مجله پزشکی

نتایج رژیم اتکینز چیست؟

رژیم اتکینز چیست؟

رژیم اتکینز یک برنامه غذایی محبوب کم کربوهیدرات است که در دهه ۱۹۶۰ توسط متخصص قلب (متخصص قلب) رابرت سی اتکینز توسعه یافت. رژیم اتکینز کربوهیدرات ها (کربوهیدرات ها) را محدود می کند در حالی که بر پروتئین و چربی تمرکز می کند.

در رژیم اتکینز چند روش و مرحله برای حفظ وزن و کاهش وزن وجود دارد. این رژیم با یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات آغاز میشود. این رژیم به صورت رسمی رویکرد تغذیه ای اتکینز نام گرفته است. در اکثر کتاب های مربوط به تغذیه آمده است و به عنوان آغاز یک روند رژیم غذایی کم کربوهیدرات شناخته میشود. منبع

کاهش وزن

رژیم اتکینز می گوید که شما می توانید در دو هفته اول مرحله ۱ مقدار زیادی وزن کم کنید – اما همچنین بیان می کند که این نتایج معمولی نیستند. رژیم اتکینز همچنین اشاره می کند که ممکن است در ابتدا وزن آب کم کنید. این می گوید که تا زمانی که بیشتر از حد تحمل بدنتان کربوهیدرات نخورید، به کاهش وزن در مراحل ۲ و ۳ ادامه خواهید داد.

اکثر مردم تقریباً با هر برنامه غذایی که کالری را محدود می کند – حداقل در کوتاه مدت می توانند وزن کم کنند. با این حال، در دراز مدت، مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های کم کربوهیدرات مانند رژیم اتکینز برای کاهش وزن مؤثرتر از رژیم‌های کاهش وزن استاندارد نیستند. و مطالعات نشان می دهد که اکثر افراد بدون توجه به برنامه غذایی که استفاده می کنند، وزنی را که از دست داده اند، دوباره به دست می آورند.

از آنجایی که کربوهیدرات ها معمولا بیش از نیمی از کالری مصرف شده را تامین می کنند، دلیل اصلی کاهش وزن در رژیم اتکینز، دریافت کالری کمتر از مصرف کربوهیدرات کمتر است. برخی از مطالعات نشان می دهد که دلایل دیگری برای کاهش وزن با رژیم اتکینز وجود دارد. ممکن است وزن خود را کاهش دهید زیرا انتخاب های غذایی شما محدود است. و شما کمتر غذا می خورید زیرا پروتئین و چربی اضافی باعث می شود مدت بیشتری احساس سیری کنید. هر دوی این اثرات همچنین به کاهش دریافت کالری کلی کمک می کنند.

فواید سلامتی

رژیم غذایی اتکینز می گوید که برنامه غذایی آن می تواند از بیماری های جدی مانند سندرم متابولیک، دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی جلوگیری کند یا آن را بهبود بخشد. در واقع، تقریباً هر رژیم غذایی که به کاهش وزن کمک می کند، می تواند عوامل خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش یا حتی معکوس کند.

و بیشتر رژیم های کاهش وزن – نه فقط رژیم های کم کربوهیدرات – ممکن است سطح کلسترول خون یا قند خون را حداقل به طور موقت بهبود بخشند. یک مطالعه نشان داد افرادی که از رژیم اتکینز پیروی می کردند تری گلیسیرید بهبود یافته بودند که نشان دهنده سلامت قلب بهتر است. اما هیچ مطالعه عمده ای برای نشان دادن این که آیا چنین مزایایی برای طولانی مدت باقی می ماند یا افزایش طول عمر شما وجود ندارد.

https://salemziba.com/tablet-capsule/gly-once/

برخی از متخصصان سلامت معتقدند که خوردن مقدار زیادی چربی و پروتئین از منابع حیوانی، همانطور که در رژیم اتکینز مجاز است، می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی یا برخی سرطان ها را افزایش دهد.

اما مشخص نیست رژیم اتکینز چه خطراتی را در درازمدت به همراه خواهد داشت زیرا بیشتر مطالعات در مورد آن دو سال یا کمتر به طول انجامیده است.

خطرات رژیم اتکینز چیست؟

رژیم اتکینز می گوید که کاهش شدید کربوهیدرات ها در مرحله اولیه برنامه می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، از جمله:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • ضعف
  • خستگی
  • یبوست

https://bestkid.ir/%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa-%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5%db%8c-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%86/%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af/%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%db%8c%d8%a8%d9%88%d8%b3%d8%aa-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af.html

برخی از رژیم های بسیار کم کربوهیدرات نیز کربوهیدرات ها را به قدری محدود می کنند که باعث می شوند مواد مغذی یا فیبر کافی نداشته باشید. این می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند یبوست، اسهال و حالت تهوع شود. با این حال، خوردن کربوهیدرات‌هایی که فیبر، غلات کامل و مواد مغذی بالایی دارند، می‌تواند مشخصات سلامت برنامه‌هایی مانند رژیم اتکینز را بهبود بخشد.

امکان دارد که محدود شدن کربوهیدارت به میزان کمتر از ۲۰ گرم در طول روز، سطح توصیه شده برای فاز یک رژیم غذایی، منجر به بروز کتوز گردد. کتوز هنگامی رخ می دهدکه کربوهیدارت کافی وجود نداشته باشد که به قند یا همان گلوکز برای انرژی تجزیه می گردد، با این حال بدن افراد چربی های ذخیره شده در بدن را تجزیه میکند. این عمل باعث به وجود آمدن کتوز در بدن می شود. عوارض جانبی کتوز عبارتند از : حالت تهوع، بروز سردرد، خستگی های ذهنی و بوی بد دهان.

علاوه بر این، رژیم اتکینز برای همه ایده خوبی نیست. به عنوان مثال، رژیم اتکینز توصیه می کند که اگر از داروهای ادرارآور، انسولین یا داروهای خوراکی دیابت استفاده می کنید، قبل از شروع رژیم با پزشک خود صحبت کنید. همچنین افراد مبتلا به بیماری شدید کلیوی نباید از رژیم غذایی پیروی کنند. و مراحل کاهش وزن رژیم برای زنان باردار یا شیرده مناسب نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا