تغذیه مناسب و رژیم درمانی

رژیم های غذایی معروف (توضیحات کامل)

۱٫ رژیم های کم کربوهیدرات 

رژیم های کم کربوهیدرات جزو محبوب ترین رژیم ها برای کاهش وزن هستند. به عنوان مثال می توان به رژیم اتکینز، رژیم کتوژنیک (کتو) و رژیم کم کربوهیدرات و چربی بالزا (LCHF) اشاره کرد.

این رژیم غذایی تعدادی از کربوهیدرات ها را شدیدتر از سایر رژیم های غذایی کاهش میدهد. برای مثال رژیم های غذایی که بسیار زیاد کم کربوهیدارت هستند مثل رژیم کتو، درشت مغذی ها را به میزان کمتر از ۱۰ درصد از کل کالری در روز محدودتر میکند، این در حالی است که این میزان در سایر رژیم های غذایی ۳۰ درصد یا کمتر می باشد. این رژیم را معمولا بهترین جراح پیکرتراشی تهران نیز توصیه می کند.

چگونه کار می کند

این رژیم غذایی،میزان مصرف کربوهیدرات های شما را به نفع دیگر مواد غذایی از جمله پروتئین ها و چربی ها محدود میکند. در این رژیم، پروتئین بیشتری نسبت به رژیم هایی که کم چرب هستند، دارند که این مورد بسیار مهم می باشد به خاطر اینکه پروتئین ها باعث کاهش اشتها در افراد میشوند، متابولیسم و حفظ توده های عضلانی بدن را افزایش میدهند.

در رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات مانند کتو، بدن شما شروع به استفاده از اسیدهای چرب به جای کربوهیدرات برای انرژی با تبدیل آنها به کتون می‌کند. این فرآیند کتوز نامیده می شود.

فواید سلامتی

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های کم کربوهیدرات ممکن است عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، از جمله سطح کلسترول بالا و فشار خون را کاهش دهد. آنها همچنین ممکن است سطح قند خون و انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشند.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند و ممکن است مؤثرتر از رژیم‌های کم‌چرب معمولی باشند.

به عنوان مثال، مروری بر ۵۳ مطالعه متشکل از ۶۸۱۲۸ شرکت‌کننده نشان داد که رژیم‌های کم کربوهیدرات نسبت به رژیم‌های کم‌چرب به طور قابل‌توجهی کاهش وزن بیشتری را به همراه دارد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد رژیم‌های کم کربوهیدرات در سوزاندن چربی‌های مضر شکم کاملاً مؤثر هستند.

جنبه های منفی

در برخی موارد، رژیم کم کربوهیدرات ممکن است سطح کلسترول بد (LDL) را افزایش دهد. رعایت رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات نیز می‌تواند دشوار باشد و باعث ناراحتی گوارشی در برخی افراد شود.

در شرایط بسیار نادر، پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات ممکن است باعث وضعیتی به نام کتواسیدوز شود، یک وضعیت متابولیک خطرناک که در صورت درمان نشدن می‌تواند کشنده باشد.

۲٫ رژیم غذایی کلینیک مایو

رژیم غذایی مایو کلینیک توسط سازمان پزشکی معتبری به همین نام ایجاد شده است.

چگونه کار می کند

رژیم غذایی کلینیک مایو که برای تغییر سبک زندگی طراحی شده است، بر جایگزینی رفتارهای نه چندان سالم با رفتارهایی متمرکز است که احتمال افزایش طول عمر و کاهش وزن را دارند.

رژیم غذایی کلینیک مایو به جای ممنوع کردن برخی غذاها، از یک هرم برای تشویق ورزش و نشان دادن مقدار غذاهایی که باید مصرف کنید استفاده می کند.

میوه ها، سبزیجات و فعالیت بدنی پایه هرم را تشکیل می دهند، سپس کربوهیدرات ها در لایه بعدی، سپس پروتئین و لبنیات، چربی ها و در نهایت شیرینی ها قرار می گیرند.

رژیم غذایی شامل دو مرحله است. مرحله اولیه ۲ هفته ای که برای شروع کاهش وزن شما با معرفی ۵ عادت سالم تر و تشویق شما به ترک ۵ عادت کمتر سالم طراحی شده است.

مرحله دوم بیشتر یک تغییر سبک زندگی است که برای دنبال کردن طولانی مدت طراحی شده است و آموزش در مورد انتخاب های غذایی مغذی و اندازه وعده ها علاوه بر فعالیت بدنی را تشویق می کند.

فواید سلامتی

مطالعات و تحقیقات کمی در مورد مزیت های سلامتی این رژیم غذایی در دسترس میباشد. کلینیک مایو به مراجعین خود گفته است که باید در طول ۲ هفته ی اول حدود ۱۰ پوند کاهش وزن داشته باشند و در مرحله دوم تا ۲ پوند وزن خود را کاهش دهند. رژیم های غذایی که سرشار از فیبر هستند میتوانند در افراد احساس سیری را به وجود بیاورند، و رژیم غذایی کلینیک مایو امکان دارد که به کاهش وزن کمک کند و همچنین خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را نیز کاهش میدهد.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که ورزش در حالی که رژیم غذایی کم کالری دارید، نسبت به رژیم غذایی به تنهایی در کاهش وزن موثرتر است.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی رژیم غذایی کلینیک مایو برای کاهش وزن مورد نیاز است. اگر قصد دارید سریعا به کاهش وزن برسید سراغ بهترین جراح پیکرتراشی تهران بروید.

جنبه های منفی

در حالی که نسخه دیجیتالی این برنامه شامل برنامه های غذایی، دستور العمل ها، ردیاب غذا، جلسات گروه مجازی، تمرینات در خانه و موارد دیگر است، خرید ماهیانه در برنامه برای شما هزینه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا