خبرخبر سیاسی

طلا گران می شود یا ارزان؟

حالا بازار طلا هر روز شاهد کاهش قیمت این فلز گرانبهای مورد علاقه مردم است. حتی خود فروشندگان طلا هم نمی‌دانند چه توصیه‌ای به خریداران یا فروشندگان بکنند.

انتخابات ۹۲ به زعم بسیاری از اقتصادی ها سر فصلی برای خزان عمر گرانی ها خواهد بود تا از ارز و خودرو و مسکن گرفته تا سکهو فلز گرانبها همه همه روی ارزانی را بخود ببینند.

tala224

ماهها قبل , شاید زمانی که هنوز توپ سال ۹۲ شلیک نشده بود , یکی از سرخطهای مهم خبری رسانه های اقتصادی و سایتهای اعلام قیمت , اخبار مربوط به افزایش قیمت طلا بود, اخباری که گاه دیگر از روزانه و ساعتی هم گذشته و دقیقه ای شده بود.

طلا فروشها هم دیگر از اعلام قیمت طفره میرفتند , برخی بودند که روزهای متمادی از خرید و فروش طلا خودداری میکردند, برخی نیز دیگر از خیر سیستمهای دیجیتال اعلام قیمت گذشته بودند و یک وایت برد کنار دستشان گذاشته بودند تا تغییر قیمت برایشان راحت باشد .

حتی اعلام قیمت جدید برای عده محل کسب درامد شده بود , شبکه های پیامکی که هر چند دقیقه یک پیامک حاوی قیمت جدید را میفرستاد, یا سایتهایی که هر سه دقیقه یکبار اپ میشد , و نقطه مشترک همه این اطلاع رسانی ها اینبود که از افزایش قیمت خبر میدادند , افزایش قیمتی که روی تمام ارکان اقتصاد کشور و گرانیهایی که کشور را دربرگرفته بود تاثیر گذار شده بود, تا جایی که دولت را وادار کرد که برخی از این سایتها را فیلتر کند و شبکه های پیامکی را قطع نماید.

حالا اما بازار طلا هر روز شاهد کاهش قیمت این فلز گرانبهای مورد علاقه مردم است. حتی خود فروشندگان طلا هم نمی‌دانند چه توصیه‌ای به خریداران یا فروشندگان بکنند.

در طول دو هفته اخیر قیمت هر اونس طلا حدود نیم‌درصد نوسان منفی و مثبت داشت و سرمایه‌گذاران را گنگ کرد. افت قیمت اولیه این بازار که به دلیل انتخابات و هجوم مردم برای فروش طلاهای انبار شده در خانه‌ها مانند بازار ارز قابل پیش‌بینی بود ولی قیمت طلا بیشتر وابسته به تحولات قیمت طلا در بازارهای جهانی است و ایران هم از این امر مستثنا نیست.

بنابر آخرین تحلیلی که در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال منتشر شد به دلیل کمبود تقاضا در دوماه آینده به احتمال زیاد قیمت طلا باز هم در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت دلیل این امر هم بالا رفتن ذخیره طلای بانک مرکزی آمریکا و همچنین انگلستان است که در اول ماه جولای به صندوق بین‌المللی پول اعلام و خبرش در روزنامه‌ها منتشر شد باعث شد تا کارتل‌های مهم تولید و عرضه طلا برای مدتی از تولید شمش‌های خود بکاهند و سعی در کنترل قیمت طلا داشته باشند.

یکی از کارشناسان بورس کالای شیکاگو در گفت‌وگو با مجله اکونومیست از چرخش سرمایه‌گذاری در بازار طلا تا پایان سال ۲۰۱۳ خبر می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند قیمت جهانی طلا تا پایان سال روند کاهشی بسیار کمی به خود بگیرد و تا حدودی ثابت بماند.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول حدود ۸۹ کشور در سه ماهه اخیر به ذخیره طلای خود افزوده‌اند و برای بالا بردن قیمت طلا از ارائه آن به بازار سرباز زده‌اند.

از سوی دیگر، در یک هفته گذشته ارزش ریال در برابر سایر ارزها تا ۱۵‌درصد افزایش یافته است که از این به بعد بستگی به برنامه‌های اقتصادی دارد که بتواند این وضعیت ایجاد شده را به ثبات برساند.

تثبیت وضعیت ارزی می‌تواند به آرامش اقتصاد کمک کند و موضوعی که به اقتصاد آسیب رسانده، نوسانات نرخ ارز است. با کاهش قیمت ارز، بهای طلا و سکه هم رو به نزول گذاشته است در این شرایط کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی هم به کمک این موضوع آمده است تا شدت کاهش قیمت بیشتر شود وباید منتظر روزهای آینده ماند ودیدچه سرنوشتی برای بازار طلا رقم خواهد خورد.
منبع : تابناک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا