه مخابره شده است. یکی از این خبرها چنین حکایت می کند: “محمد دحلان” با گروه های معارض ترک و کُردزبان جهت برانگیختن آنان علیه دولت “اردوغان” با هدف ضربه زدن به ثبات و امنیت ترک ها البته به همراه مبالغ زیادی وجه نقد به این کشور دیدارهایی داشته است.

در هفته های اخیر به تدریج تحرکات مشکوک “محمد دحلان” در ترکیه روشن شده است، به گونه ای که حزب کارگران کردستان در روزهای گذشته به صورت کاملا ناگهانی و غافلگیرانه توقف عقب نشینی اش را از خاک ترکیه اعلام کرده است و این موضوع نمی تواند با تحرکات دحلان بی ارتباط باشد.

از سوی دیگر مقامات حزب مخالف “ملت” ترکیه نیز در همان زمان نیز به صورت کاملا ناگهانی تصمیم خود را برای سفر به قاهره در هفته جاری اعلام کردند. پیش بینی ها حاکی از آن است که این سفر به تلاش و نیت کشورهای حاشیه خلیج فارس برای برانگیختن گروه های معارض ترکی علیه دولت ” رجب طیب اردوغان” مرتبط است و در حقیقت این اقدام مجازاتی برای موضعگیری اخیری است که “اردوغان” نسبت به کودتای نظامی در مصر اتخاذ کرده بود.

به نظر می رسد سران امارات به جهت اینکه “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه در قبال تحولات مصر مواضعی مخالف با آنان اتخاذ کرده است، در صدد برآمده اند با استفاده از تجربیات دحلان، دولت اردوغان را تحت فشار قرار دهند.در همین جهت، امارات به لغو همه قراردادهایی که با دولت ترکیه داشت، بر آمده است که از جمله آن قرارداد شرکت نیروی امارات است که پروژه هایی را در ترکیه به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در دست دارد.

” علاوه بر این، محمد دحلان در حال حاضر به عنوان مشاور “شیخ محمد بن زاید آل نهیان” ولیعهد ابوظبی فعالیت دارد و به عنوان یکی از طراحان کودتای نظامی در مصر و همچینن یکی از اعضای شبکه ای به شمار می رود که دیگر اعضای آن را “شیخ محمد بن زاید”، “بندر بن سلطان” رئیس دستگاه جاسوسی عربستان، “احمد شفیق” از نامزدهای سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر و “عبدالله دوم” پادشاه اردن تشکیل می دهد.

وی همچنین در حال اجرای طرحی با عبدالفتاح سیسی فرمانده ارتش مصر جهت ضربه زدن به جنبش حماس در نوار غزه است. حمله به سربازان ارتش مصر در شبه جزیره سینا و ناآرام کردن مرزهای غزه با مصر که در نهایت منجر به بستن شدن مرز رفح -تنها معبر تهیه مایحتاج مردم غزه از سوی مصر شد- را می توان در همین جهت ازریابی کرد.

اما اتفاق مهم تری که این روزها در حال وقوع است، بازگشت محمد دحلان به بدنه سیاسی تشکیلات خودگردان فلسطین است. کارشناسان و تحلیلگران فلسطینی این بازگشت را چرخش به عقب و در حقیقت یک اقدام سیاسی با حمایت غرب در این تشکیلات عنوان کردند.

در این خصوص “مصطفی الصواف” از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار “اسلام تایمز” در فلسطین گفت: امروز، آنچه از “دحلان” خواسته شده است این است که در صحنه سیاسی فلسطین خواه در فتح یا تشکیلات باشد و “ابومازن” ” اگر موضوع بازگشت “دحلان” محقق شود به این معنی است که دولت امارات بین “دحلان” و “محمود عباس” رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین میانجیگری کرده است که به موجب آن از تشکیلات حمایت مالی می کند. “ هم این مسئله را خواهد پذیرفت و هیچ چاره ای هم برای اجرای خواست و تمایل آمریکا و اسرائیل که مورد حمایت سران عرب نیز است، وجود ندارد.

به نظر می رسد، ورود دحلان به تشکیلات خودگردان، آغاز دوره ای جدید از مداخله گری آمریکا در مسئله فلسطین بوده و شاید دحلان مأموریت خالی کردن زیر پای ابومازن و تسریع روند صلح امریکایی – اسرائیلی را در دستور داشته باشد.

این روزها آمریکا و شیوخ عرب با روش های متعددی در تلاشند تا علاوه بر تبنیه مخالفان سیاست های خود در منطقه همچون اخوان المسلمین مصر،  به مهره چینی در کشورهای عربی منطقه اقدام کنند تا پس از حمله به سوریه و تضعیف بشار اسد، محور مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی را گسسته و سپر حفاظتی و امنیتی پیرامون این رژیم را بازسازی نمایند. در واقع با تغییر امیر قطر، براندازی دولت اخوانی مرسی و تسلط نظامیان وابسته به آمریکا در مصر و نیز فعال نمودن محمد دحلان برای نفوذ در تشکیلات خودگردان، شاهد فصل جدیدی از تغییر آرایش مهره های آمریکایی در منطقه هستیم.

منبع : خبرگزاری فارس

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا