اخبار گوناگونخبر

اعتراض شدید مجلس به سخنان آیت الله جنتی

نکته جالب آن است که افرادی که حالا چنین مواضعی را در برابر رای نیاوردن کدخدایی مطرح می‌کنند، همان افرادی هستند که پس از آنکه سه وزیر پیشنهادی روحانی از مجلس رای اعتماد نگرفتند، معتقد بودند که باید به رای مجلس احترام گذاشت…

قانون: بیست و سوم تیرماه امسال، مجلس سه عضو حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کرد. نمایندگان از میان ۵ حقوقدان معرفی شده به مجلس، که عباسعلی کدخدایی هم یکی از آنها بود، محسن اسماعیلی، سام سوادکوهی و نجات‌‌ا… ابراهیمیان را به عنوان سه حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند. کدخدایی که سخنگوی این شورا بود و ۱۲ سال سابقه عضویت در این شورا به عنوان حقوقدان را داشت، نتوانست از مجلس رای کافی کسب کند.

البته کدخدایی خود بعد از رای نیاوردن گفته بود که خدا را شاکر است که این بار مسئولیت از دوشش برداشته شد.

اما رای نیاوردن او حالا بعد از دو ماه دوباره بر سر زبان‌ها افتاده، آن هم بعد از اظهاراتی که جنتی دبیر شورای نگهبان در مراسم تقدیر از کدخدایی مطرح کرد. دبیر شورای نگهبان در آن مراسم گفت: «برخی می‌خواستند فرصتی به دست بیاورند و از آقای کدخدایی انتقام‌ بگیرند. فرصتی برایشان بوجود آمد و حسادت‌هایی نیز بود که کار خود را کرد که من نه فرصت آن را دارم و نه صلاح می‌دانم در مورد این موضوعات صحبت کنم.» آیت ا… جنتی همچنین گفته بود:‌ « کدخدایی در مجلس با کمبود یک رای نتوانست عضو شورای نگهبان بماند و این مسئله مقدمه‌چینی شده بود و طبیعی نبود و اینگونه نبود که رای‌گیری آزاد باشد. به هر حال به این نتیجه رسیدند.»

چه کسی به رای‌گیری اعتقاد دارد؟

این اظهارات اما واکنش‌های نمایندگان را به دنبال داشت به طور ی‌که عده‌ای این موضع‌گیری دبیر شورای نگهبان را موجب زیر سوال رفتن استقلال مجلس می‌دانند. برخی از نمایندگان هم معتقدند که این اظهارات نه تنها دلیل بر انتقام‌گیری مجلس از کسی نیست، بلکه انتقام‌گیری عده‌ای را از مجلس نشان می‌دهد.

نکته جالب آن است که افرادی که حالا چنین مواضعی را در برابر رای نیاوردن کدخدایی مطرح می‌کنند، همان افرادی هستند که پس از آنکه سه وزیر پیشنهادی روحانی از مجلس رای اعتماد نگرفتند، معتقد بودند که باید به رای مجلس احترام گذاشت. ضمن آنکه زمان انتخابات ریاست جمهوری و بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ۲۴ خرداد هم، بسیاری از چهره‌های سرشناس سیاسی کشور مثل‌هاشمی‌رفسنجانی با رای اعضای شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. همان زمان صحبت‌هایی مبنی بر اختلاف یک رای برای رد صلاحیت‌هاشمی‌رفسنجانی مطرح شده بود که منتقدانِ امروزِ تصمیم مجلس، بر این عقیده بودند که باید بر رای شورای نگهبان احترام گذاشت. حالا گویا رای مجلسی که اکثریت آن نیز اصولگراست برای جریان اصولگرایی سنگین تمام شده است. موضع‌گیری علیه مجلس اصولگرا از سوی خود اصولگرایی، انشقاقی را در این جریان نشان می‌دهد که با توجه به عملکرد ۸ سال تصدی آنها بر سه قوه، قابل پیش‌بینی بود و حالا گویا اکثریت در مجلس اصولگرا عده‌ای خود را اصولگراتر می‌دانند؛ موضوعی که بهروز نعمتی عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس هم آن را به گونه‌ای دیگر مطرح کرد که گویا عده‌ای از دیگران نماینده‌تر هستند.

نباید استقلال مجلس زیر سوال برود

محمد حسن آصفری نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه کدخدایی فردی با تجربه و قانونمند است، به «قانون» می‌گوید: در اینکه ایشان فردی توانمند برای شورای نگهبان بود تردیدی نیست و نظر من هم همین است.

وی ادامه می‌دهد: آقای کدخدایی در مدت فعالیتش در شورای نگهبان نشان داد فردی پایبند به قانون است؛ من هم از اینکه ایشان در مجلس رای نیاورد ناراحت شدم. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس رای نیاوردن یک نفر در مجلس را طبیعی می‌داند و ‌می‌گوید همیشه عده‌ای در مورد مسئله‌ای موافق هستند و برخی مخالف. آصفری تاکید می‌کند که نمایندگان مجلس این اختیار را دارند که بر اساس دید کارشناسی به افراد رای بدهند یا رای ندهند، فکر نمی‌کنم پشت پرده ای برای رای نیاوردن آقای کدخدایی وجود داشته باشد. این نماینده اصولگرای مجلس نهم با تاکید بر اینکه به نظر من نباید اینگونه موضع گیری‌ها باعث شود استقلال مجلس زیر سوال برود، می‌گوید: استقلال مجلس باید حفظ شود. نباید اجازه بدهیم برخی گروه‌ها در رای نمایندگان اثر بگذارند، برای نمایندگان رای خودشان حجت است.

