اخبار گوناگونخبر

جایگزین خانواده هاشمی در کتب سوم ابتدایی

داستان  سفر آقای هاشمی و خانواده‌اش به نیشابور به طور کامل در سال تحصیلی آینده از کتب درسی سوم ابتدایی‌ها حذف می‌شود و به جای آن، محتوای آموزشی جدیدی در راستای اجرای سند تحول بنیادین و همسو با سند برنامه درسی ملی ارائه جایگزین خواهد شد.

سفر آقای هاشمی و خانواده‌اش به نیشابور یک داستان آموزنده در کتاب اجتماعی پایه سوم ابتدایی محسوب می‌شود؛ تمام محتوای آموزشی این کتاب که نوشته غلامعلی حدادعادل است، درباره یک مأمور اداره پست به نام آقای هاشمی است که به همراه خانواده‌اش از کازرون به نیشابور سفر می‌کند و در خلال این سفر، نکات آموزشی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

khanevade hashem226

این داستان به طور کامل در سال تحصیلی آینده از کتب درسی سوم ابتدایی‌ها حذف می‌شود و به جای آن، محتوای آموزشی جدیدی در راستای اجرای سند تحول بنیادین و همسو با سند برنامه درسی ملی ارائه جایگزین خواهد شد.

* کتاب جدید با توجه به نیازهای عمومی تألیف شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی در سال تحصیلی جدید دارای موضوع جدیدی است که با توجه به نیازهای عمومی تألیف شده است.

وی به محتوای کتاب جدید مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان مثال درباره هویت شخصی، هویت خانوادگی و هویت اجتماعی در این کتاب به دانش‌آموزان مطالبی ارائه می‌شود و عناوین این درس‌ها را می‌توان «من بزرگتر می‌شوم»، «همکاری در خانواده»، «نیازهای خانواده»، «خانه من»، «مدرسه من» و «از خانه تا مدرسه» نام برد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: در این کتاب درسی به نام «من به دنیا آمدم» پیش‌بینی شده است که در آن داستان تولد نوزاد است که آموزش می‌دهد به چه چیزهایی باید در هنگام تولد توجه شود و یک دانش‌آموز باید «نام، نام خانوادگی، نام مادر، نام پدر، قد، جنسیت، وزن» خودش را بداند.

khanevade hashem227

وی اضافه کرد: واکسیناسیون نیز در این درس مطرح شده و اهمیت آن به صورت غیر مستقیم اشاره شده است؛ در حقیقت نکات آموزشی در قالب داستان مطرح می‌شود.

* محتوای کتاب با شرایط بومی و محلی منطبق می‌شود

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود: در این کتاب، دانش‌آموز خود را با دانش‌آموزان دیگر مقایسه می‌کند که چه ویژگی‌های مشترکی دارد و چه تفاوت‌هایی دارد و به علائق فردی و کارهایی که می‌تواند خوب انجام دهد، آگاهی می‌یابد.

به اعتقاد وی، این کتاب دانش‌آموزان را برای زندگی جمعی آماده می‌کند و اظهار داشت: در این کتاب به پرورش مهارت‌ها و نگرش‌ها توجه شده است و از معلمان خواستیم تا محتوای کتاب را با شرایط بومی و محلی انطباق دهند.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدیان اضافه کرد: در این کتاب به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان توجه شده است و به مشارکت خانواده در فرایند یادگیری ـ یاددهی و تجربه کردن تأکید می‌کند؛ یعنی خانواده شرایطی را فراهم کند تا دانش‌آموز آموخته‌های کتاب را در محیط تجربه کند.

وی با بیان اینکه امسال در گروه برنامه‌ریزی به موضوع مدارس ایمن توجه شده است، گفت: ایمن به لحاظ اخلاقی و روابط شخصی، آموزشی و تربیتی و فیزیکی است؛ یعنی دانش‌آموز بتواند خود را بشناسد و از خود مراقبت کند.

* سیستم ارزشیابی کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی فعال است

khanevade hashem228
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به خبرنگار فارس اظهار داشت: دانش‌آموزان در این کتاب با شماره تلفن‌های ضروری مثل  آتش‌نشانی، اورژانس و پلیس آشنا می‌شوند.

وی به سیستم ارزشیابی کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی اشاره کرد و گفت: سیستم ارزشیابی این کتاب فعال است و ارزشیابی به صورت کار عملی است که دانش‌آموز باید کاربرگ‌هایی بعد از فعالیت عملی، آماده کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی توسط گروه تألیف آماده شده است، اظهار داشت: گروهی حدود ۱۳ نفر در تألیف این کتاب مشارکت دارند و این کتاب محصول کار جمعی و برنامه‌ای است.

* نظر حداد عادل درباره کتاب جدید

*کتاب قدیم چه می‌شود؟

وی با بیان اینکه کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی فرایند ارزشیابی اعتباربخشی را طی کرده است، ادامه داد: به آقای دکتر حداد عادل که مؤلف کتاب قبلی بودند، کتاب جدید را ارجاع دادیم و وی نیز نظراتش را اعلام کرد؛ آقای حدادعادل این کتاب را بسیار پسندید و گفت «من امروز خوشحال هستم که کتابی بهتر از کتاب قبلی تولید شده است و این کتاب آموزشی‌تر است».

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص داستان آقای هاشمی نیز گفت: کتاب قبلی در سلسله انتشارات مدرسه به عنوان کتاب خواندنی جانبی منتشر می‌شود.

 

منبع : برترین ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا