دنیای سینما

نحوه ترسیم طرح کلی یک فیلمنامه در ۶ مرحله

نوشتن فیلمنامه به نظم و سازماندهی نقاط طرح، تغییرات کاراکترها و ساختار کلی داستان نیاز دارد. چه یک فیلمنامه نویس حرفه ای باشید و چه برای اولین بار است که فیلمنامه می نویسید، یادگیری نحوه نوشتن یک فیلمنامه مهم ترین چیزی است که باید در ابتدا اصولی یاد بگیرید و همواره از آن استفاده کنید.

خروجی یک طرح کلی چیست؟ ۵ عنصر خروجی یک فیلم نامه

در فیلمنامه نویسی، طرح کلی فیلمنامه یا طرح کلی فیلمنامه یک تجزیه صحنه ای از فیلم شما است. طرح کلی به شما کمک می کند تا طرح و ایده خود را به یک داستان کامل تبدیل کنید. یک طرح کامل فیلمنامه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نقاط طرح و ضربات داستانی: نقاط طرح و ضربات داستانی معمولی شامل یک حادثه تحریک کننده، یک اقدام در حال افزایش و یک نقطه اوج است.
  • توضیحات صحنه: توصیف سکته‌های گسترده از عمل در یک صحنه واحد.
  • کمان های شخصیت: قوس های احساسی برای چهره های کلیدی داستان شما، به ویژه شخصیت اصلی شما.
  • تکه‌های دیالوگ: خطوط کلیدی دیالوگ که هنگام شروع فیلمنامه‌نویسی واقعی باید به کار گرفته شوند.
  • وقفه های بازیگری: اکثر نمایش های تلویزیونی نیم ساعته از ساختار سه پرده ای استفاده می کنند، نمایش های یک ساعته از ساختار پنج پرده ای استفاده می کنند و فیلم ها معمولاً در ساختار سه پرده قرار می گیرند.

چرا یک طرح کلی بنویسیم؟

طرح کلی فیلمنامه شما را متمرکز و سازمان یافته نگه می دارد و به شما کمک می کند تا مشکلات را پیش از رسیدن به مرحله نگارش پیش بینی کنید.این به شما این امکان را می دهد تا مطمئن شوید که داستان شما به صورت منطقی پیش می رود و شما را آماده می کند تا زمانی که زمان نوشتن فیلمنامه روی کاغذ فرا می رسد، به طور موثر بنویسید.

یک طرح کلی خوب همچنین می تواند به شما در پیگیری رشد شخصیت کمک کند. مخاطبان به شخصیت های پویایی که در طول داستان تغییر می کنند پاسخ می دهند. با ایجاد یک طرح کلی صحنه به صحنه از فیلمنامه خود، می توانید چندین شخصیت را بررسی کنید و مطمئن شوید که آنها رشدی را که شایسته آن هستند تجربه می کنند.

چگونه یک طرح کلی را در ۶ مرحله بنویسیم؟

نرم افزار فیلمنامه نویسی به طور کلی ابزاری برای کمک به فیلمنامه نویسان از طریق فرآیند توسعه داستان فراهم می کند. هنگامی که طرح کلی خود را ایجاد می کنید، چندین نکته وجود دارد که باید در ذهن داشته باشید تا مطمئن شوید که بیش ترین بهره را از فرآیند طرح کلی می برید.

۱٫با یک بیت ورق شروع کنید. Beat sheet یک نسخه فشرده از فیلمنامه کلی شما است. طولانی تر از لاگ لاین است، اما معمولاً فقط چند صفحه است. از یک صفحه ضرب برای یادداشت کردن توضیحات سکته‌ای وسیع از اکشن و رشد شخصیت در فیلمنامه خود استفاده کنید.

۲٫ به کارت های شاخص بروید. کارت های شاخص یک راه لمسی برای ردیابی خط های مختلف در اسکریپت شما هستند. از کارت های شاخص رنگی برای نشان دادن روایت های مختلفی که در اسکریپت خود دنبال می کنید، استفاده کنید. A-story خود را به یک رنگ اختصاص دهید، و از یک کارت رنگی متفاوت برای ردیابی B-story، C-story، و هر رشته روایت دیگری که می خواهید ردیابی کنید، استفاده کنید. ضرب آهنگ های اصلی داستان را روی کارت بنویسید، سپس آن ها را به ترتیب زمانی مرتب کنید. این کار به شما کمک می کند تا داستان را در حین خلق آن تجسم کنید.

۳٫ شروع به نوشتن یک سند، صحنه به صحنه کنید. با استفاده از برگه ضرب و کارت های فهرست به عنوان پست های راهنما، اکنون آماده هستید که در واقع یک فیلمنامه را در نرم افزار واژه پرداز خود ترسیم کنید. هدف شما گنجاندن هر صحنه ای است که بخشی از فیلمنامه تلویزیونی یا فیلم شما خواهد بود، بنابراین هر ورودی طرح کلی را با عنوان صحنه شروع کنید، درست همانطور که در فیلمنامه واقعی خود انجام می دهید.

۴٫ اعمال و مکاشفه ها را توصیف کنید. تحت هر عنوان صحنه، شرح دهید که واقعا چه اتفاقی در صحنه می افتد و شخصیت ها و مخاطبان چه چیزهایی یاد می گیرند. چه کسی چه اقداماتی را انجام می دهد؟ چه کسی چه اطلاعاتی را یاد می گیرد؟ چگونه احساسات برای شخصیت های مرتبط تغییر می کند؟

۵٫ دیالوگ را همانطور که به شما می رسد وارد کنید. اگرچه شما هنوز به طور رسمی پیش نویس فیلمنامه خود را تهیه نکرده اید، به ناچار هنگام ترسیم طرح کلی به خطوط دیالوگ فکر خواهید کرد. آن دیالوگ را در طرح کلی خود بگنجانید و هنگام نوشتن اولین پیش نویس خود از آن استفاده کنید.

۶٫ از طرح کلی به عنوان ابزار استفاده کنید. برخی از فیلمنامه نویسان طرح های دقیق و جزئی می نویسند که به اندازه نهایت نصف طول یک فیلمنامه می شود. بعضی دیگر طرح های حداقلی می نویسند و ترجیحشان این است که هنگام تهیه پیش نویس فیلمنامه روی دیالوگ و اکشن دقیق بازیگران تمرکز کنند. در هر صورت در مورد تعداد صفحات وسواس به خرج ندهید. نوشتن یک صفحه از نمایش کار سختی است. چه نوشتن طرح ۲۰ صفحه ای را ترجیح دهید و چه یک طرح ۵۰ صفحه ای را، یادتان باشد که این کار را انجام می دهید تا روند نوشتن فیلم نامه واقعی تا حد ممکن آسان شود.

نکاتی که فیلم نامه نویسان باید بدانند

  • استفاده ی هوشمندانه از سوژه های ویژه
  • لزوم رعایت سه گانه در فیلمنامه نویسی (آغاز اوج پایان)
  • استفاده نکردن از کلی گویی ها
  • معلوم کنید که داستان شما قرار است درباره چه چیزی باشد.
  • یکی شدن اوج و پایان در فیلم نامه های کوتاه
  • خود را درگیر اعداد و ارقام نکنید
  • قهرمان یا شخصیت اصلی خود (ستاره اثر) را معلوم کنید.
  • معلوم کنید که در چه ژانری کار می کنید.
دکمه بازگشت به بالا