متهم کردن مجلس نادرست است

اسماعیل جلیلی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در واکنش به اظهاراتی در مورد رای نیاوردن کدخدایی که مجلس به دنبال انتقام‌گیری از او بوده است، به «قانون» گفت: به نظر من متهم کردن یک مرجع قانونی پسندیده نیست، آن هم نهادی که هیچ گاه به دنبال رد کردن کسی نیست.

جلیلی معتقد است اگر در مجلس رایزنی هم وجود داشته باشد، معمولا برای ترغیب گروه‌ها به رای دادن به گزینه‌های خودشان است نه برای رای ندادن به کسی.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه رویکرد نمایندگان مبتنی بر رفتار عقلایی است، تاکید می‌کند: وکلای ملت در هر مقعطی ارزیابی خودشان را نسبت به طرح‌ها و لوایح یا انتخاب افراد، در قالب رای مطرح می‌کنند که این ارزیابی نتیجه جلسات متعدد کارشناسی است.

نماینده مردم مسجد سلیمان می‌گوید: هیچ گاه حذف کسی در دستور کار مجلس نبوده است، ضمن آنکه نمایندگان در رای دادن مستقل عمل می‌کنند.

ورشکستگان سیاسی به دنبال انتقام هستند

بهروز نعمتی، دیگر نماینده اصولگرای مجلس البته در مورد طرح مباحثی مبنی بر انتقام‌گیری مجلس از کدخدایی، به خبرنگار قانون می‌گوید: اتفاقا آن عده با طرح چنین اظهاراتی، به دنبال انتقام گیری از مجلس هستند.

وی اضافه‌ می‌کند: اینکه آقای جنتی بحث‌های کارشناسی دارند ما هم قبول داریم که آقای کدخدایی نیروی توانمندی است، سوال من این است، زمانی که ۵ نفر به عنوان حقوقدان شورای نگهبان معرفی شدند، چگونه امکان داشت که به هر ۵ نفر رای داد در حالی که باید سه نفر را انتخاب می‌کردیم.

نعمتی با بیان اینکه نمایندگان مجلس تا به جمع‌بندی نرسند، تصمیم نمی‌گیرند، تاکید می‌کند: در مجلس‌های گذشته هم این اتفاق می‌افتاد که کسی رای نیاورد.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت یادآور می‌شود: مجلس به ۳ وزیر پیشنهادی دولت هم رای نداد آیا باید همین موضعگیری‌ها اتفاق می‌افتاد. نماینده مردم اسدآباد با بیان اینکه کسانی از ورشکستگان سیاسی به دنبال انتقام‌گیری هستند، اضافه می‌کند: مجلس آگاه است و به هر کسی که صلاحیت داشته باشد رای می‌دهد. وی البته خاطر نشان می‌کند: جالب است که خود آقای کدخدایی بحثی در مورد رای نیاوردنش نداشت. بلکه دیگران به دنبال این حاشیه‌ها هستند. نعمتی با تاکید بر اینکه مجلس آزاد است و نماینده کسی نیست که به او بگوییم به فلانی رای بدهد یا خیر، می‌گوید: برخی آخرت خود را به دنیای دیگران می‌فروشند، مجلس تصمیم خود را می‌گیرد اما عده ای با ارباب منشی می‌خواهند نظر خود را القا کنند.

این نماینده اصولگرا با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند نماینده‌تر از دیگران هستند، معتقد است: عده‌ای وقتی که رای و تصمیمی‌بر وفق مرادشان نباشد این مسائل را مطرح می‌کنند.

واکنش نماینده‌ها در دیگر رسانه‌ها به صحبت‌های جنتی

منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: آقایان به تصمیم مجلس در رأی ندادن به کدخدایی احترام بگذارند.
-کدخدایی در خصوص دوشغله‌ها و بحث نظارت مجلس در انتخابات شوراها خوب صحبت نکرد و مجلس شعور دارد و باید به تصمیمش احترام گذاشت.
محمد باقری بناب، عضو فراکسیون روحانیون مجلس: برخی با حب و بغض سیاسی سنگ کدخدایی را به سینه می‌زنند. -نمایندگان خانه ملت با کار کارشناسی و بدون مقدمه چینی به این نتیجه رسیدند که کدخدایی در شورای نگهبان حضور نداشته باشد.
حسین سبحانی‌نیا، عضو هیأت رئیسه مجلس: علت رأی نیاوردن کدخدایی را باید در عملکردش جست‌وجو کرد.- منتقدان رأی نیاوردن کدخدایی، باید به مراسم بررسی صلاحیت وزرای کابینه یازدهم و رأی نیاوردن نجفی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش نگاهی کنند، مشاهده کردیم که بعد از رأی نیاوردن این وزیر پیشنهادی، هیأت دولت به‌ویژه نجفی از مجلس و موافقان تشکر کردند.
سید باقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: انتساب واژه انتقام‌گیری به نظر نمایندگان درباره کدخدایی، توهین به مجلس است.

 

منبع : پارسینه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا